۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۵۴
کد خبر: 83321060
T T
۰ نفر

انديشه دكتر شريعتي در تمام دوره ها قابل استفاده است

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۵۴
کد خبر: 83321060
انديشه دكتر شريعتي در تمام دوره ها قابل استفاده است

قزوين - ايرنا - استاد علوم سياسي دانشگاه تربيت مدرس گفت: بر خلاف تصور بسياري از افراد و جريان ها انديشه دكتر شريعتي، فقط مختص دوره خودش نبوده و امروزه هم قابل استفاده و استناد است.

به گزارش ايرنا عباس منوچهري روز دوشنبه در نشست شريعتي و امروز ما كه توسط انجمن فرهنگي و سياست دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) برگزار شد، افزود: اهميت شريعتي در حوزه انديشه شناسي در اين است كه افكار وي هم در دوره خود اثرگذار بود و هم در عصر حاضر مي تواند مورد استفاده و بازبيني قرار گيرد.
وي با اشاره به اصول فكري دكتر شريعتي ادامه داد: اين شخصيت در همه جا به سخن و تفكر در باب وضع بشر، مسلمانان، فرودستان به استضعاف كشيده شده و چگونگي رهايي آنها مي انديشد.
منوچهري ادامه داد: الهيات شريعتي رهايي بخش و توحيد براي وي، نفي شرك در عالم خلقت و جامعه است.
اين استاد دانشگاه اظهار داشت: شريعتي تكيه گاه خود را در مقابل استعمار در مليت و مقابل ماركسيسم و ماترياليسم، اسلام مي داند و از ميان همه فرقه هاي اسلام تشيع علوي را بر مي گزيند.
وي ادامه داد : آنچه شريعتي با آن مخالف است كاپيتاليسم است كه حق كشي را طبيعي مي كند و همچنين ديكتاتوري فكري، فردي و طبقاتي كه رشد خلاق انسان را به جمود مي كشاند.
اين استاد دانشگاه يادآور شد: شريعتي كار اصلي هر روشنفكري را مبارزه فكري و فرهنگي براي آزادي انسان از سرمايه داري، بهره كشي و اختلاف طبقاتي مي داند.
منوچهري با اشاره به ظهور جريان نوشريعتي در سال هاي اخير گفت : طي دو سالي كه از طرح موضوع نوشريعتي مي گذرد خود اين جريان هنوز در نقطه شروع خود بوده و كاملا شكل نيافته است.
وي ادامه داد: در جريان نوشريعتي، واژه نو به معناي تكرار، گذشتن از شريعتي، راست انديشي، تجدد در مقابل سنت و تصحيح بخش هايي از تفكرات آن انديشمند نيست بلكه عناصر اساسي تفكر و تئوري هاي او را حفظ مي كند.
منوچهري يادآور شد: كساني كه خود را به كليات اين گفتار منتسب مي دانند براي شبهه زدايي و توسعه اساس انديشه در ساحت هاي جديد تلاش مي كنند.
به گفته وي ويژگي برجسته نوشريعتي ها همت همدلانه براي نوسازي تفكرات او در مواجه با بحران ها و پرسش هاي امروزي و عطف توجه به آينده آرماني است.
منوچهري يادآور شد: جريان نوشريعتي ميراث برآمده از شريعتي را نقطه عزيمت براي حركت به سمت افق هاي تازه مي داند و منحصر و محدود به چند نفر خاص نيست.
منوچهري افزود: اگر اهميت شريعتي فقط محدود به دوره خودش بود امروز اين حجم از كتاب هاي وي در كتابفروشي ها و آثار او به زبان هاي ديگر عرضه نمي شدند و پايان نامه هاي دانشجويي به اصول تفكر و انديشه او اختصاص نمي يافت.
منوچهري افزود: از ديدگاه شريعتي تهديدات سرمايه داري در قالب نئو ليبراليسم، جمود سلفي گري و پوچي و بي معنايي كه حتي امروزه در وجدان دينداران نيز وارد مي شوند سه فاجعه انساني زمانه هستند.
7388*6101

سرخط اخبار استان‌ها