۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۱۰
کد خبر: 83316365
T T
۰ نفر
گزارشي از تخريب سنگ نگاره هاي كوه ارنان مهريز دريافت نشد

يزد - ايرنا - رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان مهريز مي گويد: تاكنون گزارشي مبني بر تخريب سنگ نگاره هاي كوه تاريخي ارنان واقع در بخش مركزي دريافت نشده است.

الهام جلوداري روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اعضاي تيم يگان حفاظت ميراث فرهنگي شهرستان و استان يزد منظم و مستمر با گشت زني در منطقه نسبت به نظارت و مراقبت بر آثار و بناهاي تاريخي و فرهنگي منطقه نظارت دارند.
وي ادامه داد: در صورت مشاهد هرگونه تخريب و سوء استفاده از آثار تاريخي و فرهنگي در شهر و روستاها نسبت به ارائه گزارش اقدام و با همكاري مردم و دستگاه هاي اجرايي موضوع پيگيري مي شود.
اين مسئول ميراث فرهنگي مهريز اظهار داشت: يكي از مهمترين آثار تاريخي متعلق به مهريز، سنگ نگاره هاي كوه ارنان است كه در فضايي باز و كوهستاني مورد بازديد مسافران و گردشگران قرار دارد.
به گفته خانم جلوداري همكاري مردم و گردشگران در حفاظت از آثار منطقه خوب است، اگر تخريبي هم رخ دهد، اين اداره طبق مقررات وظايف خود را انجام مي دهد و جاي نگراني نيست.
به گزارش ايرنا، سنگ نگاره هاي كوه ارنان شهرستان مهريز، اثر ماندگار ملي و طبيعي ايران است كه در طول سال ميزبان خيل مسافران، مهمانان و گردشگران داخلي و خارجي است .
در كوه دهستان ارنان آثار بسيار ارزنده اي كه نمايان گر هنر انسان هاي گذشته هست به يادگار مانده است كه از لحاظ باستان شناسي از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد .
روي صخره و سنگ كوهپايه هاي ارنان نقوشي به يادگار است و زواياي مختلف زندگي انسان هايي كه زماني در اين منطقه از كوير لوت ساكن بودند را نشان مي دهد.
ستيز مردي برهنه با حيواني درنده، انساني سوار بر مركب، مرد برهنه گرز به دست، سگ شكاري، تعدادي نقوش بزهاي قوي هيكل شاخ بلند، آهو و پرنده در ميان ديگر نقوش نامعلوم كه احتمالا نمادين هستند روي سنگ ها ديده مي شوند .
كوه ارنان به فاصله 60 كيلومتري جنوب شرقي مهريز و مشرف به سه روستاي اين منطقه كه سرو، ارنان و بخ نام دارد قرار دارد.
آن چه باعث استقرار مردمان و جانوران در روزگاران پيشين در اين منطقه شده ، شرايط مناسب زيستي آن و آب و هواي معتدل و مناسب بود .
چشمه هاي آب، آبگير فصلي و گياهان قابل تغذيه براي حيوانات علف خوار باعث شد كه اين منطقه به صورت جلگه اي آباد در آيد.
سنگ نگاره هاي كوه ارنان يكي از تك كوه هاي نادر ايران مركزي به شمار مي رود و از منظر زمين شناسي ، تاريخي (سنگ نگاره ها و قنات) و هم از منظر طبيعي اجتماعي (وجود چشمه و در پي آن ايجاد روستا و مسكن گزيدن مردم) داراي اهميت است .
كوه دهستان ارنان منفرد و دور تا دور آن را دشت فرا گرفته و اين اثر آتشفشاني داراي پرتگاه است و غارهاي طبيعي را نيز در دل خود محافظت مي كند.
دردامنه شرقي آن چشمه اي وجود دارد كه درختان انجير وحشي، درمنه، خارشتر ، گز و شور و غيره اطراف را سيراب مي كند.
مطالعات باستان شناسي نشان مي دهد كه همگي نقوش موجود بر سنگ نگاره هاي اين كوه با ابزار فلزي و فولاد و با ضربه بر سنگ، كنده كاري شده است.
سنگ نگاره هاي ارنان در بين همه آثار مهريز از لحاظ قدمت داراي مقام اول است و اين كوه و محوطه اطراف آن در سال 1378 و به شماره ثبتي 2361 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.
دهستان ارنان با يك هزار و 500 نفر جمعيت در 45 كيلومتري جنوب شرقي مهريز واقع شده است.
شهرستان مهريز با 55 هزار نفر جمعيت داراي 600 اثر تاريخي و فرهنگي است.
7536/ 2047/

سرخط اخبار استان‌ها