۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۵۷
کد خبر: 83312360
T T
۰ نفر

آسيب نگاه غير كارشناسي بر سيماي توسعه استان

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۵۷
کد خبر: 83312360
آسيب نگاه غير كارشناسي بر سيماي توسعه استان

پايگاه تحليلي خبري تدبير شرق در گيلان يادداشتي با تيتر آسيب نگاه غير كارشناسي بر سيماي توسعه استان و عنوان فرعي سردرگمي سمن هاي زيست محيطي درمقابل پاسخگويي با آمار و ارقام به قلم مهدي روحي منتشر كرده است.

امروزه در ايران احداث هرگونه سد با اما و اگرهايي همراه بوده و طرفداران محيط زيست با ابراز نگراني از پيامدهاي زيست محيطي آن با احداث و ساخت سدها مخالفت مي‌كنند. در اين بين كارشناساني هم هستند كه احداث سد را نه تنها مغاير با محيط زيست نمي‌دانند بلكه معتقدند اگر سدي با مطالعه و ارزيابي اثرات زيست محيطي آن اجرا شود مي تواند تا حدود زيادي مشكلات زيست محيطي آن هم در شرايط ويژه كشور را به منظور مديريت منابع آبي مرتفع كند.
در خصوص سد لاسك واقع در شهرستان شفت، كميته ارزيابي سازمان محيط زيست كشور در 23 آبان ماه 96 با حضور كارشناسان سازمان حفاظت محيط زيست و اعضاي كارگروه ماده دو سازمان برگزار و پس از بررسي دقيق گزارش اصلاحي، سه موضوع شامل اخذ نظريه شفاف سازمان جنگل ها و مراتع در خصوص نحوه جبران خسارت و ساز و كار احياء، اخذ مقادير تخصيص جديد با اولويت تامين آب شرب از وزارت نيرو، و بررسي اثر گذاري اجراي سد بر كيفيت آب تالاب انزلي و پيامدهاي اكولوژيكي آن را مد نظر قرار داده و خواستار پاسخ صريح و شفاف در اين زمينه شد.
در ادامه پس از تشكيل جلسات متعدد كميته ارزيابي ملي و اخذ نظرات خواسته شده از وزارت‌خانه‌ها و سازمان هاي مربوطه، صدور مجوز احداث سد لاسك منوط به اخذ تعهد نامه رسمي از مجري طرح شد و در نهايت پس از دريافت اين تعهدنامه، مجوز احداث سد لاسك در مورخ يكم آذرماه سال جاري به شماره5024/4-20/97/ص صادر شد.
از طرفي در روي ديگر سكه ،فعالان محيط زيستي استان چه به صورت فردي يا در قالب سازمانهاي مردم نهاد احداث اين سد را فاقد پيوست زيست محيطي موجه و علمي دانسته و عامل تخريب تالاب انزلي، جنگل‌هاي هيركاني و محيط زيست منطقه مي دانند.
به مرور با جدي شدن آغاز عمليات اجرايي احداث سد لاسك جنب و جوش و تكاپوي فعالان محيط زيستي استان به طور چشمگيري افزايش يافت تا جايي كه با پيگيري هاي مستمر آنها در شهريور ماه 1397، بالگرد وزير نيرو هيچگاه در منطقه لاسك به زمين ننشست تا عمليات كلنگ زني اين سد در اين شرايط ناكام بماند! و همچنان بر ابهامات فرايند احداث اين سد افزوده شود.
اين بار با توجه به اهميت موضوع و به فراخور تامين جدي آب كشاورزي و شرب منطقه و پس از چند دوره مطالعات و اصلاح و بازبيني گزارش ارزيابي زيست محيطي و تغيير جانمايي سد، در ارديبهشت ماه 1398 با دستور وزير نيرو و با درنظر گرفتن دغدغه هاي محيط زيستي ،آغاز عمليات اجرايي احداث سد لاسك شروع گرديد اما سمن ها و فعالان زيست محيطي استان همچنان بر طبل مخالفت كوبيده و بطور گسترده در قالب كمپين ها و شبكه هاي مجازي خواستار توقف احداث سد شدند .
نشست بررسي آثار اجتماعي اقتصادي سد لاسك كه اخيراً به همت برخي سمن هاي زيست محيطي و دانشگاه گيلان برگزار گرديد مي توانست نقطه عطفي براي رفع ابهامات و بستري جهت همگرايي مجريان طرح با فعالان زيست محيطي استان باشد اما اينگونه نشد!!!
هر چند برخي در نظر داشتند با شايعه پراكني و هجمه هاي كاذب تبليغاتي اعلام نمايند كه جلسه مذكور لغو شده است اما با پيگيري استاندار محترم و تاكيد بر اينكه مديران سازمان هاي مرتبط نيز حتما در جلسه حضور يابند اين امر ميسر نگرديد .
نكته در خور توجه و حائز اهميت از اين جلسه حضور مديران شركت آب منطقه اي گيلان و سازمان محيط زيست استان بود كه در فضاي كارشناسي و با ارائه آمار و ارقام دقيق در كنار ساير كارشناسان، پاسخگوي موارد مطروحه بوده اما متاسفانه جلسه بيش از آنكه بار كارشناسي و فايده محور داشته باشد با اختلاف نظر فعالان زيست محيطي استان و ارائه آمارهاي نادرست و مبهم همراه بود و با نگاهي كاملا عاطفي و احساسي به موضوع مديريت ميشد.
هر چند دغدغه هاي زيست محيطي براي احداث يك سد مي تواند مهم و شايان توجه باشد اما به همان اندازه برگزاري اين دست جلسات در فضايي نا آرام و غير كارشناسي و نامتوازن نيز مي تواند بر تصميم گيري هاي آتي مسوولان تاثير گذار بوده و شايد از جسارت آنها در راستاي توسعه استان بكاهد اما حضورشان را در جايگاه مقام پاسخگو مي توان به فال نيك گرفت.
2007

سرخط اخبار استان‌ها