۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۴۷
کد خبر: 83309147
T T
۰ نفر

دفتر سازمان اسناد ملي در قم از حداقل امكانات محروم است

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۴۷
کد خبر: 83309147
دفتر سازمان اسناد ملي در قم از حداقل امكانات محروم است

قم- ايرنا - مدير دفتر سازمان اسناد و كتابخانه ملي قم گفت: دفتر اين سازمان در استان حدود يك سال است كه داير شده و تاكنون براي انجام ماموريت هاي مهم خود از داشتن حداقل امكانات محروم است.

حجت الاسلام و المسلمين هادي قبادي روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: سازمان اسناد و كتابخانه ملي از جمله سازمان هايي است كه به طور مستقيم زير نظر رياست جمهوري است و استانداري وظيفه تامين مكان و ساختمان مناسب براي اين دفتر را در قم به عهده دارد.
وي با بيان اينكه محدوديت امكانات موجب شده تا امكان ذخيره اسناد استان در قم وجود نداشته باشد گفت: تمام اسناد استان براي حفظ و نگهداري به سازمان مركزي در تهران ارسال مي شود.
مدير دفتر سازمان اسناد و كتابخانه ملي قم لزوم توجه مسئولان استان به اهميت حفظ و نگهداري اسناد را يادآور شد و افزود: در صورتي كه مكان مناسب در اختيار اين دفتر قرار گيرد، علاوه بر امكان احداث آزمايشگاه و مخزن نگهداري اسناد، زمينه فعاليت گسترده در راستاي حفظ ميراث مكتوب و اسناد ملي فراهم مي شود.
قبادي با اشاره به ظرفيت هاي استان جمله نزديكي به تهران و نقش مهم قم در تاريخ معاصر ايران افزود: در صورتي كه ساختمان مناسب در اختيار اين دفتر در قم قرار گيرد، امكان جذب و به كار گيري نيروهاي متخصص در اين زمينه وجود دارد كه اين موضوع موجب تحول در نگهداي و ثبت اسناد و ميراث مكتوب استان مي شود.
مدير دفتر سازمان اسناد و كتابخانه ملي قم افزود: گردآوري، حفاظت، سازماندهي و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مكتوب (چاپي و خطي) و غيرمكتوب در ايران و يا متعلق به ايرانيان خارج از كشور به ويژه در زمينه ايرانشناسي و اسلام‌ شناسي و انقلاب اسلامي از جملله اهداف اين سازمان است.
حجت الاسلام قبادي، گردآوري، حفاظت، سازماندهي و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مكتوب و غيرمكتوب معتبر علمي، فرهنگي، فني از كشورهاي ديگر را از ديگر وظايف اين سازمان برشمرد و افزود: پژوهش و برنامه‌ ريزي علمي كتابداري و اطلاع ‌رساني و شركت در تحقيقات و فعاليت هاي بين‌المللي ذيربط، اتخاذ تدابير و اخذ تصميمات لازم براي صحت، سهولت و سرعت امر تحقيق و مطالعه در همه زمينه ‌ها به ‌منظور اعتلاي فرهنگ ملي و انجام تحقيقات مربوطه از جمله اهدافي است كه توسط اين سازمان دنبال مي شود.
سازمان كتابخانه ملي در سال 1316 شمسي و آرشيو ملي در سال 1349 شمسي به منظور حراست و نگهداري ميراث مكتوب و اسناد ملي در كشور ايجاد و به منظور هماهنگي در فعاليت ها اين 2 سازمان در سال 1381 به يكديگر ادغام و سازمان اسناد و كتابخانه ملي در كشور شكل گرفت.
7404/ 6133/

سرخط اخبار استان‌ها