۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۲۱
کد خبر: 85479064
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

شهردار قم:‌ شورای اسلامی شهر بستر مهم مردم سالاری است

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۲۱
کد خبر: 85479064
شهردار قم:‌ شورای اسلامی شهر بستر مهم مردم سالاری است

قم - ایرنا - شهردار قم گفت: شورای‌ اسلامی شهر در حقیقت به معنای حضور مردم در مدیریت شهری و یکی از بسترهای مهم مردم سالاری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید مرتضی سقائیان نژاد روز پنجشنبه در آیین اختتامیه هفتاد و یکمین اجلاس مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهرهای مرکز استان در قم بیان داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در همان سال‌های نخست امام راحل دستور تشکیل شوراها و تدوین قوانین مرتبط با آن را دادند که این موضوع نشان دهنده جایگاه مهم شوراها در نظام اسلامی است.

وی با اشاره به جایگاه مهم شوراهای اسلامی شهر، گفت:‌ اگر فقط بحث شوراها نظارتی است پس آنچه در قوانین پیرامون فعالیت این نهاد آمده چه می‌شود، بنابراین در مورد شوراها هم بحث نظارت و هم عرصه تصمیم‌گیری لحاظ شده‌است.

وی با بیان این که الان بیشتر شوراهای شهر ما شورای شهرداری است، ادامه داد: از نمایندگان تقاضا می‌کنم در مجلس شورای اسلامی پیش‌رو با تقویت فراکسیون مدیریت شهری بحث‌های مرتبط با تقویت جایگاه شوراهای اسلامی شهر را دنبال کنند.

سقائیان نژاد گفت: الان حال شوراها چگونه است آیا شوراها در سلامت کامل به سر می‌برند، علت اختلاف‌هایی که در شوراهای شهر چیست، این مساله قطعا ما را تضعیف می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کار شورایی با وحدت است، افزود: کسی که می‌خواهد بیاید در شورا باید وارسته و دارای تجربه باشد و از کارهای حزبی خود را آزاد کند.

وی با تاکید بر جایگاه شورای عالی استان‌ها، بیان داشت: از جمله پیشنهادهایی که می‌توانیم داشته باشیم این است که از ظرفیت شورای عالی استان‌ها به نحو احسن استفاده شود، نباید اجازه ضعیف شدن این نهاد را داد.

شهردار قم گفت: ظرفیت این شورا قانون‌گذاری است و می‌تواند طرح و لایحه ارائه دهد. حتی باید گزارش‌های مالی مرتبط با مدیریت شهری همچون نحوه تخصیص مالیات بر ارزش افزوده به شورای عالی استان‌ها ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه لازم است با انسجام، پیگیری و مطالبه‌گری، ظرفیت شوراها را به جایگاه حقیقی آن رساند، بیان داشت:‌ در موضوع مدیریت واحد شهری چالش‌هایی داریم، اعتقادات یکسانی پشت مدیریت واحد شهری وجود ندارد، باید به این موضوع توجه جدی صورت گیرد.

تنوع کاری در حوزه مدیریت شهری بسیار زیاد است

رییس شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه گفت: حوزه‌های مرتبط با شورای شهر و مدیریت شهری بسیار متنوع است و فعالان این عرصه باید با شناخت دقیق مسائل و لحاظ شرایط مختلف، تصمیم‌های لازم را اتخاذ کنند.

محسن محرری افزود: یکی از بسترهای که می‌تواند در این زمینه کمک کار باشد استفاده از ظرفیت مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی است.

وی ادامه داد: از زمانی که مجمع مشورتی تشکیل شده‌است ظرفیت خوبی در ارائه پیشنهادها و راهکارها برای حل مشکلات حوزه مدیریت شهری به وجود آمده است.

وی تاکید کرد: برقراری ارتباط موثر با نمایندگان مجلس شورای اسلامی امکان بسیار خوبی را برای حل مشکلات حوزه مدیریت شهری در اختیار شوراهای شهر و شهرداری‌ها قرار می‌دهد البته به این شرط که مسائل و مشکلات این بخش برای نمایندگان به خوبی تبیین شود.

گفتنی است در این جلسه با حضور مهدی چمران، رییس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهرهای مرکز استان، از محسن محرری رییس شورای اسلامی شهر قم و سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم تجلیل به‌عمل آمد.

هفتاد و یکمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان های کشور، روز چهارشنبه در قم آغاز شد و امروز به کار خود پایان می دهد.

در ۲ روز برگزاری اجلاس کمیسیون‌های تخصصی که شامل کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی، حقوقی و اقتصادی، توسعه، عمران و خدمات شهری، محیط زیست، سلامت و بهداشت شهری بود، با حضور شرکت کنندگان تشکیل شد.

این اجلاس با هدف بهره‌گیری از نظرات کاربردی صاحب‌نظران و نخبگان جامعه شورایی کشور با نگاهی جامع به مسائل جاری شهرهای کشور و همچنین انتقال تجارب و توانمندی رؤسای شوراهای مراکز استان در تصمیم‌گیری‌های کلان در حوزه شهری و در نهایت توانمندی شهرداری‌ها برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha