۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۲:۳۲
کد خبر: 83300857
T T
۰ نفر

برند زيلو هميشه به نام ميبد ماندگار بماند

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۲:۳۲
کد خبر: 83300857
برند زيلو هميشه به نام ميبد ماندگار بماند

يزد - ايرنا - امام جمعه ميبد گفت : بايد با تلاش و رويكردي علمي و نيز داير كردن رشته زيلو بافي در مدارس و مراكز فني حرفه اي برند زيلو هميشه به نام ميبد ماندگار بماند.

به گزارش ايرنا ، حجت الاسلام و المسلمين عليرضا اعرافي روز پنجشنبه در نشست خوشه زيلو افزود: در مقايسه با يك ربع قرن پيش راه زيادي در حوزه زيلو طي شده و زحمات زيادي كشيده شده است كه جاي قدرداني دارد.
وي اظهار داشت :رفتن به سمت كار مطالعاتي درحوزه زيلو، امري ارزشمند است و بايد سند بلند مدت 10 تا 20 ساله نيز با اين رويكرد تدوين شود و سند جامع بلند مدت تري نيز در دستور كار قرار گيرد.
امام جمعه ميبد ادامه داد: نمي توان جلوي صنعت ماشيني را گرفت اما با مطالعه مي توان رويكردي ميانه بين صنعت دستي كه هميشه جايگاه خاص خود را خواهد داشت و ماشيني كردن زيلو برگزيد.
اعرافي يادآور شد : مباحث آموزشي و مهارتي نيز با توجه به رويكرد ماشيني كردن صنعت زيلو ، بيمه كارگران زيلو باف و پيدا كردن راهكاري براي بيمه كردن آنها و ارائه تسهيلات و نيز در دسترس بودن مواد اوليه مرغوب با قيمتي مناسب به طوري كه زيلوبافان به راحتي بتوانند تهيه كنند بايد مورد عنايت قرار گيرد.
وي با ارج نهادن بسته بندي هاي ارائه شده براي زيلو ايجاد بازار مصرف را ضروري عنوان كرد و افزود : بايد به گونه اي شرايطي فراهم شود تا با شناساندن محصول زيلو اين محصول در سبد مراودات مسئولان كشوري ، دانشگاه ها ، ادارات و... قرار گيرد.
همچنين معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي فرمانداري ميبد با ارائه گزارشي از فعاليت هاي كارگروه زيلو بافي گفت : سال گذشته با تشكيل 9 جلسه كار گروه اصلي و حدود 12 تا 19 زير مجموعه كارگروه زيلو 41 مصوبه به تصويب رسيد كه 90 درصد آنها اجرايي شده است.
عليرضا ابوالحسني افزود : ثبت جهاني زيلو توسط اين كار گروه مورد پيگيري قرار گرفت و با به نتيجه رسيدن آن تصميم هاي مهمي تا به حال در راستاي بهينه كردن كيفيت بافت زيلو ، ثبت معنوي اقلام و نقوش زيلو ، ارائه طرح ها و نقوش روز در اين حوزه ، بهره گيري از طراحان و نيز ايجاد خوشه زيلو با سه محور جهاد دانشگاهي ، شركت شهرك هاي صنعتي و فرمانداري و همچنين مواردي چون شركت در نمايشگاه ها و ... در قالب كارگروه زيلو گرفته شده است .
همچنين معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي استان يزد توضيحاتي در مورد خوشه زيلو و فعاليت هاي آن بر مبناي همكاري بين واحدها و اعتماد ارائه كرد .
محمد رضا دهقاني گفت : ما در راستاي بهبود فرآيند توليد زيلو به دنبال آشنا كردن زيلو بافان با هم و ايجاد شبكه هايي شغلي از زيلو بافان هستيم تا در زير مجموعه هم قرار گيرند ، همچنين در مورد دستگاه هاي زيلو بافي كه در حال حاضر استاندارد نيست ، همچنين ايمني كافي ندارند و سرعت و كيفيت بافت را پايين مي آورند مقرر شد با مطالعه مشخصات دستگاه هاي بهتر را استخراج كرد و با آموزش آهنگران دستگاه هايي استاندارد براي زيلو بافان ساخته شود.
وي در ادامه به فعاليت هاي انجام شده ديگر نظير بازاريابي ، صادرات ، ارتباط با تاجران و بازرگانان ، به كار گرفتن عكاسان براي تيليغات در حوزه زيلو ، ارتباط برقرار كردن با مراكز علمي و دانشگاه ، گردآوري بانك اطلاعاتي از زيلوبافان و... اشاره كرد.
خوشه زيلو، طرحي است كه با همكاري شركت شهرك‌هاي صنعتي و جهاد‌ دانشگاهي استان يزد در حال اجراست و طي سه تا پنج سال توسعه كسب و كار زيلو را دنبال مي‌كند .
زيلوبافي در ميبد سابقه‌اي ديرينه دارد، برخي سابقه آن را به قرن هشتم هـ . ق و دوره مظفريان نسبت مي‌دهند.
قديمي‌ترين و در عين حال نفيس‌ترين زيلوهاي ميبد، به قرن 12 هـ .ق تعلق دارد و بر روي آن بيست و چهار سجاده طراحي شده است.
مركز شهرستان 104هزار نفري ميبد در 50 كيلومتري شمال غرب شهر يزد مركز اين استان قرار دارد.
9934/ 2047/

سرخط اخبار استان‌ها