از اعتراض فرمانداران به حوزه اجتماعي تا انتقادهاي استاندار

ياسوج- ايرنا- نشست كارگروه اجتماعي و فرهنگي كهگيلويه وبويراحمد كه روز سه شنبه با حضور علي محمد احمدي استاندار ، برخي مديران و فرمانداران شهرستان هاي هشت گانه استان برگزار شد با حاشيه هايي داغتر از متن همراه بود.

به گزارش ايرنا، حدود يك ساعت نخست آن، اعضاي اصلي و دستگاه هاي عضو كارگروه از جمله بهزيستي، آموزش و پرورش ، فرهنگ و ارشاد اسلامي، كميته امداد و حتي دانشگاه علوم پزشكي به بيان عملكرد خود در اجراي مصوبات يك ساله پرداختند.
البته استاندار كهگيلويه وبويراحمد نيز با روحيه نقادانه و صريح بودنش بعضا كنايه ها و نقدهايي را به برخي دستگاه ها از جمله علوم پزشكي، بهزيستي و حتي آموزش و پرورش داشت.
احمدي خطاب به مديركل آموزش و پرورش تاكيد كرد كه شيوه هاي سنتي همچون توزيع سي دي هاي آموزشي براي كنترل و مقابله با آسيب هاي اجتماعي كارساز نيست.
وي همچنين از برخي برنامه ها با رويكرد تبليغاتي ،شعاري و بدون محتوا در مقابله با آسيب هاي اجتماعي انتقاد كرد و گفت: به جاي آنكه مدير، خود هشت تا 10 جلسه در سيماي مركز استان حضور مي يابد و حرف هاي تكراري و خسته كننده و غيراثربخش به مخاطب القا مي كند، يك بار هم از يك نفر جامعه شناس يا روان شناس و فرد متخصص و مرتبط به اين حوزه نيز دعوت مي كرد.!
اما در نيم ساعت آخر نشست ،وقتي نوبت به فرمانداران براي ارائه نقطه نظراتشان رسيد تا حدودي جلسه به حاشيه رانده شد و فحواي كلام آنها همگي حكايت از گلايه شديد و انتقادي از نحوه مديريت حوزه فرهنگي و اجتماعي داشت.
هادي فتاحي فرماندار چرام كه خود زماني زيرمجموعه دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري بود در اين نشست از بي اطلاع بودنش در نحوه تخصيص اعتبارات اين حوزه گلايه كرد.
وي همچنين از نحوه مديريت جلسات كارگروه و اينكه خروجي لازم را ندارد نيز انتقاد كرد و گفت: بيش از صدها موضوع و آسيب اجتماعي و موضوعات مختلف در اين نشست مطرح مي شود اما بدون خروجي لازم و تنها وقت مديران و فرمانداران را تلف مي كنيم.
فرمانداران باشت و گچساران نيز تا حدودي از موازي كاري ها و بي اطلاعي آنها نسبت به تخصيص اعتبارات در حوزه فرهنگي و اجتماعي انتقاد داشتند.
فرماندار بويراحمد اما به نظر مي رسيد تيغ نقدها و گلايه هايش تندتر و تيزتر از ساير فرمانداران نسبت به كاركرد و برخي ناهماهنگي ها از سوي كارگروه فرهنگي و اجتماعي بود.
وي از ناكارآمدي و ضعف سمن ها و سازمان هاي مردم نهاد كه به نوعي مديريت و هماهنگي آنها از وظايف حوزه فرهنگي و اجتماعي استانداري است گلايه كرد و گفت: سمن ها قرار بود بازو و ياري گر دولت در بحران ها و مشكلات باشند و باري از دوش دولت بردارند نه اينكه سربار و طلب كار دولت باشند.
شاهرخ كناري تصريح كرد: در همين سيل اخير و بحران ابتداي سال به كمك سمن‌ها نياز داشتيم اما از مجموع حدود 50 سمن موجود در استان و شهرستان بويراحمد هيچ يك از آنها همكاري نداشتند.
فرماندار بويراحمد گفت: وقتي اعتباري به سازمان هاي مردم نهاد تخصيص داده مي شود آنها بايد در قبال اين اعتبار نيز برنامه هاي قابل اجرا ارائه دهند كه اين مهم به هيچ وجه رعايت نمي شود.
وي با بيان اينكه فرمانداران وظايف خود در حوزه فرهنگي و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي را به خوبي انجام مي‌دهند، گفت: حوزه فرهنگي و اجتماعي استانداري، فرمانداري‌ها را بايد در جريان اعتبارات تخصيص يافته به دستگاه‌ها و سمن‌ها قرار دهد.
كناري يادآور شد: براي مثال اجراي برنامه براي جلوگيري از ترك تحصيل كودكان يكي از مصوبات است در حالي كه اقدامي انجام نشد و در همين شهرستان بويراحمد رقم قابل توجهي از دانش‌آموزان ترك تحصيل كردند.
كناري همچنين از وضعيت اورژانس اجتماعي و نداشتن فضاي فيزيكي مناسب در اين زمينه نيز انتقاد كرد و افزود: اورژانس اجتماعي كه بايد ياريگر و تسلي دهنده مردم و خانواده هاي آسيب ديده باشد، خود به شدت دچار آسيب است.
حجت‌الاسلام علي‌فتح ميرمحمدي كه تا حدودي خود را هم نوا و هم سنخ با استاندار در صريح بودن و رك بودن مي داند با كنايه هايي نسبت به بي تفاوتي برخي مديران ، فرمانداران و حتي استاندار به حوزه هاي فرهنگي و اجتماعي بر خلاف جلسات هفتگي اقتصادي و عمراني و حتي سياسي گلايه كرد.
وي يادآور شد: هيچ يك از فرمانداران با حوزه فرهنگي و اجتماعي ارتباط و تعامل ندارند.
مديركل فرهنگي و اجتماعي استانداري تأكيد كرد: اين حوزه در عزل و نصب فرمانداران نقشي ندارد و شايد به همين دليل آنها نيز چندان اهميتي به ارتباط و تعامل با حوزه فرهنگي و اجتماعي ندارند.
مديركل امور اجتماعي استانداري گفت: جلسات فرهنگي و اجتماعي جلسات محوري است و بايد موضوعات آن اصل باشد و مورد توجه جدي قرار گيرند چرا كه اگر تخريب فكر، فرهنگ و باورهاي ديني گريبانگير فرد، خانواده، اجتماع و جامعه شود، بسيار شرايط را سخت و پيچيده خواهد كرد و جبران آن بسيار سنگين و زمان بر است.
استاندار كهگيلويه وبويراحمد نيز تاكيد كرد: امسال نظارت بيشتري براي سنجش و ارزيابي برنامه هاي فرهنگي اجتماعي به لحاظ هزينه اي و محتوايي انجام مي شود.
احمدي همچنين به حضور موثر و مفيد شخص مدير با داشتن ايده و برنامه سازنده در جلسات فرهنگي و اجتماعي تاكيد كرد.
وي يادآور شد: فرمانداران و مديران همه توان خود را صرفا بر روي طرح هاي عمراني و طرح هاي اقتصادي متمركز نكنند چون حوزه فرهنگي و اجتماعي در راس همه مسائل است.
وي تصريح كرد: البته برخي نقدهاي فرمانداران از اينكه جلسات و اعتبارات بايد با هماهنگي آنها باشد نيز منطقي است و همه مديران كل در سطح استان براي انجام هر كاري در شهرستان ها بايد با فرماندار مربوطه هماهنگي لازم را انجام دهند.
3016/6110

سرخط اخبار استان‌ها