۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱:۴۰
کد خبر: 83291128
T T
۰ نفر
جانشين بنياد حفظ آثار: دشمني آمريكا به دليل پيشرفت فزاينده نظام است

بيرجند - ايرنا - جانشين رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس گفت: آمريكا شاهد اين است كه روز به روز نظام مقدس جمهوري اسلامي پيشرفت مي‌كند و علت دشمني با ما پيشرفت فزاينده نظام در منطقه و فرامنطقه است.

به گزارش ايرنا امير سرتيپ دوم محمد فهميده قاسم زاده چهارشنبه شب در مراسم شكرانه شكست حمله نظامي آمريكا در صحراي طبس افزود: آمريكا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را كه مولود مبارك انقلاب با جوانان مخلص، متدين، مجاهد است و همه بار انقلاب را بر دوش داشتند، تروريست اعلام مي‌كند و با اين كار وحدت ملي بيشتر مي‌شود.
وي با اشاره به واقعه شكست حمله نظامي آمريكا در صحراي طبس كه پنجم ارديبهشت 1359 روي داد، گفت: شجره طيبه و نهال نورس انقلاب اسلامي با معجزه الهي به اين شكل پشتيباني مي‌شود.
جانشين رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس بيان كرد: در اين شب مبارك خداوند را شاكريم كه لطف و عنايت ويژه او به عنوان معجزه و امداد غيبي شامل اين نظام و كشور شد.
«صحراي طبس در فاصله 130 كيلومتري محور طبس به يزد قرار دارد كه آمريكايي ها با ورود به اين منطقه قصد آزادي گروگان هاي خود را در تهران داشتند ولي چند فروند هواپيما و بالگرد نظامي آنها بر اثر وقوع توفان شن و برخورد با يكديگر از بين رفت و دچار شكست سختي شدند.»
امير فهميده ادامه داد: دشمنان هرچه دشمني كنند مردم، ملت و رهبري حركت زيباي خودشان كه حركت اباعبدالله الحسين (ع) است را انجام مي‌دهند و ادامه خواهند داد.
وي گفت: اين خودسازي، جامعه پردازي و تمدن سازي و تحويل اين تمدن نوين اسلامي به صاحب اصلي آن حضرت ولي عصر (عج) ان‌شاءالله توسط مقام معظم رهبري و مردم متدين اين كشور اسلامي و نيروهاي مسلح انجام خواهد شد.
جانشين رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس با اشاره به وحدت بين نيروهاي مسلح افزود: ارتش و سپاه با وحدت و يكپارچه هستند و ارتش هميشه دستش با همه افتخار خود در دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است.
وي بيان كرد: درود مي‌فرستم به تنها شهيد اين حادثه بسيار بزرگ، شهيد محمد منتظر قائم فرمانده سپاه پاسداران يزد كه ورود پيدا كردند و در اين حادثه به مقام شهادت رسيدند.
سرتيپ فهميده گفت: اميدواريم بتوانيم از ولايت پيروي كنيم و با وحدت و يكپارچگي به همه استكبار جهاني پاسخ دهيم كه ما هميشه مي‌توانيم و توانستيم و شعار امسال هم اين است كه ما پيروزيم.
عمليات نظامي طبس نام آن در ارتش آمريكا «عمليات پنجه عقاب» بود كه توسط نيروي دلتا براي آزادسازي آمريكايي‌ هايي كه در تهران نگهداري مي شدند، اجرا شد.
پنجم ارديبهشت 1359 (24 آوريل 1980) هواپيماها و بالگردهاي آمريكايي وارد فضاي پروازي ايران شدند و هنگام اجراي عمليات با ورود به حريم هوايي ايران يكي از بالگردها در 120 كيلومتري راور كرمان دچار نقص فني شد و به اجبار فرود آمد كه سرنشينان آن به بالگرد ديگري منتقل شدند و همان بالگرد نيز دچار نقص فني شد و به ناچار به ناو هواپيمابر بازگشت.
6 هواپيما و 6 بالگرد ديگر با استفاده از نقاط كور راداري ايران خود را به طبس رساندند و در تاريكي شب در منطقه‌اي دورافتاده بدون متوجه شدن نيروهاي نظامي كشورمان فرود آمدند كه حين سوخت گيري يكي از بالگردها دچار نقص فني شد و در حاليكه هنوز عمليات آغاز نشده بود، سه فروند بالگرد از دست رفت.
پس از تماس با مركز عمليات، كارتر دستور بازگشت اين نيروها را مي‌دهد ولي هنگام برخاستن هواپيماها و بالگردها توفان‌ شن آغاز شد و يك هواپيماي سي 130 و يك بالگرد سي‌اچ-53 به هم برخورد كردند و هر دو آتش گرفتند.
هر سال به همين مناسبت مراسمي با حضور مردم و مسئولان در شهرستان طبس برگزار و ياد شهيد محمد منتظر قائم نخستين فرمانده سپاه استان يزد كه در اين محل به شهادت رسيد، گرامي داشته مي شود.
طبس در 270 كيلومتري غرب بيرجند مركز استان خراسان جنوبي است.
7217*3028

سرخط اخبار استان‌ها