۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۰۹
کد خبر: 83288518
T T
۰ نفر

علوم آب و هيدرولوژي نقش مهمي در توسعه پايدار دارد

۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۰۹
کد خبر: 83288518
علوم آب و هيدرولوژي نقش مهمي در توسعه پايدار دارد

سنندج - ايرنا - عضو كميسيون ستاد احيا درياچه اروميه با اشاره به اينكه علوم آب و هيدرولوژي نقش مهمي در توسعه پايدار دارد، گفت: ناديده گرفتن هيدرولوژي آب چالش هاي زيادي را در حكمراني آن ايجاد كرده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، سيد مختار هاشمي روز سه شنبه در سومين كنفرانس ملي هيدرولوژي مناطق نيمه خشك كه با محوريت آب، انسان‌ و طبيعت در سنندج برگزار شد، با اشاره به اينكه سيل هزينه هاي اجتماعي، اقتصادي و رواني زيادي بر كشور تحميل كرد، اظهار داشت: حوادث سيل اخير كشور پيوند آب، جامعه و طبيعت را بخوبي نشان داد.
وي اضافه كرد: بررسي هيدرولوژي اجتماعي يكي از اولويت هاي مطالعاتي بوده كه براي نخستين بار در ايران همايشي با محوريت هيدرولوژي اجتماعي مورد توجه قرار گرفته است.
هاشمي با اشاره به اينكه علوم آب و هيدرولوژي نقش مهمي در سياست جهاني و توسعه پايدار ايفا مي كند، گفت: مفهوم نوين قلمروهاي هيدرولوژي اجتماعي بر اين نكته تاكيد دارد كه آب ارتباط عميق با ذهنيت ها دارد.
عضو كميسيون ستاد احيا درياچه اروميه اضافه كرد: تا ذهنيت افراد در خصوص آب مشخص نشود نمي توان تصميم عملي در اين خصوص اتخاذ كرد.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه بايد آب را از چرخه هيدرولوژي به چرخه هيدرو اجتماعي ارتقا دهيم‌ اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده ناديده گرفتن علم هيدرولوژي چالش هاي زيادي را در حكمراني آب ايجاد كرده است.
دبير علمي كنفرانس ملي هيدرولوژي مناطق نيمه خشك اظهار داشت: برگزاري اين محفل علمي حاصل همفكري و همراهي شخصيت هاي حقيقي و‌حقوقي در راستاي پيشبرد دانش روز و پر رنگ تر كردن مسئله اجتماعي آب برگزار شده است.
هاشمي از ارسال 95 مقاله به دبيرخانه اين همايش خبر داد و گفت: از اين تعداد 73 مقاله مورد پذيرش قرار گرفته و از تعداد مقالات پذيرش شده 42 مقاله به طور شفاهي و 31 مقاله هم در قالب پوستر ارائه شده است.
دبير علمي كنفرانس ملي هيدرولوژي مناطق نيمه خشك با اشاره به اينكه 42 مقاله در 6 نشست طي دو روز برگزاري اين همايش ارائه مي شوند، افزود: علاوه بر اين سه نشست تخصصي با عناوين هيدرولوژي وقايع حدي و تغييرات اقليمي، هيدرولوژي اجتماعي، آمايش سرزمين و توسعه پايدار و اكوهيدرولوژي برگزار مي شود.
رييس كنفرانس ملي هيدرولوژي مناطق نيمه خشك نيز گفت: به دنبال موفق بودن دو دوره گذشته اين همايش تصميم به برگزاري سومين دوره آن گرفتيم.
چيا سهراب نژاد با اشاره به اينكه اتاق بازرگاني سنندج در اين دوره از برگزاركنندگان اصلي اين همايش هستند، افزود: جهاد دانشگاهي هم از بانيان اين همايش است كه اين نهاد علمي و آموزشي در راستاي رسالت خود با نگاه علمي به بيان موضوعات اساسي مي پردازد.
وي با بيان اينكه اين نهاد علمي تاثير عميق و چشمگيري در تصميم گيري كشور دارد، گفت: با برگزاري چنين برنامه اي به دنبال اين هستيم كه آب بجاي تهديد به فرصت تبديل شود.
رييس شوراي سياستگذاري كنفرانس ملي هيدرولوژي مناطق نيمه خشك نيز در اين همايش اظهار داشت: در تهيه و تدوين هر استراتژي توسعه اي توجه به مسئله آب امري ضروري است.
سيد كمال حسيني با اشاره به اينكه اقتصاد آب هم از دغدغه هاي بخشدخصوصي است، افزود: انتظار داريم خروجي اين جلسه در راستاي تشكيل شوراي سياستگذاري آب و خاك در اتاق بازرگاني با جضور صاحب نظران، سازمان هاي مردم نهاد و مسئولان باشد.
فرماندار سنندج هم در اين همايش اظهار داشت:تمامي تمدن ها در كنار رودخانه ها و چشمه ها شكل گرفتند و آبياري از گذشته هاي باستان مورد توجه حكومت هاي هزاره پيش از ميلاد بوده است.
محمدابراهيم زارعي اضافه كرد: واگذاري اراضي در حريم رودخانه نشان مي دهد توجهي به تجربه گذشتگان نشده است.
وي تاكيد كرد: بهترين آبياري و استفاده از آب را در گذشته داشتيم و مي طلبد مطالعات باستان شناسي در حوزه آب هم داشته باشيم.
زارعي مطالعه مديريت آب در دوره هاي مختلف تاريخي را ضروري دانست و افزود: در دوران هخامنشي سازه هاي آب و سد در كشور داشتيم كه بايد اين مباحث مورد توجه قرار گيرد.
9936 / 3034

سرخط اخبار استان‌ها