۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۸:۳۵
کد خبر: 83276543
T T
۰ نفر

10 گونه قارچ سمي در كردستان شناسايي شده است

۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۸:۳۵
کد خبر: 83276543
10 گونه قارچ سمي در كردستان شناسايي شده است

سنندج - ايرنا - مسئول بهره‌برداري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري كردستان گفت: تاكنون 10 گونه قارچ سمي در اين استان شناسايي شده كه تشخيص آن براي افراد عادي مُيسر نيست.

پيمان شريفي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: 70 هزار گونه قارچ در دنيا شناخته شده كه 45 تا 50 گونه سمي آن در ايران است.
وي با اشاره به بارندگي هاي مناسب سال هاي اخير بويژه امسال افزود: به همين دليل زمينه رويش قارچ هاي خوراكي و سمي بيش از گذشته فراهم شده و در طبيعت استان كردستان نيز بيشتر از سال هاي گذشته شاهد رويش اين قارچ ها هستيم.
شريفي به تنوع گونه اي زياد قارچ هاي خوراكي و سمي اشاره كرد و يادآور شد: در اين استان و منطقه غرب كشور، 10 گونه سمي قارچ به مرحله تشخيص رسيده است.
وي با اشاره به اينكه تشابه ظاهري بين قارچ هاي خوراكي و سمي بسيار زياد است، اضافه كرد: پارسال، برداشت سنتي قارچ معضلاتي را به وجود آورد و موجب مسموميت شمار زيادي از هموطنان و حتي مرگ برخي از آنها شد.
مسئول بهره‌برداري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري كردستان با تاكيد بر اينكه تنها راه تشخيص قارچ خوراكي از سمي از طريق آزمايشگاه است، گفت: حتي افرادي كه ادعاي سال ها تجربه برداشت سنتي قارچ دارند هم نمي توانند گونه سمي و خوراكي را از هم تشخيص دهند.
وي افزود: تنوع اقليمي و آب و هواي معتدل كوهستاني زاگرس موجب شده كه اين منطقه زادگاهي براي رويش بيش از 2 هزار گونه گياه باشد كه برخي از اين گياهان نظير قارچ ها، مي تواند سمي باشد و براي مصرف كنندگان مشكلات حادي بوجود آورد.
شريفي اظهار داشت: قراردادي بين بهره برداران مراتع و منابع طبيعي در زمينه برداشت قارچ منعقد شده اما متاسفانه برداشت سنتي نيز در حال انجام است.
وي يادآور شد: برخي ادعا مي كنند كه قارچ هاي طبيعي ارگانيك بوده و نوع پرورشي آن مصنوعي است كه اين حرف به هيچ عنوان علمي نيست.
به گزارش ايرنا، هفته گذشته هشت نفر در شهرستان سقز بدليل مصرف قارچ هاي سمي مسموم شده و به مراكز درماني مراجعه كردند.
افراد در صورت مصرف قارچ سمي در صورت بروز عوارض و نشانه هاي گوارشي (تهوع، استفراغ، دل درد شديد، كاهش سطح هوشياري و اسهال) سريعا به مراكز درماني مراجعه كنند.
مردم از چيدن و يا حتي دست زدن به قارچ ها در طبيعت خودداري كرده و به هيچ وجه قارچ فله‌اي و يا بسته بندي شده بدون آرم سلامت خريداري نكنند.
سال گذشته 17 استان كشور در راستاي مصرف قارچ سمي درگير مسموميت بودند و 22 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند كه سه نفر از آنان كردستاني بودند.
استان كردستان حدود يك ميليون و 788 هزار هكتار منابع طبيعي شامل 373 هزار هكتار جنگل و يك ميليون و 414 هزار هكتار مرتع دارد كه معادل 61درصد سطح استان را شامل مي شود.
9937/9102

سرخط اخبار استان‌ها