۲۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۳۳
کد خبر: 83272789
T T
۰ نفر

شبكه سه، سه شد

۲۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۳۳
کد خبر: 83272789
شبكه سه، سه شد

پايگاه خبري تحليلي خزرآنلاين در استان گيلان، مطلبي در قسمت يادداشت با عنوان شبكه سه، سه شد به قلم صاحب مقصودي در ارتباط با حاشيه هاي پيش آمده در مورد برنامه نود و عادل فردوسي پور منتشر كرده است.

حذف برنامه نود از شبكه سه سيما، در عصري كه ديگر شبكه‌هاي ماهواره‌اي از هر فرصتي براي جذب مخاطب ايراني به سود خود بهره مي‌برند، اشتباهي محض تلقي شده، از همين رو ميرباقري معاون سيما در صحبتي كه با عادل فردوسي‌پور داشته، تصميم دارد برنامه نود را با همان سبك و سياق خودش به يكي از شبكه‌هاي يك يا دوي سيما منتقل كرده و با همان اسم و محتوي در بخش ديگري از سازمان تهيه و پخش نمايد تا شبكه سه و مدير جوان و بي تجربه اش سه شوند. با اين حال هنوز معلوم نيست ميرباقري كه تا اين حد به فردوسي پور اعتماد دارد و حامي برنامه نود است و اين قدرت را هم به لحاظ قانوني داشت تا مدير ارزشي شبكه سه را مجاب به كوتاه آمدن كند چرا از قدرت قانوني اش استفاده نكرد؟
نود فقط يك برنامه ورزشي ساده نبود كه به تشريح و توضيح مسابقات فوتبال بپردازد، بلكه فردوسي پور عادل، تلاش كرد در بخش‌هاي مختلف آن، فوتبال را از دل روابط فرهنگي، اجتماعي و حتي سياسي عبور دهد، اين نگاه متمايز به پديدهٔ فوتبال بود كه ماندگاري نود از 23 مرداد 1378 تاكنون را باعث و باني شد.
او صفايي فراهاني و دادكان را به برنامه مي آورد تا رييس جمهوري كه باعث تعليق فوتبال شده بود را چهار ميخه كند؛ او نمايندگان موافق و مخالف انتقال تيم هاي پايتخت به شهرستانها را به برنامه مي آورد و در يكي از طولاني ترين برنامه هاي فوتبالي اش با كمك راي و نظر مردم به مجلسي ها فهماند كه اشتباهي تاريخي كرده اند؛ او حتي جسته و گريخته در برنامه هايش از روشنفكران و هنرمنداني كه خيلي محبوب مردم و البته مغضوب برخي ها! بوده اند، ياد مي كرد. به طور مثل وقتي اصغر فرهادي برنده جايزه اسكار شد، در حالي كه تلويزيون پوشش مناسبي به اين اتفاق نداده بود، فردوسي پور با تمام قوا از فرهادي و موفقيتش تجليل كرد. و يا در حاليكه برنامه فوتبالي در حال پخش است از افتخارافريني وزنه برداران و كشتي گيران نيز غافل نمي ماند. او حتي برنامه فوتبالي نود را به برجام نيز گره زد و گفتگويي جالب با محمد جواد ظريف وزير امور خارجه پس از آن توافق تاريخي انجام داد كه اگرچه هرگز مجوز پخش آن را دريافت نكرد اما دو مرد محبوب ايراني را براي هميشه در دل مردم بيمه كرد. او در افشاي فساد فوتبال و انتقاد از مسئولان ورزش هميشه پيشگام بوده است. اينها راز ماندگاري نود بود.
حال يك مدير جوان و بسيجي، فارغ التحصيل دانشگاه امام صادق وارد گود شده و مي خواهد محبوبيت عادل را ناديده بگيرد؛ اما مگر مي شود؟
يكبار در مهرماه سال گذشته تلاش كرد اين برنامه رو حذف كند، حتي دو هته پياپي موفق شد جلوي پخشش را بگيرد، اما تاب مقاومت در برابر مردم را نيافت؛ اين بار نقشه كشيد به جاي نود، عادل را حذف كند؛ ابتدا مانع از حضور كارلوس پويول در ويژه برنامه جام جهاني فردوسي پور شد و سپس كلا وي را از كنداكتور ويژه برنامه هاي جام ملت هاي آسيا كنار گذاشت، فروغي به اين هم اكتفا نكرد؛ در زمستان 97، تلويزيون دو سري نظرسنجي انجام داد و قصد انتخاب بهترين برنامه سازمان صداوسيما را داشت، اما عده اي تلاش بسيار كردند تا برنامه نود را از قرار گرفتن در رده نخست بهترين برنامه سازمان دور كنند، تلاشي كه در ظاهر موفق به انجامش شده بودند اما چندي بعد با افشاگري وزير ارتباطات راز اين تقلب بزرگ برملا شد و صداسيما مجبور شد حق عادل را به وي برگرداند و جايزه بهترين برنامه تلويزيون را به فردوسي پور دهد.
فروغي كه فضا را تنگ ديد، ديگر از پشت نقاب بيرون امد و مبارزه را علني كرد و عادل را رسما از نود اخراج كرد و وقتي تلاشش براي يافتن مجري جايگزين براي عادل بي نتيجه ماند، اخرين تير خود را نيز رها كرد و كلا نود را از كنداكتور شبكه سه حذف كرد و حتي دكور برنامه را از استوديو كند و دور ريخت. او فكر مي كرد با اين كار براي هميشه از شر عادل و برنامه محبوبش راحت شده است، اما در طرفه العيني مير باقري معاون سيما به عادل پيشنهاد داد؛ نود را با همان قدرت و صلابت در يكي از شبكه هاي يك يا دو اجرا كند.
شبكه هايي كه بعد از روي كار آمدن شبكه سه از مخاطبانش كاسته شد و اكنون اين فرصت را دارند با در آغوش كشيدن محبوب ترين برنامه تلويزيوني جايگاه از دست رفته خود را بيابند و مدير جوان و ارزشي شبكه سه كه به جاي افزايش مخاطب، تلاش هايش در راستاي كاهش مخاطب اين شبكه تلوزيوني است را به حال خود رها كنند.
معلوم نيست ميرباقري كه اينقدر به برنامه نود و مجري محبوب و توانمندش اعتماد دارد چرا نتوانست آن را در همان شبكه سه حفظ نمايد.
در هر صورت عادل حتي براي اينكه فرزندش را رها نكند به پيشنهاداتي چون قائم مقامي شبكه ورزش يا مدير روابط عمومي وزارت ورزش پاسخ منفي داد تا نود يتيم نشود و اكنون اين پيشنهاد ميرباقري فرصت مناسبي است تا شبكه سه و مدير جوانش را سه كند.
7296/2007

سرخط اخبار استان‌ها