۱۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۲۰
کد خبر: 83234572
T T
۰ نفر
نمايش هزار شلاق نمادي از فرهنگ بومي استهبان است

شيراز- ايرنا - نمايش هزار شلاق كه با استفاده از آيين كهن «چك چكو» استهبان نوشته شده و در اين شهر اجرا شد مورد توجه مردم قرار گرفت و رئيس شوراي اسلامي شهر استهبان آن را نمادي از فرهنگ بومي اين ديار دانست.

محسن بهتري پنجشنبه در اين زمينه به ايرنا گفت: فرهنگ كهن و بومي استهبان با نمايش هزار شلاق در قالب هنر تئاتر تجلي پيدا كرده است، فرهنگي كه غنايش به عمق تاريخ مي رسد و حرف هاي زيادي براي گفتن دارد.
وي اضافه كرد: مردم استهبان از ديرباز ارادت خويش را به ساحت مقدس اهل بيت ( ع ) اثبات كرده اند، رويه اي كه در نمايش آييني هزار شلاق نيز وجود دارد و جا دارد در ساير حركت هاي فرهنگي هنري نيز ادامه داشته باشد.
بهتري ادامه داد: هر چند استهبان از تاريخي كهن برخوردار است اما آنگونه كه شايسته است به همگان معرفي نشده و به قول معروف در اين امر مهجور مانده است، از اصحاب رسانه و خبرنگاران انتظار داريم معرفي بيشتري از اين خطه تاريخي داشته باشند و جاذبه هاي مختلف اين منطقه را بيش از گذشته به هموطنان معرفي كنند.
رئيس شوراي اسلامي استهبان به لزوم حمايت از هنرمندان و فرهنگوران نيز اشاره كرد و گفت: سعي بنده و ساير همكاران در شوراي اسلامي شهر همواره بر آن بوده تا حمايت عملي خود را از حركت هاي فرهنگي نشان دهيم چرا كه به اهميت مقوله فرهنگ واقف هستيم و اعلام مي كنيم همه حركت هاي فرهنگي مورد حمايت شوراي اسلامي شهر هستند.
اعضاي شوراي اسلامي استهبان چهارشنبه شب با حضور در تالار شمس استهبان از نمايش هزار شلاق بازديد كرده و از نزديك در جريان اجراي اين نمايش قرار گرفتند.
اميد كيامرث مدير فرهنگ و ارشاد اسلامي استهبان نيز به ايرنا گفت: هنرمندان استهباني در همه حوزه ها به خصوص هنر نمايش شايستگي شان را در استان و كشور به اثبات رسانده اند كه جاي تقدير دارد و گزافه نيست كه بگوييم استهبان يك قطب هنري در سطح فارس بشمار ميرود.
كيامرث گفت: سال 97 براي هنرمندان نمايش در استهبان سال بسيار پرباري بود؛ رويه اي كه انتظار است با توجه به ظرفيت غني شهرستان در سال هاي آتي نيز تكرار شود.
وي همچنين گفت: سعي ما بر آن است حتي المقدور حامي هنرمندان باشيم و تلاش مي كنيم لااقل مشكلات اين عزيزان را از نزديك رصد كنيم.
آيين سنتي «چك چكو» استهبان در نمايش هزار شلاق به كارگرداني جواد عاجلي روي صحنه رفته است.
اين نمايش از پنجشنبه 9 بهمن 97 در تالار شمس استهبان به روي صحنه رفت و تا 17 بهمن ادامه دارد.
اين نمايشنامه را ناصر حبيبيان نوشته است؛ نمايش هزار شلاق در دي ماه 97 به عنوان تنها نماينده استان فارس به جشنواره منطقه اي ارغون بهبهان خوزستان راه يافت و جايزه سوم بازيگري مرد را از آن خود كرد.
نمايش هزار شلاق در سال 96 نيز توانست در جشنواره استاني تئاتر پسامهر فسا صاحب چندين عنوان برتر شود.
آيين چك چكو به ياد قيام امام حسين(ع) در استهبان برگزار مي شود كه در اين آيين دسته عزاداران با لباس هاي سياه و شال هاي سبز در يك دايره حلقه مي زنند و در فاصله يك قدم مي گردند و در دست هايشان چوب هاي كوچكي مي گيرند.
سياه پوشان چوب ها را به بالاي سر مي برند و بر هم مي سايند كه صداي چك چك چوب ها با صداي مرثيه خوان درهم مي پيچد. آيين نمايشي چك چكو هر ساله در استهبان فارس در ظهر عاشورا بر پا مي شود.
اين آيين شكلي نمادين از اتفاقاتي است كه پس از شهادت حضرت اباعبدالله الحسين برپا مي شود.
مردم استهبان معتقدند پس از شهادت امام حسين، لشكريان يزيد به دستور شمر اسب هايشان رابر جنازه شهداي كربلا مي تازند و اين صداي چك چك ياد آور سم كوبي اسبان اشقيا بر بدن هاي مطهر اوليا است.
استهبان در 160 كيلومتري شرق شيراز قرار دارد.
7375/ 1876

سرخط اخبار استان‌ها