۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۲۹
کد خبر: 85478710
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برچیدن مزارع آلوده به فاضلاب شیراز؛ نابودی تمام اراضی در سه مرحله

شیراز-ایرنا- نابودی مزارع کشاورزی آلوده فارس به آب فاضلاب در ماه‌های اخیر شتاب گرفته به گونه‌ای که سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز از امحای ۱۹۰ هکتار از مزارع آلوده به فاضلاب خام این شهرستان خبر داده و اعلام کرده که با اجرای سومین مرحله، تمامی مزارع آلوده به فاضلاب در این شهرستان برچیده شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آبیاری مزارع با آب فاضلاب که توسط برخی کشاورزان و به بهانه نبود برنامه‌ریزی درست برای اجرا و پیاده‌سازی سیستم‌های نوین آبیاری و معیشت دشوار این قشر انجام می‌شود، اقدامی غیرقانونی است.

براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هرکسی که سلامت مردم را تهدید کند برای آن در قانون جرم انگاری شده و با فرد خاطی برخورد می‌شود و حتی در صورت لزوم، مزرعه معدوم خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شیراز در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که حدود ۵۰ هکتار از مزارع منطقه شرق شهر صدرا مشهور به قره پیری که با فاضلاب آبیاری شده بود با دستور قضایی قلع و قمع و کانال‌های آبیاری به طور کامل تخریب شد.

دستور دستگاه قضایی فارس برای معدوم مزارع فاضلابی

همچنین برابر گزارش های متعدد دریافتی مبنی بر آبیاری محصولات کشاورزی در ۲منطقه غرب و جنوب شیراز با فاضلاب نیز دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس خردادماه سال ۱۴۰۲ در اقدامی قاطع دستور بررسی موضوع و انجام تکالیف قانونی از سوی دستگاه‌ها و نهادهای متولی صیانت از سلامت و بهداشت عمومی به منظور پیشگیری از ورود محصولات کشاورزی غیربهداشتی به چرخه غذایی شهروندان را صادر کرد.

این اقدام در نهایت موجبات تخریب ۲۳۰ هکتار از کشتزارهای آبیاری شده را فراهم کرد و با این کار ۲کانون اصلی این اقدام غیر بهداشتی با نظارت مستقیم دادستانی شیراز امحاء و پاکسازی شد.

امحای مزارع آلوده به آب فاضلاب در منطقه گردخون

مبارزه با این نوع کشاورزی غیرمجاز و مضر که از شهر شیراز آغاز شد در نخستین روزهای مهرماه سال ۱۴۰۲ به ششمین مرحله رسید که در نهایت منجر به امحای مزارع آلوده به فاضلاب خام در شیراز شد.

در این مرحله مزارع آلوده منطقه گردخون در فاصله حدود یک و نیم کیلومتری شیراز امحا شد و طبق اعلام روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس افزون بر امحای سطوح زیر کشت مزارع، ادوات آبیاری از جمله دستگاه‌های پمپاژ آب و لوله‌های آبرسانی نیز قلع و قمع و جمع‌آوری شد.

آغاز عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز

امسال نیز این اقدام در اولویت متولیان بخش کشاورزی قرار گرفت و برای فرهنگ‌سازی جهت جلوگیری از آبیاری مزارع با آب فاضلاب، عملیات اجرایی امحای مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق کلان شهر شیراز اجرا شد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز ۱۱ اردیبهشت ماه از آغاز عملیات اجرایی امحاء مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق کلان شهر شیراز خبر داد و گفت: عملیات امحا ی این مزارع در سطح ۳۰۰ هکتار از اراضی منطقه گردخون در حومه کلان شهر شیراز انجام شد.

امحای تمامی مزارع آلوده به فاضلاب در شیراز

در حال حاضر هم سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز از امحای ۱۹۰ هکتار دیگر از مزارع آلوده به فاضلاب خام این شهرستان خبر داده و اعلام کرده که با اجرای سومین مرحله، تمامی سطوح مزارع آلوده به فاضلاب در این شهرستان امحا شد.

محمد میرزایی با اعلام این خبر که سطح مزارع امحا شده در سال ۱۴۰۳ تاکنون به بیش از ۵۹۰ هکتار رسیده گفت: در این مرحله مزارع آلوده جنوب شرق شهر شیراز و اراضی منطقه شهرک سلامی قلع و قمع شد.

وی اضافه کرد: ۱۶ دستگاه تراکتور و چهار دستگاه لودر عملیات امحا را با سرعت و دقت به انجام رسانند و همکاری و تعامل حدود ۸۰ نفر از پرسنل یگان امداد نیروی انتظامی در این عملیات شایسته تقدیر بوده است.

میرزایی افزود: در صورت تکرار کشت با آب‌های آلوده و نا متعارف اقدام علیه سوء استفاده‌گران و متخلفین با جدیت و قوت ادامه می‌یابد.

توصیه به مردم

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز توصیه کرد: عموم شهروندان در صورت اطلاع از هر نوع کشت‌های آلوده یا مشکوک مراتب را به مراکز بهداشتی یا مراکز جهاد کشاورزی جهت بررسی اطلاع‌رسانی کنند.

وی که معتقد است کشاورزی با فاضلاب خام افزون بر آلودگی‌های میکروبی موجب تجمع عناصر سنگین در محصولات کشاورزی می‌شود؛ افزود: بنا به نظر متخصصین متأسفانه این نوع محصولات قابلیت هیچ‌گونه استفاده انسانی یا دامی را ندارد لذا امحای این محصولات گریز ناپذیر و امری ضروری و لازم است.

به گفته سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی و اجرایی گشت‌های هم‌پوشان به طور جدی با هر نوع موضوع و تخلف منافی سلامت و امنیت غذایی عموم مردم این شهرستان برخورد می‌شود.

جلوگیری از آبیاری مزارع در مسیر فاضلاب، امری مهم است که در نتیجه بی‌توجهی می تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد لذا ضرورت دارد تخریب و مسدود کردن کانال‌هایی که کشاورزان به صورت غیرقانونی حفر کردند در اولویت‌ قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha