۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۵۹
کد خبر: 83219291
T T
۰ نفر

بهره گيري از ظرفيت مردم لازم تمدن سازي است

۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۵۹
کد خبر: 83219291
بهره گيري از ظرفيت مردم لازم تمدن سازي است

اصفهان- ايرنا- رييس دفتر تبليغات اسلامي استان اصفهان با اشاره به ضرورت حضور مردم در عرصه هاي حكومت، گفت: بهره گيري از ظرفيت مردم لازم تمدن سازي است.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين محمد قطبي روز شنبه در آيين رونمايي از كتاب 'تبيين نظريه حكومت اسلامي و ولايت فقيه'، با بيان اينكه اولين ركن هر نظام سياسي مشروعيت است، افزود: يك نظام زماني موفق است و مي تواند به تمدن سازي دست يابد كه مشروعيت داشته باشد و لذا نظامي كه مشروع نيست نه كارآمد است و نه نمي تواند موفق باشد.
وي با بيان اينكه صرف مراجعه به آراي مردم نمي تواند مشروعيت بخش باشد؛ ادامه داد: حضرت امام خميني (ره) بر اساس نظريه ولايت فقيه، الگويي را ترسيم كردند كه در آن مشروعيت نظام مبتني بر آرمان ها و قوانين الهي و ديني باشد.
وي اظهارداشت: بنابراين الگو مشروعيت نظام يا برآمده مستقيم از دين است يا بايد به امضاي دين برسد تا مشروع باشد و چنين نظامي كارآمد است.
رييس دفتر تبليغات اسلامي استان اصفهان ادامه داد: دومين ركن نظام آن است كه هدف مشخص براي حركت داشته باشد و امروز در اسناد بالادستي مانند قانون اساسي هدف حكومت ديني رساندن انسان به كمال مشخص شد و لذا عدالت، عبادت و امثال آن مطلوب است.
وي اضافه كرد : در چنين الگويي هدف فقط اين جهاني نيست بلكه نجات انسان و سعادت دنيا و آخرت در متن نظام به عنوان نظام واره متقن ملحوظ شده است كه در هيچ نظام فكري و سياسي ديگري نيست.
قطبي با بيان اينكه هدف چنين حكومتي جهاني است، افزود: برخي سيستم ها و نظام هاي سياسي ما را به هزينه كردن بودجه كشور براي دين متهم مي كنند در حالي كه بر اساس فلسفه حكومت ديني، دينداري هدف اصلي است و نظام بايد در اين حوزه سرمايه گذاري و خدمات ارائه كند و گرنه مخالف هدف خود گام برداشته است.
وي تصريح كرد: در چنين الگويي نظام ها، ساختارها و نظام واره ها بايد متناسب با هدف نظام طراحي شود و در نظام اسلامي ساختارهايي مثل نمايندگي ولي فقيه و شوراي نگهبان طراحي شد ولي در برخي حوزه ها مثل حوزه اقتصاد نتوانسته ايم نظام و ساختار مناسب تهيه كنيم كه از كوتاهي ما بوده است.
قطبي اضافه كرد: چهارمين ركن نظام اسلامي عزم و جزم مسوولان اجرايي آن است و يكي از چالش هاي امروز ما به همين واسطه است كه در برخي حوزه هايي كه عزم و جزم جدي داشته ايم مانند فناوري هاي دفاعي، نانو، هسته اي و هوافضا، تجهيزات و لوازم را طراحي و حتي منطق لازم را براي پيشبرد اهداف تهيه و بر اساس آن حركت رو به پيشرفت داشته و موفق بوده ايم.
وي خاطرنشان كرد: بر اساس اين منطق در حوزه هاي مختلف پيشرفتي تا جايي كه تاييد شرعي داشته است صورت گرفته و در جايي كه تاييد شرعي نبوده است همانند آنچه در بحث انرژي هسته اي وجود دارد، توقف كرده ايم.
رييس دفتر تبليغات اسلامي استان اصفهان با بيان اينكه پنجمين ركن حكومت اسلامي مردم است، ادامه داد: اگر همه چهار ركن قبلي موجود باشد ولي مردم مشاركت، همدلي و همراهي نداشته باشند، چنين نظامي نمي تواند موفق شود حتي اگر قوانين، ساختارها و اهداف به خوبي مشخص باشد.
وي با اشاره به بيانيه گام دوم رهبر معظم انقلاب، گفت: مخاطب اين بيانيه مردم و نخبگان هستند زيرا با همدلي و همگامي مردم، اهداف نظام اسلامي محقق مي شود و از اين رو ائمه جمعه و جماعات و مبلغان ديني بايد در خصوص مشاركت و همراهي مردم در بخش هاي مختلف روشنگري داشته باشند.
حجت الاسلام قطبي خاطر نشان كرد: مشاركت مردم ابعاد مختلف دارد ولو اينكه اين مشاركت با بازايستادن در برابر شايعه باشد.
وي همچنين اعتماد به جوانان و دادن ميدان براي ورود آنها به عرصه هاي مختلف كشور را نيز لازم و ضروري دانست.
به گزارش ايرنا، كتاب 'تبيين نظريه حكومت اسلامي و ولايت فقيه' تاليف آيت الله سيد يوسف طباطبايي نژاد امام جمعه و نماينده ولي فقيه در استان اصفهان در 188 صفحه در پنج بخش ضرورت تشكيل حكومت، انواع حكومت، ويژگي هاي حاكم اسلامي، معناي ولايت و پاسخ به سوالات و شبهات به همت پژوهشكده 'الهيات و خانواده' پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان تدوين و پس از بررسي مجدد و اضافاتي از سوي اين آيت الله سيد يوسف طباطبايي نژاد منتشر شد.
6994/ 7134

سرخط اخبار استان‌ها