۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۴۹
کد خبر: 83211308
T T
۰ نفر

چشمه ها و قنات هاي سطح شهر سنندج بايد احيا شوند

۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۴۹
کد خبر: 83211308
چشمه ها و قنات هاي سطح شهر سنندج بايد احيا شوند

سنندج - ايرنا - رئيس كميسيون عمران شوراي اسلامي شهر سنندج بر تلاش براي احياي چشمه ها و قنات هاي موجود در شهر و استفاده از آب آن براي آبياري فضاهاي سبز شهري تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مجيد شاه ويسي روز شنبه در نشست كميسيون عمران و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر اظهار داشت: سنندج در بخش چشمه ها و قنات ها ظرفيت خوبي دارد به گونه اي كه در صورت بهره برداري و شناسايي درست مي توان 10 درصد فضاهاي سبز شهر را با آب اين چشمه ها آبياري كرد.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر 47 چشمه و 36 قنات در شهر سنندج شناسايي شده است، افزود: چشمه هاي هانه كله و پيره در محله قطارچيان، چشمه هاي گريزه، مسجد قوله، مسجد حصرت رسول (ص) در شهرك پيام، پردبند در استانداري، ملا عمر و سي تاراني در تازه آباد از جمله چشمه هاي شناسايي شده، هستند.
رئيس كميسيون عمران شوراي اسلامي شهر سنندج اضافه كرد: اكنون تنها 14 چشمه از اين تعداد فعال بوده و آبدهي دارد و از آن براي آبياري فضاهاي سبز شهري و پارك هاي سطح شهر استفاده مي شود.
وي با تاكيد بر اينكه با برنامه ريزي هاي اصولي هر سال بايد چند مورد از چشمه ها احيا و آماده بهره برداري توسط شهرداري شود ابراز اميدواري كرد براي سال 98 حداقل پنج مورد از اين چشمه ها شناسايي و به مشاور براي بهره برداري و احيا معرفي شوند.
شاه ويسي يادآور شد: احياي اين چشمه ها نيازمند زيرساخت هاي لازم است و اگر شهرداري به تنهايي نمي تواند زمينه لازم را فراهم كند مي تواند آن را به بخش خصوصي بدهد كه هم خود از آن استفاده كند و هم بخشي از آب را در اختيار شهرداري قرار دهد.

** اعتبار احياي چشمه ها در رديف بودجه اي ديده شود
معاون فني و عمراني و شهرداري سنندج نيز در اين جلسه گفت: احياي چشمه ها نيازمند اعتباراتي است كه انتظار مي رود در رديف تامين زيرساخت آب فضاي سبز شهري، بودجه اي نيز براي اين بخش ديده شود.
بهزاد ريحاني فرد افزود: استفاده درست از آب چشمه ها بدون اعتبار امكانپذير نيست مگر اينكه توپوگرافي آن محل اجازه دهد كه شهرداري در اين زمينه اقدامات لازم را انجام داده است، چشمه هايي كه باقي مانده نيز بيشتر در شمال شهر بوده و احياي آنها هزينه بر است.
وي با بيان اينكه هزينه احياي سه چشمه براي سال آينده كه قبلا شناسايي شده 15ميليارد ريال است، اضافه كرد: هزينه براي اينگونه طرح ها مي تواند تا سال ها براي مسئولان و مردم منفعت داشته باشد.
برخي نمايندگان انجمن هاي مردم نهاد زيست محيطي نيز در اين نشست به بيان مشكلات سطح شهر از جمله پسماندها و وضعيت آسفالت معابر و خيابان ها پرداخته و خواستار برنامه ريزي لازم مديريت شهري براي رفع اين مشكلات در آستانه سال نو شدند.
7348/9102

سرخط اخبار استان‌ها