۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۸:۰۳
کد خبر: 83105645
T T
۰ نفر
كارخانه توليد فرآورده‌ از تفاله زيتون در طارم احداث مي شود

زنجان – ايرنا - مدير صنايع تبديلي و غذايي سازمان جهاد كشاورزي استان زنجان اعلام كرد: نخستين كارخانه توليد فرآورده‌هاي جانبي از تفاله كارخانه هاي روغن‌كشي زيتون كشور با ظرفيت سالانه 14 هزار تن در شهرستان طارم احداث مي شود.

به گزارش ايرنا، بهاره دادلويي روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اين كارخانه براي نخستين بار در سطح كشور اقدام به فرآوري و مديريت علمي پسماندهاي كارخانه هاي روغن‌كشي زيتون كرده و بهره وري در حوزه صنايع تبديلي زيتون نمودي واقعي پيدا مي كند.
وي، اجراي اين طرح را نقطه عطفي در حوزه صنايع تبديلي زيتون در سطح كشور دانست و گفت: اين كارخانه هم‌اكنون با ظرفيت 14 هزار تن در سال و با جذب ماده خام 20 هزار تن در شهرستان طارم در دست احداث است كه تا پايان امسال به بهره‌برداري مي رسد.
مدير صنايع تبديلي و غذايي سازمان جهاد كشاورزي استان زنجان، ميزان سرمايه گذاري ثابت اين طرح را 19 ميليارد و 810 ميليون ريال اعلام كرد و گفت: در اين كارخانه تفاله و ضايعات زيتون فرآوري شده و مواد قابل مصرف همچون خوارك دام، روغن، صابون و كربن اكتيو توليد خواهد شد.
دادلويي ادامه داد: بهره برداري از اين كارخانه اثرات زيست محيطي فراواني به دنبال دارد به طوريكه با جمع آوري سالانه حدود 17 هزار تن تفاله زيتون از سطح شهرستان طارم مانع از آلودگي رودخانه قزل اوزن شده و مديريت پسماندها در سه استان همجوار گيلان، قزوين و زنجان در شعاع 50 كيلومتر شكل مي گيرد.
وي ادامه داد: مزاياي اين طرح قابل قياس با ساير واحدهاي روغن كشي نيست و به طور كامل متفاوت از نظر نحوه روغن كشي، مواد اوليه و محصول نهايي بوده و براي نخستين بار در ايران اجرا مي شود.
مدير صنايع تبديلي و غذايي سازمان جهاد كشاورزي استان زنجان با اشاره به ارزش افزوده بالاي اجراي اين طرح گفت: سالانه حدود600 تن روغن زيتون پميس در اين كارخانه توليد خواهد شد كه مصرف انساني و قابليت صادراتي داشته و با توجه به كيفيت آن كاربرد غذايي و صنعتي نيز دارد.
دادلويي با اشاره به وجود 19 واحد فعال مجوز دار و داراي پروانه روغن كشي زيتون در شهرستان طارم تصريح كرد: از نظر سطح، ميزان توليد و فرآوري زيتون، شهرستان طارم رتبه نخست را در سطح كشور دارد.
به گزارش ايرنا، نخستين كارخانه توليد فرآورده‌هاي جانبي از تفاله كارخانه هاي روغن‌كشي زيتون كشور، در زميني به مساحت 13 هزار و 650 متر مربع و با زيربناي چهار هزار و 550 متر در دست اجراست و بهره برداري از آن اشتغال 45 نفري را به دنبال دارد.
9505/6085

سرخط اخبار استان‌ها