۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۰۵
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85476215
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۷۱ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد زنجان در انتظار بازآفرینی

زنجان - ایرنا - بیش از ۶۷۱ هکتار در شهرهای زنجان،‌ ابهر، خرمدره و قیدار در استان زنجان مساحت بافتهای فرسوده و ناکارآمد و سهم این استان از برنامه چهار ساله تولید مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری نیز ۹ هزار و ۲۱ واحد اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،‌بازآفرینی و احیای بافت‌های فرسوده و قدیمی همواره یکی از دغدغه‌های مهم مردم و مسوولان به خصوص در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌هاست.

متولیان این حوزه برای بازآفرینی مناطق دارای بافت فرسوده، مشوق‌هایی را پیش بینی می کنند تا احیای این بافت ها مورد توجه عموم مردم و سرمایه گذاران قرار گیرد و با بازسازی بناها و تاسیسات فرسوده و ناکارآمد از مخاطرات آنها در برابر سیل، زلزله و آتش سوزی پیشگیری کنند.

به طور معمول مناطق دارای بناها و بافت فرسوده از کمبود امکانات و زیرساختها رنج می برند،‌ به طوریکه بروز هر حادثه ای در این بافتها دستگاه‌های خدمات رسان را با مشکل جدی مواجه می‌کند چون امداد و خدمات رسانی به این مناطق با دشواری هایی همراه است و به دلیل بافت قدیمی و نبود معابر استاندارد حتی خودروهای امدادی از جمله ماشین آتش‌نشانی و آمبولانس نیز در رسیدن به محل حادثه ناموفق هستند؛ از این رو بازسازی بافت‌های فرسوده ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

۶۷۱ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد زنجان در انتظار بازآفرینی

مناطق قدیمی شهری که روزگاری سرشار از زندگی و پویایی و نشاط برای مردمان آن منطقه و پاسخگوی نیازهای آنها بود،امروزه با رشد و گسترش شهرنشینی،‌ افزایش جمعیت و گاه خالی از سکنه شدن مناطق تاریخی و قدیمی به محلات ناکارآمد و فرسوده تبدیل شده که با کوچکترین مخاطره ای بیشترین آسیب را به ساکنان وارد می سازد.

متاسفانه در سالهای گذشته، بهسازی و نوسازی این مناطق متوقف شده است که این امر موجب سستی و فرسودگی بناها و افزایش آسیب های اجتماعی در این محلات شده است و در صورت بی توجهی به بازآفرینی آنها آسیب ها و تهدیدهای بیشتری در انتظار ساکنان آنها خواهد بود.

بازآفرینی شهری فرصتی مناسب برای احیا و حفظ آثار تاریخی شهر و انطباق این مناطق با شرایط و ساختارهای نوین است.بازآفرینی شهری و برنامه ریزی مناسب و هدفمند برای نوسازی بافتهای قدیمی می‌تواند فرصتی برای احیا و حفظ آثار تاریخی و با قدمت بالای شهر و منطبق کردن آنها با شرایط و ساختارهای نوین باشد.

تحقق اهداف در این زمینه نیازمند برنامه های بلند مدت،‌ میان مدت و کوتاه مدت است که دولت با اعمال بسته های حمایتی و تشویقی، بخش خصوصی را نیز برای همکاری در این خصوص دعوت کرده و این موضوع نشان دهنده اهمیت پرداختن به امر مهم احیا و بازآفرینی بافتهای فرسوده است.

۶۷۱ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد زنجان در انتظار بازآفرینی

در استان زنجان نیز مساحت بافتهای فرسوده و ناکارآمد در شهرهای زنجان،‌ ابهر، خرمدره و قیدار بیش از ۶۷۱ هکتار اعلام شده است که بیش از ۴۹۲.۵ هکتار از این محدوده ها در شهر زنجان، ۸۳ هکتار در ابهر، ۷۳.۹ هکتار در خرمدره و ۲۲ هکتار نیز در شهر قیدار واقع شده است.

در زمان حاضر جابه جایی ساکنان کوی فلسطین،‌ ساماندهی کوی فاطمیه، اجرای پروژه داودقلی – دلجویی به عنوان پروژه های بازآفرینی بزرگ و مهم کشور در استان زنجان اجرا می شود.

سهم استان از برنامه چهار ساله تولید مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری نیز ۹ هزار و ۲۱ واحد اعلام شده است.

۸.۳ درصد مساحت شهر زنجان بافت فرسوده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان با بیان اینکه تاب‌آوری بافت‌های فرسوده در برابر زلزله پایین است، گفت: در زمان حاضر ۸.۳ درصد مساحت شهر زنجان را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد.

عباس بابایی با بیان اینکه سهم ابهر از بافت‌های فرسوده ۸.۵ درصد مساحت کل شهر است، اظهار داشت: ۸.۸ درصد مساحت شهر قیدار و ۱۶.۳ درصد از مساحت شهر خرمدره را نیز بافت فرسوده تشکیل می‌دهد.

۶ هزار واحد مسکونی روستایی در استان زنجان مقاوم سازی شده و اقدامات لازم در خصوص ۱۳ هزار واحد دیگر در دست انجام است.بابایی با بیان اینکه ۱۵۳ روستای استان زنجان نیز در حریم گسل واقع شده است، تصریح کرد: ۱۸ هزار و ۷۳۴ واحد مسکونی در این روستاها استقرار دارد که باید مقاوم‌سازی آنها جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده و از طریق پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی، تاکنون بیش از ۶ هزار واحد مسکونی روستایی در استان زنجان مقاوم‌سازی شده است و برنامه‌ریزی برای مقاوم سازی ۱۳ هزار واحد دیگر ادامه دارد.

۶۷۱ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد زنجان در انتظار بازآفرینی

شهر زنجان ۲۰ محله فرسوده دارد

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر زنجان نیز تخفیف ۱۰۰ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده زنجان را از جمله مشوق های اعمال شده برای تسریع و ترویج بازآفرینی شهری بیان کرد و گفت: شهر زنجان ۲۰ محله فرسوده دارد که در این محلات پروانه ساختمانی به طور رایگان صادر می شود.

حسین حمزه لو، کوی فاطمیه، بیت المقدس،‌ شهرک شهدا، باباییان،‌ شهرک راه آهن، مزار بالا، اسلام آباد، گویجیک آباد، سایان،‌ کوی وحدت،‌ مهدیه، ‌سعیدیه،‌ بلوار پایین، ‌فرودگاه، شورجه، نجف آباد و درمانگاه را از جمله این محلات برشمرد.

وی با بیان اینکه ارائه تخفیف در بخش‌های مختلف با هدف ایجاد مشوق در ساخت‌ و ساز انجام می‌شود، اظهار داشت: در بحث صدور مجوز ساخت‌وساز در برخی از شهرک‌های زنجان نیز تغییراتی نسبت به سالهای قبل ایجاد شده است.

بسته تشویقی ویژه شهر زنجان در محدوده بافتهای فرسوده برای اجرا به مناطق چهارگانه شهرداری ابلاغ شد.حمزه لو تصریح کرد: بر این اساس در محلاتی که ساخت‌ و ساز کمتر و بافت آنها فرسوده بود، تعداد واحدهای مجاز برای ساخت افزایش پیدا کرد تا موجب تشویق شهروندان شود.

ابلاغ بسته تشویقی جدید برای احیای بافت‌های فرسوده زنجان

معاون شهرسازی و معماری شهردار زنجان نیز با اشاره به ابلاغ بسته تشویقی جدید برای احیای بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی، گفت: در راستای اجرای مصوبه شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران و افزایش تسهیلات و مشوق‌ها و مصوبات قانونی برای تسهیل شرایط ساخت و ساز برای سازندگان و مالکان، بسته تشویقی بومی ویژه شهر زنجان در محدوده بافت‌های فرسوده و سکونتگاه غیررسمی تهیه و در کمیسیون ماده پنج تصویب شد که برای اجرا به مناطق چهارگانه شهرداری ابلاغ شد.

منصور سلطانی‌محمدی افزود:‌ این بسته تشویقی ویژه محدوده مصوب بافت فرسوده شهری (به جز بافت تاریخی) و همین‌طور بافت ناکارآمد شهری، سکونتگاه‌های غیررسمی در چهار گروه تشویقی تجمیع قطعات مسکونی در بافت فرسوده است.

وی تصریح کرد: بسته پیشنهادی شهرداری زنجان پس از طی مراحل قانونی و تصویب در کمیسیون ماده پنج شهر زنجان در حال حاضر ملاک عمل شهرداری‌های مناطق است.

سلطانی‌محمدی گفت: در این بسته تشویقی، افزایش تراکم، کاهش ضریب پارکینگ مورد نیاز، احداث طبقه همکف به‌صورت تجاری در برخی محورها و افزایش تراکم در صورت تجمیع قطعات ریزدانه در نظر گرفته شده است که یکی از کامل‌ترین بسته‌های تشویقی کشور در حوزه بازآفرینی شهری محسوب می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری زنجان با اشاره به اخذ بیش از ۲۰ مصوبه محوری در سطح شهر از کمیسیون ماده پنج، ابزار امیدواری کرد: با ابلاغ بسته بومی و مصوبات محوری شاهد رشد و افزایش بازآفرینی در محلات هدف باشیم.

وی گفت: شهروندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به واحد شهرسازی مناطق چهارگانه و یا به وب‌سایت شهرداری زنجان مراجعه کنند.

۶۷۱ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد زنجان در انتظار بازآفرینی

اطلاع رسانی مناسبی در خصوص مشوق‌های نوسازی در بافتهای فرسوده زنجان انجام نشده است

استاندار زنجان نیز بر ضرورت اطلاع رسانی مشوق‌های نوسازی و مقاوم سازی مسکن در بافت‌های فرسوده تاکید کرد و گفت: متاسفانه تاکنون اطلاع رسانی خوبی در این خصوص انجام نشده است.

محسن افشارچی افزود: شهرداری های استان در این خصوص باید بسته های تشویقی را به نحو مطلوب به اطلاع مردم برسانند.

بازآفرینی بافت‌های فرسوده و قدیمی بخشی از تعهدات ساخت مسکن در استان را با همکاری مردم محقق کرده و باری از دوش دولت برمی‌دارد.وی ادامه داد: نوسازی واحدهای مسکونی در بافت فرسوده مزایای متعددی دارد و موجب تحقق بخشی از تعهدات ساخت مسکن توسط خود مردم می شود و در واقع باری از دوش دولت بر می‌دارد.

افشارچی اظهار داشت: پیگیری برنامه بازآفرینی شهری در بافت های فرسوده منجر به افرایش کیفیت زندگی شهری و حل و فصل گره های ترافیکی می شود که این موضوع مهم باید در اولویت قرار گیرد.

وی بر لزوم برگزاری منظم جلسات ستاد بازآفرینی استانی و شهرستانی تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت های پیش بینی شده در قانون برای گشایش امور در اجرای برنامه های مربوط به بازآفرینی بهره گرفت.

برآیند:

امروزه با توسعه شهرها شاهد افزایش محلات ناکارآمد،‌فرسوده و قدیمی در شهرها به ویژه مراکز استانها هستیم که سکونت در آنها خطرات و تهدیدات جدی را برای شهروندان به دنبال دارد.

در دولت سیزدهم با تخصیص بسته های تشویقی و حمایتی برای احیا و بازآفرینی بافت های فرسوده و ناکارآمد اقدام شده است و باید اطلاع رسانی لازم در این خصوص صورت گیرد تا محلات هدف به همت خود مردم بازآفرینی و احیا شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha