۱۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۱۷
کد خبر: 83088528
T T
۰ نفر

نمین كلكسیون گیاهان دارویی استان اردبیل

۱۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۱۷
کد خبر: 83088528
نمین كلكسیون گیاهان دارویی استان اردبیل

اردبیل - ایرنا - گیاهان دارویی بعنوان تامین كننده مواد اولیه اغلب داروها علاوه بر نقش مهم خود بعنوان عامل شفا دهنده بیماری ها، در رونق اقتصادی مناطق مختلف نیز نقش اساسی دارد و ضروری است كه به تولید و فرآوری آن در استان اردبیل بویژه شهرستان نمین توجه ویژه صورت گیرد.

به گزارش ایرنا ، گیاهان دارویی ، گیاهانی هستند كه یك یا برخی از اندام ‌های آنها حاوی ماده موثره است، این ماده كمتر از یك درصد وزن خشك گیاه را تشكیل می‌دهد و دارای خواص دارویی بر موجودات زنده است.
هم اكنون صنعت تولید و فرآوری گیاهان دارویی رفته رفته در حال تبدیل شدن به یكی از سودآورترین فعالیت های تولیدی و اقتصادی در بخش های بهداشتی، درمانی و آرایشی است.
برابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، در دولت یازدهم تولید داروهای گیاهی و سنتی بیش از 230 درصد رشد داشته و ارزش كل تولید سالانه گیاهان دارویی در كشور به بیش از 6 هزار میلیارد ریال رسیده است.
برابر آمار اعلام شده از سوی همین وزارتخانه، در حال حاضر 120 شركت در زمینه تولید گیاهان دارویی در كشور فعالیت می كنند و 56 قلم داروی گیاهی نیز تحت پوشش بیمه ها قرار گرفته است.
در این میان با توجه به تنوع اقلیم و شرایط آب و هوایی، رویش انواع گیاهان دارویی در استان اردبیل تنوع منحصر بفردی دارد و در صورت توجه مطلوب به این بخش، تولید ، فرآوری گیاهان دارویی و نیز تولید دارو در استان می تواند به رونق این بخش از اقتصاد استان كمك كند.
بنا به اعلام رییس مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل ، تاكنون هزار گونه گیاه در این استان شناسایی شده كه از این تعداد 400 گونه آن گیاه دارویی است.
در كنار این مهم ، 186 گونه شهد زا و گرده ‌زا هم در استان اردبیل شناسایی شده كه می‌تواند در تولید عسل‌های درمانی مورد استفاده قرار گیرد.
جنگل فندقلو و مناطق دیگری در نمین بعنوان مهم ترین ذخیره گاه گیاهان دارویی مطرح بوده و سرمایه گذاری در تولید و فرآوری این گیاهان می تواند به ایجاد اشتغال پایدار در منطقه كمك كند.
نماینده انجمن گیاهان دارویی و طب سنتی ایران در استان اردبیل گفت: در سال ‌های گذشته تحقیقات زیادی در راستای شناسایی و بررسی خواص درمانی گیاهان دارویی توسط شركت‌ها و نهاد مختلف صورت پذیرفته كه به‌ عنوان مثال می‌ توان به تحقیقات جامع دكتر تیمور ‌زاده از اساتید دانشگاه محقق اردبیلی در فندقلو و 'شغاله درق' میناباد شهرستان نمین اشاره كرد.
دكتر شیوا اسبقیان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های ارزشمند منطقه از نظر وجود انواع گیاهان دارویی و بعضی گونه‌ های كم نظیر گیاهی نظیر سوسن چلچراغ و وجود تنها رویشگاه طبیعی فندق كشور در جنگل فندقلو، این منطقه مكان مناسبی برای ایجاد بزرگ‌ ترین پارك گیاه ‌شناسی و گیاهان دارویی است.
مدیر جهاد كشاورزی شهرستان نمین نیز گفت: سالانه 50 هكتار از اراضی كشاورزی شهرستان نمین به كشت انواع گیاهان دارویی اختصاص می یابد و بیش از 30 تن گیاه دارویی در این منطقه تولید می ‌شود.
محمد حسنی افزود: زعفران، استخدوس، گل راعی، سرخارگل، سنبل الطیب، نعنا واپیكاتا و كالاندولا از انواع گیاهان دارویی هستند كه در شهرستان نمین كشت و تولید می شوند.
به گفته وی ، در این زمینه نزدیك به 110 نفر در شهرستان بطور مستقیم در حال فعالیت هستند و ارائه آموزش های تخصصی، اعطای وام های كم بهره، بازاریابی و معرفی به نمایشگاههای مختلف استانی و كشوری از جمله خدماتی است كه به فعالان این حوزه ارائه می شود.
به گفته كارشناسان ، با این ظرفیت و استعداد در كنار ایجاد مراكز پژوهشگاهی دایر كردن رشته‌ های دانشگاهی مرتبط با بخش كشاورزی و گیاهان دارویی هم در نمین ضروری می باشد.
متاسفانه تاكنون در شناسایی و استفاده از ذخایر ژنتیكی گیاهان دارویی در نمین غفلت شده و در وضعیت فعلی لازم است كه جهاد دانشگاهی استان اردبیل با توجه به صبغه خود در ایجاد پژوهشكده گیاهان دارویی و انجام تحقیقات در این زمینه ، با ایجاد مركز تحقیقات گیاهان دارویی در منطقه نمین حضور فعال داشته باشد.
با نگاهی بلند مدت می توان گفت كه این پروژه صرفا جنبه مطالعاتی ندارد چرا كه تولید، اسانس گیری ، فرآوری و صادرات گیاهان دارویی در كنار جاذبه‌های گردشگری، صنایع دستی و سایر ظرفیت ها می تواند در رشد و رونق اقتصادی شهرستان نمین موثر واقع گردد.
در سال های گذشته حركات و اقداماتی برای ایجاد پژوهشگاه گیاهان دارویی در نمین با همكاری فرمانداری این شهرستان و جهاد دانشگاهی استان اردبیل صورت گرفته بود، 20 میلیارد ریال اعتبار و 10 هكتار زمین نیز برای پیشبرد برنامه پژوهشگاه گیاهان دارویی این شهرستان در نظر گرفته شده بود اما در عمل منجر به نتیجه نشده است.
در كنار ایجاد مراكز مطالعاتی می بایست به افزایش تولید و بهبود وضعیت كشت گیاهان دارویی، ایجاد و گسترش صنایع زنجیره ای و نیز صادرات آن توجه ویژه شود.
با توجه به نزدیكی شهرستان نمین به استان گیلان و بهره‌ مندی از تنوع گیاهی و جنگلی، این منطقه مكانی مستعد و دارای قابلیت بالا برای ایجاد این مراكز است و امید می رود با راه اندازی آن و توسعه مطالعات علمی در زمینه گیاهان دارویی و حركت به سمت ایجاد صنایع تبدیلی در كنار تحقیقات تئوریك منافع و فواید مطلوب و شایسته عاید این شهرستان شود.
از: ساسان رحمتی
7120/ 6016

سرخط اخبار استان‌ها