۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۰۳
کد خبر: 83029200
T T
۰ نفر
تاكنون 3.5 ميليارد دلار براي تامين دارو اختصاص يافته است

مهاباد- ايرنا- وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: تاكنون براي تامين دارو و تجهيزات پزشكي در سطح كشور 3.5 ميليارد دلار با نرخ ارز دولتي اختصاص پيدا كرده است.

سيدحسن قاضي زاده هاشمي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: هم اكنون برخي از شركت هاي خصوصي بيشترين اقلام و تجهيزات مورد نياز را خريداري و برخي ديگر نيز در حال رايزني و خريد دارو و تجهيزات پزشكي هستند.
وي با بيان اينكه 12 هزار نوع دارو در كشور عرضه مي شود، اظهار داشت: براي خريد دارو و تجهيزات از خرداد ماه امسال تصميم گيري شده است و اين خريد همچنان ادامه خواهد داشت؛ در صورتي كه تامين داروهاي خارجي با ارز آزاد براي بخش خصوصي مقرون به صرفه باشد، مي توانند اين اقلام دارويي را وارد كنند.
وي در خصوص بسته بندي، كاغذ و صنعت چاپ در بخش دارو و تاثير آن بر قيمت داروها، گفت: قسمت بسته بندي و صنعت چاپ در شرايط فعلي كه با كمبود كاغذ مواجه هستيم در قيمت دارو تاثيرگذار است زيرا اين بخش، ارز دولتي دريافت نمي كند.
قاضي زاده هاشمي در خصوص پتروشيمي و مواد آن كه در تجهيزات پزشكي كاربرد دارد، ادامه داد: در اين خصوص با مشكل مواجه هستيم و از سازمان دارو خواستيم كه اين امر در متمم بودجه لحاظ شود.
به گزارش ايرنا وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي صبح امروز نيز با اشاره به تحريم هاي يكجانبه و نوسان نرخ ارز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در مهاباد گفت: طي فروردين امسال تاخير كوتاهي در تامين دارو و مواد اوليه اين بخش در سطح كشور به وجود آمد كه اين مشكل در 2 ماه گذشته تا حدود زيادي حل شده و به زودي با واردات اين اقلام، تمامي داروهاي مورد نياز تامين مي شود.
وي با بيان اينكه مشكل حل نشدني در تامين اقلام دارويي كشور وجود ندارد، ادامه داد: مجلس و دولت براي تامين برخي از اقلام و داروها كه تحريم شده و مشابه آن در كشور توليد مي شود، ارز دولتي تخصيص نمي دهد و از آن حمايت نمي كند.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اينكه كيفيت اكثر داروهاي داخلي مشابه نمونه خارجي است، اضافه كرد: در صورتي كه تامين داروهاي خارجي با ارز آزاد براي بخش خصوصي مقرون به صرفه باشد، مي توانند اين اقلام دارويي را وارد كنند.
قاضي زاده هاشمي بيان كرد: اگر پزشك معالج بيمار، داروي نمونه داخلي را تاييد كرد، پيشنهاد مي شود از آن استفاده كنند تا مشكلات بيماران براي تامين داروي خارجي با ارز آزاد كمتر شود.
به گزارش ايرنا، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در سفر سه روزه خود به آذربايجان غربي طرح هاي بهداشتي و درماني متعددي را در شهرستان هاي شوط، چالدران، خوي، اشنويه، اروميه، پيرانشهر و بوكان افتتاح كرد.
وزير بهداشت امروز /دوشنبه/ براي بهره برداري از چند طرح بهداشتي و درماني به شهرستان مياندوآب در جنوب آذربايجان غربي سفر كرده است.
7510/ 3020/3072

سرخط اخبار استان‌ها