۱۲ مرداد ۱۳۹۷، ۵:۳۲
کد خبر: 82989737
T T
۰ نفر
صادرات ايران به عراق 25 درصد افزايش يافت

تهران- ايرنا- دبير كل اتاق مشترك بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران و عراق اعلام كرد: صادرات كالاهاي ايراني با وجود افزايش تعرفه هاي وارداتي از طرف دولت بغداد ، در چهار ماه نخست امسال 25 درصد افزايش يافت.

«سيد حميد حسيني» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، افزود: اعمال تعرفه هاي گمركي جديد، مانعي در روند صادراتي ايران از غرب كشور ايجاد نكرده است و دو كشور همچنان مبادلات تجاري خود را دنبال مي كنند.
وي اضافه كرد: در چهار ماه نخست امسال 2 ميليارد و 584 ميليون دلار كالا (به جز برق و گاز) به عراق صادر شده است ، در حالي كه اين رقم در مدت مشابه پارسال 2 ميليارد و 54 ميليون دلار ثبت شده بود.
دبير كل اتاق مشترك ايران و عراق اظهار داشت: تعطيلات نوروزي در ايران، ماه رمضان و توقف حمل و نقل بار بمدت 10 روز از سوي كاميون داران، محدوديت هايي بودند كه در چهار ماهه نخست امسال در مسير صادراتي ايران به عراق قرار داشتند اما اينها سبب كاهش ارزش صادرات نشد.

** افزايش تعرفه ها
حسيني در مورد اعمال تعرفه هاي گمركي جديد براي واردات كالا به عراق گفت: برخي از اين تعرفه ها تاثيري در صادرات ما ندارد؛ به عنوان نمونه ايران در بازار كت و شلوار عراق حضور چنداني ندارد و تعرفه هاي مربوط به آن بيشتر صادرات تركيه را تحت تاثير قرار مي دهد.
وي افزايش 200 درصدي تعرفه واردات كتاب هاي درسي را يادآور شد و گفت: اين تعرفه نيز تاثيري در صادرات ما ندارد، زيرا كتاب هاي درسي مورد نياز عراق از كشورهاي عربي مثل لبنان وارد مي شود.
به گفته دبير كل اتاق مشترك ايران و عراق، ايران توليدكننده و صادركننده ديزل ژنراتور هم نيست؛ بنابراين، افزايش تعرفه گمركي اين كالا نيز صادرات ايران را تحت تاثير قرار نمي دهد.
حسيني اضافه كرد: افزايش تعرفه بعضي اقلام مانند شوينده ها، خامه و سيب زميني خلال، ممكن است موجب كاهش مصرف عراقي ها شود كه در اين صورت بر صادرات ما تاثير مي گذارد.
وي يادآور شد: افزايش 50 درصدي تعرفه واردات مرغ و ساير فرآورده هاي وابسته به آن به دليل شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در ايران، صادرات مرغ و تخم مرغ به عراق از يك سال پيش متوقف شده است.
دبيركل اتاق مشترك ايران و عراق گفت: صادركنندگان مرغ حضوري پايدار در بازار عراق ندارند به همين سبب اين كشور نياز خود را بيشتر از تركيه و اوكراين تامين مي كند.
حسيني اظهار داشت: سازمان دامپزشكي كشور به سازمان جهاني بهداشت دام (IVO) اعلام كرده كه ايران عاري از آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان است و اين نهاد بين المللي نيز به زودي اين موضوع را به دامپزشكي عراق اعلام مي كند؛ به اين ترتيب انتظار مي رود، صادرات مرغ ايراني به عراق آزاد شود.
وي افزود: انتظار داريم در روزهاي آينده واردات مرغ به عراق آزاد شود و ما بازار اربعين را از دست ندهيم.
به گزارش ايرنا، شوراي وزيران عراق به تازگي تصميم گرفته است تا تعرفه گمركي برخي از اقلام وارداتي را از تاريخ چهاردهم مردادماه براي مدت چهار سال در تمامي پايانه هاي مرزي افزايش دهد. بر اساس اين تصميم، تعرفه گمركي واردات كت و شلوار مردانه 20 درصد، مواد شوينده و بهداشتي 30 درصد، مرغ و ساير فرآورده هاي وابسته 50 درصد، ژنراتورهاي برق 26 درصد نسبت به قبل از اين افزايش يافت.
شوراي وزيران عراق همچنين تعرفه گمركي واردات خامه، واكسن نيوكاسل، واكسن طاعون ونشخواركنندگان كوچك را 100 درصد، واردات بلوك هاي سبك ساختماني را 27 درصد، كتاب هاي درسي مقطع ابتدايي و راهنمايي را 200 درصد و تعرفه چيپس سيب زميني را 85 درصد افزايش داد.
«ناصر بهزاد» رايزن بازرگاني جمهوري اسلامي ايران در بغداد به خبرنگار ايرنا گفته است: روند افزايش تعرفه هاي گمركي از ماهها قبل آغاز شده است و پيش بيني مي شود همچنان با قدرت ادامه يابد.
وي گفت: سياست رشد توليدات داخلي و تصميم دولت عراق براي حمايت از آن عاملي براي افزايش تعرفه هاي گمركي در اين كشور شد و اين امر نيازمند توجه ويژه فعالان اقتصادي ايران به امر سرمايه گذاري به جاي اكتفا به فروش كالا است.
بهزاد اضافه كرد: عراق 72 قلم كالاي جديد را نيز در فهرست حمايت از توليدات داخلي خود قرار داده است و احتمال افزايش تعرفه هاي آن وجود دارد.
بر اساس آمارهاي سازمان توسعه تجارت ايران، حجم مبادلات تجاري ايران و عراق در سال گذشته 6 ميليارد و 502 ميليون دلار بود كه بجز 77 ميليون دلار صادرات عراق به ايران، بقيه به صادرات ايران به عراق اختصاص داشت.
مهمترين اقلام صادراتي ايران به عراق شامل «اجزا و قطعات توربين هاي بخار»، «صفحه ها، ورقه هاي نازك و نوارهاي پلاستيكي»، «پنير»، «بستني»، «لوازم خانگي»، «كولرهاي آبي خانگي»، «مصنوعات پلاستيكي» و «لوازم آشپزخانه» است.
شبس **اقتصام**9189**2025 **1917

سرخط اخبار اقتصاد