۴ تیر ۱۳۹۷، ۸:۳۴
کد خبر: 82951905
T T
۰ نفر

پرورش دهندگان ميگو وام روستايي مي گيرند

۴ تیر ۱۳۹۷، ۸:۳۴
کد خبر: 82951905
پرورش دهندگان ميگو وام روستايي مي گيرند

گرگان - ايرنا- مدير كل دفتر ميگو سازمان شيلات ايران گفت: پرورش دهندگان ميگو مي توانند با استفاده از تسهيلات كم بهره توسعه روستايي در جهت رونق و افزايش راندمان توليد گام بردارند.

به گزارش ايرنا گلستان يكي از مراكز اصلي توليد و پرورش ميگو در كشور است كه با فراهم آمدن شرايط مناسب براي تكثير و پرورش اين آبزي، هم اينك حدود 80 درصد ميگوي توليدي اين استان به خارج از كشور صادر مي شود.
پرورش ميگو يكي از ظرفيت هاي اشتغالزايي در گلستان نيز است كه تكميل طرح هاي در دست اقدام شيلات در اين حوزه علاوه بر افزايش درآمد اهالي، زمينه ايجاد فرصت هاي شغلي بيشتر را براي جوانان منطقه فراهم مي كند.
گلستان در سال هاي اخير با توجه ويژه به توسعه آبزي پروري به يكي از استانهاي برتر پرورش ميگو در كشور تبديل شده است كه فراهم آوردن مقدمات لازم براي تكميل چرخه توليد، علاوه بر خودكفايي در اين زمينه ميزان برداشت اين آبزي را در استان تا حد زيادي افزايش خواهد داد.
به گفته دست اندركاران شيلات؛ برنامه هاي جامع استان براي بهره برداري كامل از اين ظرفيت، رونق اقتصادي كم نظيري را نصيب گلستان كرده و بر درآمدهاي پايدار استان خواهد افزود.
به گزارش ايرنا مجتمع توليد ميگوي گُميشان واقع در شمال غرب گلستان هم اينك مهمترين مركز توليد اين آبزي در شمال كشور است كه در طراحي نهايي با سطح 28 هزار هكتار، نياز ميگوي داخل را به طور كامل تامين و خواهد توانست به يكي از مراكز اصلي صادرات اين گونه به خارج از كشور تبديل شود.
به گزارش روابط عمومي شيلات وحيد معدني در نشست كارگروه ميگو استان گلستان كه اوايل هفته جاري در شهرستان گميشان برگزار شد، براي رونق حوزه ميگو همچنين اظهار كرد: تسهيلات سرمايه در گردش صندوق توسعه ملي در دو بخش مناطق كم برخوردار با سود 7 درصد و مناطق برخوردار با سود 11 درصد نيز به متقاضيان اين بخش پرداخت مي شود.
وي درخصوص وام كم بهره توسعه روستايي افزود: سازمان شيلات ايران در دومورد وام روستايي در قالب تسهيلات توسعه روستايي و تسهيلات اشتغال فراگير روستايي آمادگي همكاري با متقاضيان را دارد كه پرورش دهندگان مي توانند با ثبت نام در سامانه كارا از آنها بهره مند شوند.
مهندس معدني گفت: سازمان شيلات ايران و سازمان دامپزشكي كشور تعامل خوبي داشته و همه در تلاش هستيم توليدكننده با كمترين مشكل در مسير توليد خود روبرو شود.
وي با تاكيد بر اينكه فعاليت هاي آبزي پروري از نظرعلمي بايد با دانش دنيا برابري كند، افزود: به عنوان يك سياست در سازمان شيلات تلاش مي شود كه فعاليت ها به سمت علمي شدن پيش بروند و در اين زمينه از طرح هاي علمي تمامي صاحب نظران و متخصصان امر در مورد ايجاد و پياده سازي روش هاي نوين در مرحله تكثير و پرورش ميگو استقبال و حمايت خواهد شد.
مدير كل شيلات استان گلستان نيز با اشاره به ايجاد زيرساخت ها در مجتمع پرورش ميگو گميشان اظهار كرد: در سال 96 اعتبارات مناسبي جهت تكميل كانال هاي آبرسان، زهكش و ابنيه مجتمع پرورش ميگو گميشان تخصيص داده شد كه تكميل زيرساخت هاي آن در حال انجام است، همچنين در سال جاري تامين برق فاز اول اين مجتمع به طور كامل انجام خواهد شد.
سيد جواد قدس علوي؛ طرح ايجاد موج شكن در داخل دريا را يكي از اولويت ها دانست و افزود: در مورد ايجاد سيل شكن و موج شكن در دريا مطالعاتي انجام شده است كه پس از تامين اعتبار اين طرح اجرايي مي شود.
به گفته مهندس قدس علوي؛ با ايجاد اين طرح از ورود رسوبات از دريا به مجتمع جلوگيري خواهد شد.
طبق اعلام شيلات گلستان، كارگروه توليد ميگو استان با حضور كارشناسان آبزي پروري و فني اين اداره كل و شماري از پرورش دهندگان ميگو مجتمع گميشان برگزار و مسائل و مشكلات آنان طرح و بررسي شد.
به گزارش ايرنا و طبق پيش بيني هاي به عمل آمده در افزون بر 800 هكتار از مزارع پرورش ميگو گميشان واقع در شمال غرب گلستان امسال ذخيره سازي بچه ميگو انجام خواهد شد كه پيش بيني مي شود از اين ميزان 2500 تن ميگو برداشت شود.
7333/1648

سرخط اخبار استان‌ها