۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۵۳
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 85473307
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

پرورش‌دهندگان میگو در گمیشان: آب می‌خواهیم

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۵۳
کد خبر: 85473307
پرورش‌دهندگان میگو در گمیشان: آب می‌خواهیم
مزارع پرورش میگو در گمیشان

گرگان- ایرنا- جمعی از پرورش‌دهندگان میگوی مجتمع چهار هزار هکتاری گمیشان واقع در شمال غرب استان گلستان با یادآوری ضرورت برخورداری از منابع آبی پایدار برای تولید این محصول آبزی تاکید کردند: تامین آب برای پرورش میگو در این مجتمع نیازمند سرمایه‌گذاری زیربنایی و ایجاد سامانه آبگیر از دریای خزر است.

به گزارش ایرنا، تامین آب موردنیاز در زمان پرورش، یکی از نگرانی‌های اصلی پرورش دهندگان میگوی گمیشان به شمار می رود که پسروی آب دریای خزر طی سال‌های اخیر این مساله را حادتر کرده است.

تنها مرکز پرورش میگوی شمال کشور به مساحت چهار هزار هکتار در ۱۰ کیلومتری ساحل گمیشان قرار دارد که از یک دهه پیش با استفاده از آب دریای خزر فعال است.

فعالیت مجتمع پرورش میگو در گمیشان از سال ۱۳۷۸ با ایجاد کانالی به طول ۲ کیلومتر برای انتقال آب به محل پرورش این گونه آبزی آغاز شد که طی سال های اخیر به دلیل پسروی آب دریای خزر و وورد گل و لای به داخل کانال قابل بهره برداری، مشکل اساسی را برای انتقال آب به این مجتمع به وجود آورده و هر سال نیز باید برای برداشت گل و لای از داخل کانال و حتی ایجاد کانال جدید دسترسی به آب دریا، اعتبار مجزا اختصاص داد.

پرورش‌دهندگان میگو در گمیشان: آب می‌خواهیم

سال قبل با اقدام جهادی استاندار گلستان و همکاری قرارگاه خاتم الانبیا، ضمن برداشت گل و لای از داخل کانال، ۲ کیلومتر کانال جدید برای دسترسی به آب دریای خزر ایجاد شد تا پرورش میگو در این سایت تعطیل نشود که ضمن پایداری اشتغال بومیان منطقه، تولید سه هزار و ۲۰۰ تُن محصول را به‌همراه داشت.

یکی از پرورش دهندگان میگو در مجتمع گمیشان گفت: در آستانه آغاز پرورش بدون آب مانده و نگران هستیم که پیش بینی تولید چهار هزار تُن میگو در این مجتمع محقق نشود.

آرش قدمی افزود: ایجاد مجتمع پرورش میگو در گمیشان، اقدامی ارزشمند از جانب دولت به شمار می‌رود که زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را برای پرورش این آبزی فراهم کرده اما ولی نیازمند ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز اولویت‌دار به ویژه تامین آب پایدار از دریای خزر است.

وی یادآور شد: از ۲۱ فروردین امسال لایروبی و ایجاد کانال دسترسی جدید به دریای خزر آغاز شد و این اقدام امیدواری را نزد پرورش دهندگان میگو در مجتمع گمیشان بیشتر کرد تا قراردادهای خود را برای تامین لارو میگو و خوراک پرورش منعقد کنند ولی هنوز نگرانی از نحوه تامین آب مورد نیاز پرورش به قوت خود باقی است.

شروع ذخیره‌سازی پست لارو و پرورش میگو در مجتمع گمیشان از میانه اردیبهشت هر سال آغاز شده و تا میانه تیرماه ادامه دارد و برداشت محصول هم از شهریورماه تا اواسط مهر انجام می‌شود.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی گلستان نیز گفت: سال قبل برای لایروبی و ایجاد کانال انتقال آب جدید، ۱۹۷ میلیارد ریال هزینه شد و تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال آن توسط این شرکت با پیمانکار تسویه و پرداخت باقی مانده مطالبه نیز در دست پیگیری است.

حمیدرضا مقصودلو افزود: لایروبی سالانه کانال آب در مسیر مجتمع پرورش میگو گمیشان تا دریای خزر، هزینه دارد و راهکار آن پایداری آب مطمئن برای پرورش این گونه آبزی در منطقه و حل نگرانی پرورش دهندگان، تعیین تکلیف سامانه آبگیر برای این طرح اقتصادی است.

مدیرکل شیلات گلستان نیز گفت: آب موردنیاز پرورش میگوی گمیشان برای سال زراعی جاری تامین شده و از این بابت نگران وجود ندارد.

اسماعیل جباری افزود: از اواخر فروردین امسال لایروبی و ایجاد کانال جدید انتقال آب از دریای خزر به مجتمع پرورش میگو گمیشان آغاز شده و تا هفته قبل افزون بر ۱۷ هزار مترمکعب لای برداشت شد.

به گفته وی از ابتدای دهه سوم فرودین لایروبی مسیر کانال موجود و ایجاد سه کیلومتر کانال جدید برای دسترسی به آب در محدوده دریای خزر آغاز شده است.

پرورش‌دهندگان میگو در گمیشان: آب می‌خواهیم

مدیرکل شیلات گلستان اضافه کرد: علاوه براین، مجوز سرمایه گذاری برای جذب هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب رور نخست سفر دولت سیزدهم به گلستان (۱۳ اسفندماه ۱۴۰۰) در حوزه ایجاد زیرساخت پرورش میگو در گمیشان دریافت شده و این اعتبار برای اجرای طرح زیر ساختی (سامانه آبگیر) تا پایان سال جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گفته وی در دور نخست سفر دولت سیزدهم به گلستان برای ایجاد زیرساخت پرورش میگو در گمیشان ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب شده بود.

جباری از ابلاغ سه میلیارد ریال برای تامین برق موردنیاز پرورش میگوی گمیشان در سفر دوم دولت سیزدهم به گلستان در اواخر پارسال خبر داد و افزود: با جذب این اعتبار پست ۶۳ و خط انتقال رفت و برگشت برای مرکز پرورش میگو ایجاد خواهد شد.

وی از پیگیری حل انتقال پساب و خروجی مزارع پرورش میگو گمیشان نیز خبر داد و یادآورد شد: این مشکل با هماهنگی دادستانی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان حل می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی گرگان نیز توسعه صنعت میگو در گلستان را از ظرفیت‌های این استان در توسعه صادرات برشمرد و گفت: سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت ساخت‌های موردنیاز این صنعت می‌تواند برای استان رونق صادرات و ارز آوری همراه داشته باشد.

امیر یوسفی افزود: نگرانی سرمایه‌گذاران در حوزه پرورش میگو در گلستان باید مورد توجه قرار گیرد و مسوولان دولتی دولت سیزدهم در استان برای شتاب در برطرف شدن آن، پا به کار بوده و هستند.

وی خواستار ارایه راهکارهای کارشناسی برای شتاب دادن به ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز پایداری پرورش میگو در گمیشان و رفع دغدغه پرورش‌دهندگان شد.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز گفت: تعیین تکلیف سامانه آبگیر پایدار برای مجتمع پرورش میگوی گمیشان یکی از نیازهای اساسی است که باید برای آن چاره اساسی اندیشیده شده و نگرانی سرمایه‌گذاران برطرف شود.

علی محمد چوپانی از سرمایه‌گذاران حوزه پرورش میگو گمیشان خواست دولت را برای شتاب در لایروبی کانال آبرسان کمک کنند.

طبق گزارش مدیرکل شیلات گلستان به ایرنا، امسال تولید بیش از چهار هزار تُن میگو در مجتمع پرورش میگو در گمیشان هدفگذاری شده است.

با این وجود، ایجاد مجتمع پرورش میگو در گمیشان طرحی ارزشمند در تولید ثروت برای گلستان در زمین‌های شوره‌زار و غیرقابل کشت و رها شده درحاشیه دریای خزر واقع در شمال غرب این استان بوده که با حمایت دولت زمینه‌ساز اشتغال‌زایی برای بومیان و تولید محصول صادراتی و ارزآور برای این استان شده است.

پرورش‌دهندگان میگو در گمیشان: آب می‌خواهیم

بیش از ۸۰ درصد میگوهای برداشت شده در استان گلستان پس از عمل‌آوری و بسته‌بندی قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را دارد.

به گفته کارشناسان شیلات گلستان، میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی‌پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

براساس مطالعات صورت گرفته شیلات گلستان، با بهره‌برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان به مساحت ۱۰ هزار هکتار طی برنامه‌ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha