۹ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۴۱
کد خبر: 82929876
T T
۰ نفر
مجوز تاسیس مرغداری جدید در قم صادر نمی شود

قم - ایرنا - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد كشاورزی قم گفت: تراكم واحدهای مرغداری در این استان هشت برابر میانگین كشوری است و به همین دلیل امكان صدور مجوز جدید برای احداث مرغداری وجود ندارد.

حسین علی بیگی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان كرد: در سال های گذشته واحدهای مرغداری در قم با رشد زیادی ایجاد شد و به همین علت خطر انتقال بیماری های طیور میان مرغداری ها افزایش یافت.
وی افزود: در این شرایط صدور مجوزهای جدید برای تاسیس مرغداری در قم لغو شد و به جای آن اصلاح ساختار مرغداری ها و بهینه سازی فضاهای تولید مرغ و تخم مرغ در استان مورد توجه قرار گرفت.
وی ادامه داد: از آنجایی كه قم در محل تردد دام و طیور كشور است، بسیاری از مرغداری های استان در معرض تهدید انتقال بیماری های خطرناكی چون آنفلوآنزای پرندگان هستند كه تاكنون خسارت های سنگینی را به این بخش وارد كرده است.
علی بیگی گفت: رعایت كامل مسائل بهداشتی و ایجاد پست های قرنطینه، مهمترین راهكاری است كه با توجه به تعداد بالای مرغداری های فعال در قم باید اجرایی شود.
وی بیان كرد: به طور میانگین در استان قم هرساله حدود 70 هزار تن تخم مرغ و 40 هزار تن گوشت مرغ تولید می شود كه حجم بالایی از آن به سایر استان های كشور صادر می شود.
وی با بیان این كه حدود 600 واحد مرغداری در استان قم فعال است، گفت : از این تعداد 311 واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت پنج میلیون و 700 هزار قطعه و 174 واحد مرغداری تخمگذار به ظرفیت هشت میلیون و 700 هزار قطعه است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد كشاورزی قم، گفت: از آنجا كه این استان در مركز تبادل دام و طیور كشور است، جدیدترین انواع بیماری ها، مرغداری های قم را تهدید می كند، بنابراین لازم است همه واحدهای پرورش طیور استان از حالت سنتی به سمت مكانیزه تغییر حالت دهند تا تاب آوری آن، ارتقا یابد.
وی با اشاره به سیاست های حمایتی دولت برای مكانیزه كردن واحدهای مرغداری گفت: به منظور كمك به نوسازی واحدهای مرغداری، تسهیلات تجهیز و مكانیزاسیون واحدها با همكاری سازمان جهاد كشاورزی قم و بانك های عامل به مرغداران استان پرداخت می شود تا با دریافت این تسهیلات نسبت به اصلاح ساختار واحدهای خود اقدام نمایند.
وی ادامه داد: وضعیت مرغداری های استان به صورت مستمر پایش می شود و با واحدهای متخلف در زمینه های مختلف از جمله ایجاد مشكل های زیست محیطی، برخورد قانونی لازم به عمل می آید.
7405/ 1175

سرخط اخبار استان‌ها