۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰
کد خبر: 82909782
T T
۰ نفر
«استراو» تصمیم ترامپ را فاقد توجیه خواند

لندن - ایرنا - وزیر خارجه اسبق انگلیس گفت: تصمیم رئیس جمهوری آمریكا به خروج این كشور از توافق هسته ای با ایران، خطرناك و فاقد توجیه است.

«جك استراو» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا تصریح كرد این اقدام در حالی صورت گرفت كه ایران به تمام تعهداتش در چارچوب برجام پایبند بوده است.
ترامپ سه‌شنبه‌ شب خروج آمریكا از توافق‌نامه هسته ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را اعلام كرد. او با تكرار ادعای هفته گذشته نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره وجود برنامه مخفی هسته‌ای در ایران گفت كه واشنگتن مدارك و شواهدی در اختیار دارد كه نشان می‌دهد وعده‌های ایران دروغ بوده است
او بر همین اساس افزود كه بالاترین تحریم‌های اقتصادی ممكن را علیه ایران وضع می‌كند و هر كشوری كه به ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای كمك كند تحت تحریم‌های شدید قرار می‌گیرد.
بااین‌حال، سایر طرف‌های برجام به‌طور جداگانه با انتشار بیانیه‌هایی بر حفظ و اجرای برجام تأكید كردند. سران انگلیس ، فرانسه و آلمان در بیانیه مشتركی یادآور شدند كه این توافق از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسیده و چارچوبی قانونی و الزام آور برای حل‌وفصل مناقشه برنامه هسته‌ای ایران به شمار می‌رود.
استراو در همین رابطه، از اینكه دیگر طرف‌های برجام ازجمله انگلیس اعلام كرده اند به برجام پایبند خواهند ماند، ابراز خرسندی و تصریح كرد كه تمام نیروها باید در جهت تداوم كارایی برجام بدون حضور آمریكا به كار بسته شود.
او پیشتر به ایرنا گفته بود كه در صورت خروج آمریكا از برجام، ایران و سایر امضاكنندگان نفس عمیقی بكشند و به این فكر كنند كه چطور می‌توانند برجام را به‌طور كامل عملی كنند. 'مثلاً شركای اروپایی باید راه‌حل حقوقی پیدا كنند كه بتوانند (با آن) جلوی تأثیر كار ترامپ را در به جریان انداختن تحریم‌ها بگیرند.'
توافق ایران، روسیه، آمریكا، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا كه در سال 2015 به دست آمد، درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است كه به برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) شناخته می‌شود.
بر اساس برجام، طرف‌های این توافق به‌خصوص آمریكا پذیرفته‌اند تا با لغو تحریم‌ها، گام‌های عملی برای بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی و تجارت با جهان بردارند و در مقابل، ایران هم هرگز به سمت دستیابی به سلاح اتمی نرود.
باروی كار آمدن دونالد ترامپ و دولت جدید آمریكا، این تعهد از سوی واشنگتن اجرانشده و در عمل با ایجاد جنگ روانی، منافع ایران را در این توافق به گروگان گرفته‌اند. این در حالی است كه ایران بر اساس گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همه تعهدات خود به‌طور كامل پایبند بوده است.
رئیس‌جمهوری آمریكا دیشب (سه‌شنبه شب) به وقت ایران، با تكرار اتهام و توهین علیه ایران اعلام كرد كه دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند.
فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری آمریكا تأكید كرد كه این اتحادیه به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است.
سران انگلیس، آلمان و فرانسه نیز با انتشار بیانیه جداگانه‌ای حمایت خود را از برجام اعلام كردند.
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز دقایقی پس از اعلام خروج آمریكا از برجام اعلام كرد كه به وزارت امور خارجه دستور داده است ظرف چند هفته آینده با كشورهای اروپایی و روسیه و چین، رایزنی و مذاكره كند و اگر منافع ملت ایران تامین شود، در برجام خواهد ماند
رئیس جمهوری همچنین گفت: من از امشب از یك نظر متاسف هستم كه مردم آمریكا كه مردم بزرگی هستند گرفتار زمامدارانی شده اند كه حیثیت آنها را زیر پا گذاشته است و از طرفی شادم كه یك موجود مزاحم از برجام خارج شده است و بی تردید راه خود را با موفقیت ادامه می دهیم و بزودی در یك مصاحبه مفصل با مردم صحبت خواهم كرد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در توییتی نوشت: در واكنش به تخلفات رئیس جمهوری آمریكا و خروج غیرقانونیش از توافق هسته‌ای، من به دستور رئیس‌جمهوری روحانی تلاش‌های دیپلماتیكی را پیش خواهم برد تا بررسی كنیم آیا سایر شركای برجام قادر هستند كه منافع كامل این توافق را برای ایران تضمین كنند. پاسخ ما منوط به نتیجه این بررسی است.
پس از ابراز شادمانی شتابزده نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، تنها دولتهای دیگری كه با این تصمیم ترامپ كه نقض آشكار تعهد بین المللی كشورش با خروج از توافقنامه ای بین المللی مصوب شورای امنیت سازمان ملل و ضربه ای شدید به اعتبار جهانی دولت آمریكا محسوب می شود، موافقت نشان دادند، عربستان سعودی، بحرین و امارات بودند.
اروپام ** هـ ن ** 1723

سرخط اخبار جهان