۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۰۸
کد خبر: 82841928
T T
۰ نفر
پايش بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در تالاب و سراب هاي كرمانشاه

كرمانشاه- ايرنا- سرپرست شبكه دامپزشكي كرمانشاه، از اجراي گشت، پايش و بررسي بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در تالاب و سراب هاي اين شهرستان خبر داد.

دكتر صياد غلامي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: با توجه به اينكه شهرستان كرمانشاه به واسطه وجود تالاب و سراب هاي متعدد هرساله در فصل هاي پاييز و زمستان ميزبان پرندگان مهاجر است از اين رو انجام اقدام هاي پايش و بررسي اين اماكن ضرورت بيشتري مي يابد.
وي افزود: در همين راستا نيز گشت مشترك شبكه دامپزشكي با اداره محيط زيست شهرستان كرمانشاه از تالاب هشيلان و سراب هاي نيلوفر و ياوري به منظور پايش و بررسي بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان انجام شد.
سرپرست شبكه دامپزشكي كرمانشاه با بيان اينكه تا زمان حضور پرندگان مهاجر در اين مناطق پايش ها همچنان ادامه دارد، گفت: در اين بازديد مشترك پرنده مشكوك يا تلف شده اي مشاهده نشده است.
غلامي با تاكيد بر اهميت مراقبت و پايش از تالاب ها و سراب ها براي كنترل اين بيماري، اظهار كرد: در اين زمينه همچنين به ساكنان مناطق حاشيه تالاب و سراب هاي مذكور اطلاعات دقيق در مورد اين بيماري و هشدارهاي لازم ارائه شده است.
وي همچنين به ساكنان اين مناطق نيز توصيه كرد كه ضمن ممانعت از تماس طيور بومي با پرندگان وحشي، در صورت مشاهده هرگونه تلفات در طيور مراتب را به نزديكترين شبكه دامپزشكي و يا از طريق شماره 1512 و يا سامانه پيامكي 100010001512 با كارشاسان اداره كل دامپزشكي استان كرمانشاه اطلاع دهند.
مديركل دامپزشكي استان كرمانشاه، 19 بهمن امسال وجود سه كانون بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در شهرستان دالاهو را تاييد كرد.
دكتر نادر پرور در اين ارتباط اظهار كرد كه در پي نتايج پايش آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان و گزارش وجود تلفات بيماري در شهرستان دالاهو، اكيپ هاي واكنش سريع دامپزشكي در منطقه حضور يافته و پس از اخد نمونه و تاييد بيماري توسط آزمايشگاه مركزي دامپزشكي، مقررات بهداشتي و قرنطينه اي را تشديد و با همكاري ادارات ذيربط و خود پرورش دهندگان نسبت به معدوم سازي طيور بيمار اقدام كردند.
استان كرمانشاه با حدود سه ميليون راس گوسفند و بز و 200 هزار راس گاو و گوساله يكي از قطب هاي دامپروري كشور محسوب مي شود كه از اين تعداد حدود يك ميليون و 150هزار راس دام در اختيار عشاير استان قرار دارد.
سالانه 450 هزار تن محصولات دامي در استان توليد مي شود كه از اين ميزان حدود 25 هزار تن آن گوشت قرمز و بيش از 300 هزار تن نيز شير است.
اكنون يك كشتارگاه صنعتي دام در شهر كرمانشاه و 11 كشتارگاه سنتي و 9 كشتارگاه مرغ در در استان فعال است.
بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان'H5N1'، ويروسي مشترك بين انسان و طيور است.
گزارش‌هاي رسمي مسئولان دولتي چند كشور در آغاز ماه ژوئيه سال 2005 ميلادي در باره همه ‌گيري ويروس H5N1 در مرز برخي كشورها به سازمان بهداشت جهاني دام (OIE) اعلام شد و در پايان همان ماه، روسيه و قزاقستان گسترش آنفلوآنزاي پرندگان را در كشورهاي خود اعلام كردند و گفتند كه عامل بيماري، ويروس H5N1 است.
از زمان ارائه نخستين گزارش‌هاي شيوع اين ويروس در طيور موجود در روسيه كه دامنه آن تنها بصورت محدود در سيبري بود، اين ويروس شروع به گسترش به سمت غرب كرد بطوري كه در قزاقستان در چند روستاي مجاور مناطق آبي، نخستين شيوع اين ويروس رويت شد.
انسان در ارتباط مستقيم با پرندگان بيمار يا لاشه‌هاي پرندگان كشته شده مي تواند به اين بيماري مبتلا شود.
آنفلوانزاي پرندگان با وجود اينكه شيوع آن به شدت شيوع آنفلوانزاي انساني در بين انسان ها نيست و خيلي سخت از پرنده به انسان منتقل مي شود، اما در صورت انتقال درصد تلفات و كشندگي آن بالاست و به همين دليل، مجامع بين المللي روي كنترل اين بيماري خيلي تاكيد دارند.
در سال هاي اخير، براي كنترل اين ويروس خطرناك، توافق هايي ميان سه سازمان خوار و بار كشاورزي ملل متحد (FAO)، سازمان بهداشت جهاني (WHO) و سازمان بهداشت جهاني دام (OIE) منعقد شده ‌است.
چندي پيش در گزارش رسانه هاي خارجي اعلام شد، در يك مزرعه پرورش طيور در مكلنبورگ آلمان، بيماري آنفلوآنزاي مرغي مشاهده و بلافاصله ستاد بحران تشكيل و بطور همزمان، اين بيماري در چند كشور ديگر نيز مشاهده شد.
به گفته برخي كارشناسان، در سال 2014 -2015 صنعت طيور آمريكا بابت بيماري آنفلوانزا 2.3 ميليارد دلار خسارت ديد و اگر براي هر كشور ديگري چنين شرايطي پيش آيد، از نظر اقتصادي و بهداشتي، دچار زيان هاي فراواني خواهد شد.
3033/8066

سرخط اخبار استان‌ها