۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۲۰:۴۵
کد خبر: 82766919
T T
۰ نفر
40 ميليارد ريال تسهيلات به چايكاران شمال كشور پرداخت شده است

لاهيجان - ايرنا - مديرعامل صندوق حمايت از توسعه صنعت چاي گفت: 40 ميليارد ريال تسهيلات ارزان قيمت توسط اين صندوق، به چايكاران شمال كشور پرداخت شده است.

محمدرضا طاهرزاده عصر يكشنبه در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: پرداخت تسهيلات از محل صندوق حمايت از توسعه صنعت چاي از آذرماه جاري آغاز شده و تاكنون اين ميزان تسهيلات با كارمزد چهار درصد، به سه هزار نفر از چايكاران پرداخت شده است.
وي با اشاره به ادامه پرداخت اين تسهيلات خاطرنشان كرد: اميدواريم تا پايان سال جاري بتوانيم 300 ميليارد ريال تسهيلات از محل اين صندوق و با شرايط مشابه به چايكاران و صاحبان كارخانه هاي چاي سازي پرداخت كنيم.
به گفته طاهرزاده، اين تسهيلات براي خريد نهاده ها، خريد ادوات و هزينه هاي كارگري در قالب مصرف هزينه هاي جاري به كشاورزاني كه نياز به نقدينگي دارند، پرداخت مي شود.
وي با بيان اينكه پرداخت تمامي تسهيلات بر اساس سياست هاي سازمان چاي است، تصريح كرد: براي هر هكتار باغ چاي، پرداخت حداكثر 20 ميليون ريال تسهيلات در نظر گرفته شده و هم اكنون با سه بانك عامل هماهنگي لازم صورت گرفته است.
صندوق حمايت از توسعه صنعت چاي كشور از نيمه دوم سال 94 شروع به كار كرد و هم اكنون حدود 45 هزار چايكار و 70 نفر از صاحبان كارخانه ها ، سهامدار اين صندوق هستند. 49 درصد سهام اين صندوق متعلق به دولت و 51 درصد آن متعلق به باغداران است كه تمامي سهام باغداران را نيز دولت پرداخت كرده است.
از 51 درصد سهام باغداران؛ 70درصد سهم كشاورزان، 25 درصد سهم كارخانه داران و پنج درصد نيز به بازار چاي تعلق دارد.
استان هاي گيلان و مازندران بين 25 تا 28 هزار هكتار باغ چاي دارند كه 90 درصد اين باغ ها در استان گيلان واقع است و حدود 50 هزار خانوار چايكار در اين دو استان، در بخش كشاورزي چاي اشتغال دارند.
لاهيجان در 40 كيلومتري شرق مركز استان گيلان (رشت) واقع شده و سازمان چاي كشور، در اين شهرستان مستقر است.
خبرنگار: نظرپور **انتشاردهنده:كبيري
6029/2007

سرخط اخبار استان‌ها