۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۲۲
کد خبر: 82752288
T T
۰ نفر
رویترز: برگزاری بزرگترین تظاهرات مخالفان در هندوراس

تهران-ایرنا- خبرگزاری رویترز گزارش داد: ده ها هزار نفر از معترضان انتخاباتی روز گذشته( یكشنبه) در بزرگترین تظاهرات از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در پایتخت این كشور گردهم آمدند. در همین حال، پاپ فرانسیس رهبر كاتولیك های جهان نیز حل و فصل صلح آمیز بحران سیاسی در هندوراس را خواستار شد.

به گزارش ایرنا، رویترز نوشت در این تظاهرات 'سالوادور نصرالله' از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هندوراس خطاب به حامیانش گفت از تمامی اعضای نیروهای مسلح می خواهم كه علیه روسای شان اعتراض كنند. شما باید بخشی از مردم باشید.
این نامزد مخالف انتخابات ریاست جمهوری هندوراس، دولت را به تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات به نفع خود متهم كرد.
تصاویر تلویزیونی همچنین نشان داد كه در چندین شهر مهم هندوراس نیز این تظاهرات اعتراض برگزار شد.در حالی كه هیچ گزارشی از خشونتهای جدید پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز گذشته منتشر نشده اما در روزهای اخیر به دنبال این ناآرامی ها، صدها نفر بازداشت و دست كم تاكنون سه نفر در این خشونت ها كشته شده اند.
به دنبال آغاز ناآرامی های انتخاباتی در هندوراس، دولت روز جمعه حالت فوق العاده و منع آمد و رفت اعلام كرد.
در حالی كه به دنبال برگزاری انتخابات، سالوادور نصرالله پنج درصد رای بیشتری از خوان اورلاندو هرناندز رئیس جمهوری كنونی و دیگر نامزد انتخابات داشت اما پس از توقف غیرمنتظره بیش از یك روز شمارش آرا، نتایج به نفع رئیس جمهوری كنونی رقم خورد. این موضوع موجب آغاز اعتراض های مخالفان شد.
در تازه ترین آمار اعلام شده و با شمار حدود 96.4 آرا، هرناندز حدود 43 درصد و سالوادور نصرالله 41.4 درصد رای بدست آورده اند. هنوز به طور دقیق مشخص نیست كه چه زمانی پیروز این انتخابات به طور رسمی اعلام شود.
نامزد مخالف دولت خواستار گسترش بازشماری آرا شد اما مقامات انتخاباتی با این درخواست موافقت نكرده اند.
سازمان كشورهای آمریكایی نیز در بیانیه ای اعلام كر كه بازشماری آرا نباید محدود باشد و درخواست نامزد مخالف برای بازشماری بیش از پنج هزار حوزه رای گیری شدنی است.
از سوی دیگر، شبكه ان بی سی آمریكا گزارش داد كه پاپ فرانسیس رهبر كاتولیك های جهان برای حل و فصل صلح آمیز بحران سیاسی در هندوراس دعا كرد.
همچنین دفتر حقوق بشر سازمان ملل نیز از مقامات این كشور خواست به حقوق شهروندان برای بیان اعتراض شان احترام بگذارند.
پاپ فرانسیس در میدان سنت پیتر به حاضران گفت وی برای مردم هندوراس دعا می كند تا بتوانند به صورت مسالمت آمیز بر چالش فعلی در این كشور غلبه كنند.
اروپام**9234** مترجم: اطهر اینانلو **انتشار: زهرا هژبری
۰ نفر

سرخط اخبار جهان