۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۱۱
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85476796
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دولت بایدن تعرفه واردات کالا از چین را به شدت افزایش داد

تهران- ایرنا- کاخ سفید در بیانیه‌ای از افزایش شدید وضع تعرفه واردات بر بسیاری از کالاهای چینی با هدف مقابله با آنچه خطرات غیرقابل قبول برای امنیت اقتصادی آمریکا مدعی شده است، خبر داد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روزنامه دیلی‌میل، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا امروز سه‌شنبه از افزایش شدید تعرفه‌ها بر کالاهای وارداتی از چین شامل خودروهای الکتریکی، تراشه‌های رایانه‌ای و محصولات پزشکی رونمایی کرد؛ اقدامی که گفته می شود با هدف جلب نظر رای‌دهندگانی باشد که از سیاست‌های اقتصادی وی ناراضی هستند.

کاخ سفید در بیانیه ای با اشاره به آنچه که «خطرات غیرقابل قبول» برای امنیت اقتصادی آمریکا حاصل از «اقدامات غیرمنصفانه چین» نامید، اعلام کرد: بایدن تعرفه های اعمال شده از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا را حفظ خواهد کرد و در عین حال برخی دیگر را هم افزایش می دهد.

براساس اعلام کاخ سفید، این اقدام بر ۱۸ میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین از جمله فولاد و آلومینیوم، نیمه هادی ها، باتری ها، مواد معدنی مهم و کلیدی و صفحات خورشیدی تاثیر می‌گذارد.

بر اساس آمار اداره سرشماری ایالات متحده، آمریکا در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۴۲۷ میلیارد دلار کالا از چین وارد و ۱۴۸ میلیارد دلار به آن صادر کرده است.

براساس اعلام این اداره فدرال، شکاف تجاری میان ۲ کشور که از دهه ها پیش در جریان است، به موضوعی حساس در واشنگتن تبدیل شده است.

کاخ سفید در بخشی دیگر از این بیانیه همچنین خاطرنشان کرده است که توافق تجاری ترامپ با چین در سال ۲۰۲۰ صادرات یا مشاغل تولیدی آمریکا را افزایش نداده است. در عوض وضع تعرفه های ۱۰ درصدی وارداتی از همه نقاط مبدا سبب نومیدی و دلسردی متحدان واشنگتن شده است. ترامپ برای کالاهای چینی تعرفه ۶۰ درصدی وضع کرده بود.

این‌بار مقامات دولت بایدن ادعا می‌کنند که اقدامات آنها با دقت هدف گذاری شده و از آنجاکه با در نظر گرفتن سرمایه گذاری داخلی و مشورت با متحدان نزدیک صورت گرفته، بعید است سبب تشدید تورم شود.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، تلاش بایدن برای متقاعد کردن رای دهندگان آمریکایی با هدف اعتماد به وی در حالی است که نتایج نظرسنجی ماه گذشته رویترز/ایپسوس نشان داد که ترامپ هفت درصد نسبت به بایدن در حوزه اقتصاد برتری دارد.

همزمان تحلیلگران نیز هشدار داده اند که یک توافق تجاری می‌تواند سبب افزایش هزینه های خودروهای الکتریکی شود و اهداف آب و هوایی دولت بایدن را تحت تاثیر قرار داده و به ایجاد مشاغل تولیدی لطمه بزند.

از سوی دیگر، چین اعلام کرده است که این تعرفه ها نتیجه معکوس خواهد داشت و خطر تشدید تنش ها را به همراه دارند. اعمال تعرفه‌های گسترده تر ترامپ در دوران ریاست جمهوری وی نیز آغازگر جنگ تجاری با چین بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha