مخالفت قاطعانه پکن با افزایش تعرفه‌های آمریکا بر کالاهای چینی

تهران – ایرنا - وزارت بازرگانی چین امروز (سه‌شنبه) بار دیگر اعلام کرد پکن قاطعانه با افزایش تعرفه‌های اضافی بر کالاهای چینی از سوی آمریکا مخالف است و تدابیر قاطعانه‌ای را برای حفاظت از حقوق و منافع خود اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، سخنگوی وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای تصریح کرد: چین از سواستفاده آمریکا از روند بازنگری تعرفه «ماده ۳۰۱» که به دلیل نگرانی‌های سیاسی داخلی است و اعمال تعرفه‌های اضافی بر برخی محصولات چینی به شدت ناراضی است.

در این بیانیه آمده است که این اقدام مسائل تجاری را سیاسی می‌کند و از آن به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاسی استفاده می‌کند. سازمان تجارت جهانی (WTO) پیش از این نیز حکم داده بود که تعرفه‌های «ماده ۳۰۱» با قوانین این سازمان مغایرت دارد، با این حال طرف آمریکایی به اشتباه خود ادامه می‌دهد.

این بیانیه افزود: افزایش تعرفه‌های آمریکا برخلاف اجماع سران 2 کشور و وعده‌های جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، است و بر فضای همکاری‌های دوجانبه تأثیر جدی خواهد گذاشت.

در این بیانیه همچنین آمده است: طرف آمریکایی باید فورا اشتباه خود را جبران و افزایش تعرفه علیه چین را لغو کند.

علاوه بر تعرفه‌های موجود بر اساس «ماده ۳۰۱»، کاخ سفید امروز اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد تعرفه‌ بر خودروهای برقی چینی (EVs) را چهار برابر کند و عوارض پنل‌های خورشیدی، نیمه‌رساناها و سایر بخش‌های «راهبردی» را افزایش دهد، اقدامی که گفته می‌شود با هدف جلب نظر رای‌دهندگانی باشد که از سیاست‌های اقتصادی وی ناراضی هستند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای با اشاره به آنچه که «خطرات غیرقابل قبول» برای امنیت اقتصادی آمریکا حاصل از «اقدامات غیرمنصفانه چین» نامید، اعلام کرد: بایدن تعرفه‌های اعمال شده از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا را حفظ خواهد کرد و در عین حال برخی دیگر را هم افزایش می‌دهد.

بر اساس این بسته، آمریکا در نظر دارد تعرفه خودروهای برقی چینی را از ۲۵ درصد به ۱۰۰ درصد، پنل‌های خورشیدی را از ۲۵ درصد به ۵۰ درصد، برخی محصولات فولادی و آلومینیومی را از ۷.۵ درصد به ۲۵ درصد و باتری‌های لیتیوم یونی خودروهای برقی را از ۷.۵ درصد تا ۲۵ درصد افزایش دهد.

تعرفه نیمه هادی‌ها تا سال آینده میلادی 2 برابر و به ۵۰ درصد می‌رسد و تعرفه برخی محصولات پزشکی مانند سرنگ و سوزن در سال جاری میلادی از صفر به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. تعرفه گرافیت طبیعی و آهنرباهای دائمی نیز در سال ۲۰۲۶ از صفر به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

این افزایش در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، ایده افزایش تعرفه‌ها تا ۶۰ درصد یا بیشتر را بر تمام کالاهای وارداتی چین را اضافه بر پیشنهاد خود برای تعرفه پایه ۱۰ درصدی «جهانی» مطرح کرده است.

کاخ سفید در بخشی دیگر از بیانیه خود تاکید کرده است که توافق تجاری ترامپ با چین در سال ۲۰۲۰ صادرات یا مشاغل تولیدی آمریکا را افزایش نداده است و وضع تعرفه های ۱۰ درصدی وارداتی از همه نقاط مبدا سبب نومیدی و دلسردی متحدان واشنگتن شده است.

این‌بار مقامات دولت بایدن ادعا می‌کنند که اقدامات آنها با دقت هدف گذاری شده و از آنجاکه با در نظر گرفتن سرمایه گذاری داخلی و مشورت با متحدان نزدیک صورت گرفته، بعید است سبب تشدید تورم شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha