۳۰ مهر ۱۳۹۶، ۹:۱۹
کد خبر: 82703973
T T
۰ نفر
نقشه هاي آمريكا براي هند جهت مقابله با قدرت فزاينده چين در منطقه

تهران – ايرنا – ركس تيلرسون وزير خارجه آمريكا قصد دارد در جريان ديدار خود از هند در هفته آينده نظر موافق مقامات اين كشور را براي مشاركت در طرح هاي اقتصادي جديد با هدف تضعيف موقعيت برتر چين در منطقه آسيا جلب كند اما دهلي نو به سياست اعلام شده رييس جمهوري آمريكا در هنگام مبارزات انتخاباتي مبني بر 'اول آمريكا' بي اعتماد است.

به نوشته رسانه هاي هند كه با عرضه تحليل هاي متعدد به پيشواز اين سفر رفته اند تيلرسون نقش بلندمدتي براي دهلي نو در سياست هاي منطقه اي آمريكا در نظر گرفته است اما مقامات هند سياست جديد آمريكا مبني بر اولويت دادن مطلق به منافع واشنگتن را كه ظاهرا قرار است در نهايت حرف اول را در روابط دوجانبه بزند چندان نمي پسندند.
نكته مهم در ديدار تيلرسون از هند كه تنها مدت كوتاهي قبل از سفر دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريكا به چين انجام مي گيرد آن است كه - به اعتقاد بسياري تحليلگران - اين سفر در واقع تلاشي هوشمندانه براي ايجاد يك تعادل ژئوپوليتيك در منطقه است.
تيلرسون آنگونه كه اخيرا در برخي سخنراني هاي خود تاكيد كرده است هند را به عنوان يك 'كشور محوري' در استراتژي هاي منطقه اي آينده آمريكا قلمداد كرده و در همين راستا، به آن فشار مي آورد كه در افغانستان نيز تحت لواي مبارزه با تروريسم نقش فعالتري به عهده بگيرد. بايد در نظر داشت كه اينكار باعث كم رنگ شدن چهره پاكستان به عنوان رقيب هند در تحولات اين كشور خواهد شد.
از طرف ديگر، تاثير عمده ديدار تيلرسون از هند همانا كاستن از اهميت سخنان شي جين پينگ رهبر چين در جريان آخرين كنگره حزب حاكم اين كشور است كه در آن وي سعي كرد چين را قدرت پيروز منطقه معرفي كند.
آمريكا همچنين با اين شعار كه 'دو دمكراسي بزرگ جهان بايد دو ارتش بزرگ جهان را داشته باشند' درصدد افزايش همكاري هاي نظامي با دهلي نو است كه طبيعتا يك ارتش قوي هندي به نفع سياست هاي واشنگتن بر عليه استيلاي چين خواهد بود.
اما، در اين بين دهلي نو نيز نگراني هاي خاص خود را دارد زيرا شاهد تحولات جديدي در روابط آمريكا و چين است بنابراين همان بازي آمريكا را انجام مي دهد تا در مسايل دفاعي خود تعادل را حفظ كند يعني درست موقعي كه تيلرسون قدم به دهلي نو مي گذارد هند در حال انجام يك مانور نظامي ده روزه پراهميت با روسيه خوهد داد. اين مانوور مشترك كاملا بي سابقه است چرا كه هر سه نيروي ارتش هند در آن شركت خواهند داشت.
همچنين هند در مقابل فشار آمريكا براي فروش تسليحات دفاعي و جنگنده هاي جديد خود به اين كشور مقاومت كرده و زمان مي خرد تا اين معامله را سبك و سنگين كند. دليل آن هم اين است كه تيلرسون هرگز هنگام صحبت درباره همكار هاي دفاعي بين دو كشور به توليد مشترك برخي سلاح ها اشاره نكرده چه برسد به اينكه اجازه دهد اين تسليحات را هند خود توليد كند. اين در حاليست كه هند و روسيه پروژه هاي توليد مشترك تسليحات را دنبال مي كنند.
بنابراين بسادگي مي توان ديد كه دهلي نو به سياست 'اول آمريكا' كه از سوي واشنگتن پيگيري مي شود بي اعتماد است و نمي خواهد با بي احتياطي در دنباله روي از سياست هاي آمريكا خود را بين دو همسايه قدرتمند خود چين و پاكستان گرفتار كند.
تيلرسون هفته آينده در قالب يك سفر يك هفته اي از هند، پاكستان، عربستان سعودي، قطر و سوييس ديدار خواهد كرد.
ترامپ نيز در ماه نوامبر به چين سفر خواهد كرد.
آساق**1424**وحيده دينداري1663**انتشار دهنده: خسرو حسيني

http://www.atimes.com/article/us-woos-india-100-year-alliance-china/
https://www.google.com/url?

https://www.google.com/url?
۰ نفر

سرخط اخبار جهان