پنهان كاری در خصوص مرگ پلنگ باشت نشده است

یاسوج- ایرنا- مدیركل حفاظت محیط زیست كهگیلویه و بویراحمدگفت: پنهان كاری در خصوص مرگ پلنگ باشت نشده است و علت مرگ آن از نظر دامپزشكی شهرستان قابل تشخیص نیست.

سید اسدالله هاشمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 28 شهریورماه سال جاری پس از مشاهده لاشه یك قلاده پلنگ در منطقه آزاد حوزه شهرستان باشت توسط مأموران محیط زیست، لاشه به دامپزشكی شهرستان برای بررسی انتقال داده شد.
وی بیان كرد: مأموران كلانتری، محیط زیست و دامپزشكی شهرستان به‌صورت مشترك این موضوع را پیگیری و صورت جلسه كردند.
هاشمی اظهار كرد: سرپرست اداره دامپزشكی شهرستان باشت در نامه‌ای رسمی در روز اول مهر به محیط زیست اعلام كرد كه در خصوص تلف شدن این پلنگ، ضمن استشمام بوی بد از لاشه، آثار ناشی از تیرخوردگی در لاشه مشاهده نشد و علت مرگ نیز قابل تشخیص نبود.
هاشمی با یادآوری این موضوع كه دامپزشكان می‌گویند با گذشت 24 ساعت از زمان مرگ گونه، سم شناسی ممكن نیست، ابراز داشت: استان آزمایشگاه سم شناسی ندارد و استان فارس نیز فاقد چنین آزمایشگاهی است و البته لاشه نیز به دلیل گذشت چند روز از مرگ، فاسد شده بود.
28 شهریور امسال مدیركل حفاظت محیط زیست كهگیلویه و بویراحمد گفت: لاشه یك قلاده پلنگ در روستای بهره عنا در شهرستان باشت پیدا شد.
هاشمی افزود: لاشه این پلنگ را مأموران محیط زیست استان در یك گشت زنی پیدا كردند.
وی اظهار داشت: هنوز دلیل مرگ این پلنگ مشخص نیست و دلیل آن پس از بررسی‌های كارشناسی اعلام خواهد شد.
پلنگ‌ ایرانی جزء گونه‌های در معرض خطر انقراض به شمار می‌رود كه بیشتر در نقاط كوهستانی زیست می‌كند.
طول این پلنگ حدود 160 سانتی متر با وزن بین 35 تا 90 كیلوگرم است.
اواخر مرداد سال جاری مأموران یگان حفاظت محیط زیست كهگیلویه و بویراحمد برای نخستین بار یك قلاده پلنگ ایرانی را در منطقه كوه نور بخش سرفاریاب از توابع شهرستان چرام مشاهده كردند.
كهگیلویه و بویراحمد هفت منطقه حفاظت شده شامل دنا، دنای شرقی، خائیز سرخ، خامی، دیل، سولك و سیوك دارد كه از غنی‌ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در كشور است.
این استان افزون بر 312 هزار هكتار پارك ملی و منطقه حفاظت‌ شده دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
/6110/8143

سرخط اخبار استان‌ها