۲۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۶
کد خبر: 82693722
T T
۰ نفر
صدور يكهزار كارت تردد مرزي براي بهبود معيشت مرزنشينان سردشت

مهاباد- ايرنا- فرمانده هنگ مرزي سردشت با اشاره به دستورالعمل وزارت كشور مبني بر فعاليت مرزنشينان ساكن در شعاع حدود 15 كيلومتري مرز و بهره مندي از امتياز مرزنشيني، گفت: تاكنون براي 15 هزار مرزنشين اين شهرستان كارت تردد مرزي صادر شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، سرهنگ سيد شاهين اسمعيلي روز پنج شنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته نيروي انتظامي، اظهار كرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغي از وزارت كشور مرزنشينان ساكن در فاصله 15 كيلومتري نوار مرزي با اخذ كارت تردد مرزي مي توانند در اين بخش فعاليت داشته باشند.
وي همچنين افزود: در يكسال گذشته قاچاق كالا در اين شهرستان 30 درصد كاهش و كشفيات كالاي قاچاق و مواد نيز 30 درصد افزايش يافته است كه اين موضوع مرهون تعامل و همكاري مرزنشينان، مسئولان، اعضاي شوراي تامين و همچنين ارتقاي توان عملياتي نيروهاي مرزباني بوده است.
سرهنگ اسمعيلي با اشاره به اينكه كارت هاي تردد مرزي تنها براي ورود كالا نيست، افزود: بخشي از اين كارت ها ويژه عشاير و قسمتي ديگر براي كارمندان دولتي مانند اداره منابع طبيعي كه وظيفه حراست از جنگل ها و منابع شهرستان را دارند، صادر شده است.
وي در خصوص روند اشتغالزايي در 2 معبر موقت مرزي اين شهرستان، گفت: روزانه 700 نفر در معبر 'قاسم رش' و 500 نفر در معبر 'اشكان' به ازاي هر مجوز تا سقف 100 كيلوگرم اقدام به واردات 69 قلم كالاي مصوب كار ويژه مرزي مي كنند.
به گفته وي اين اقلام براي شرايط خاص آذربايجان غربي در نظر گرفته شده و متفاوت با ديگر استان هاي داراي اين ويژگي از جمله كردستان است.
وي اظهار كرد: بيش از 70 درصد از نيروهاي عملياتي مرزباني شامل نيروهاي پايور و آموزش ديده داراي تخصص مرزباني هستند به صورت شبانه روزي از 114 كيلومتر مرز مشترك با كشور عراق پاسداري مي كنند.
فرمانده هنگ مرزي سردشت با اشاره به اينكه در اين شهرستان واژه كوله بري وجود ندارد و مرزنشينان در 2 معبر اشكان و قاسم رش با دواب و در وقت قانوني در مرزها تردد دارند، گفت: اشرار با اجيركردن افراد كه بيشتر از شهرستان هاي ديگر هستند در پي وارد كردن اقلام غيرمجاز و غيرقانوني هستند و نيروهاي مرزباني طبق قوانين با آنهنا برخورد مي كنند.
وي همچنين بيان كرد: در 24 ساعت گذشته 27 نفر به دليل تردد غيرمجاز بدون هيچ برخورد خاصي دستگير و مطابق با قوانين و با تشكيل پرونده تحويل مقام هاي قضايي شدند.
وي افزود: مرزباني همواره با اشراف بر قوانين بكارگيري سلاح فعاليت مي كند و تمام دستگيري ها نيز مطابق با قوانين جمهوري اسلامي است و بيشترين صدمات ناشي از سقوط افراد از صخره ها و مناطق سخت گذر است.

** 6 روستاي سردشت در حريم قرمز مرزي قرار دارد
فرمانده هنگ مرزي سردشت با تاكيد بر اينكه حريم قرمز مرز ويژه تردد نيروهاي مسلح بوده و حريم زرد نيز براي مرزنشينان در نظر گرفته شده است، گفت: 6 روستاي اين شهرستان در حريم قرمز قرار دارد كه تمام اهالي اين روستاها هزينه املاك خود را مطابق با برآورد كارشناس دادگستري دريافت كرده اند تا نسبت به تخليه روستاها اقدام كنند.
سرهنگ اسمعيلي افزود: اهالي اين روستاها كه به دليل قرار گرفتن در حريم قرمز، نبود امكانات بهداشتي و راه هاي ارتباطي تخليه مي شود، در روستاهاي مجاور تجميع و براي امرار معاش از كارت هاي تردد مرزي بهره مند مي شوند.
به گزارش ايرنا سردشت با جمعيت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربايجان غربي و هم مرز با اقليم كردستان عراق قرار گرفته است.
7562/3093
** تنظيم كننده: پيمان پاكزاد ** انتشار دهنده: عليرضا فولادي

سرخط اخبار استان‌ها