۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰:۰۲
کد خبر: 82651747
T T
۰ نفر
گزارشي از سخنان معاونان وزير ارشاد در نشست اصحاب فرهنگ و هنر قم

قم - ايرنا- نشست صميمانه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با جمعي از اصحاب فرهنگ ، هنر ،رسانه و موسسه هاي قرآني عصر جمعه در تالار معصوميه فرمانداري قم برگزار شد.

به گزارش ايرنا ،مديركل برنامه ريزي ، آموزش و توسعه مشاركت هاي امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين نشست از رفع مشكل بيمه فعالان قرآني دركشور خبر داد و گفت: با رفع مشكل بيمه فعالان قرآني طي سه ماه گذشته 2 هزار تن به بيمه شدگان قرآني افزوده شده ضمن اينكه افرادي كه سه ماه حق بيمه خود را پرداخت نكرده بودند و بيمه آنها قطع شده بود، با پيگيري هاي وزارت ارشاد اين موضوع برطرف و دوباره بيمه آنها برقرار شد.
حجت الاسلام محمد علي خسروي، با بيان اينكه بودجه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي امسال 2 برابر شده و رشد 100 درصدي يافته است گفت: واقعيت اين است كه مشكل امروز حوزه قرآني و نيز عقب ماندگي اخلاق و رفتار قرآني در كشور كمبود بودجه و افزايش امكانات و پرداختن به ظواهر نيست بلكه آن چه كه قفل دلها را باز مي كند و موجب علاقه به قرآن مي شود تدبر در آيات وحي است.
وي با بيان اينكه از تدبر در قرآن دور افتاده ايم، مهمترين رويكرد معاونت قرآن و عترت را توجه به تدبر در قرآن اعلام كرد و گفت: چهار هزار موسسه قرآني زير پوشش فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان تبليغات در كشور وجود دارد كه ملاك كمك مالي به اين موسسه ها سرانه شاگرداني است كه در فهم قرآن بيشتر موفق بوده اند.
خسروي ادامه داد: توانمندسازي موسسات قرآني از طريق تربيت مربيان از نظر فهم قرآن ، نهج البلاغه و صحيفه سجاديه يكي از كارهاي مهمي است كه امسال به منظور افزيش تدبر در قرآن در دستور كار وزارت فرهنك و ارشاد اسلامي قرار گرفته است.

** قم مركز سينماي معني گراي ايران خواهد بود/ كسب 360 عنوان در جشنواره هاي خارجي
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس سازمان سينمايي و سمعي، بصري كشور نيز در اين نشست، سينما را يكي از مهمترين و اثرگذارترين حوزه هاي فرهنگي و هنري در دنيا دانست و گفت: سينماي ايران هر چند بسيار عقب تر از جايگاه مورد انتظار ما به عنوان يك رسانه اثرگذار جمهوري اسلامي در دنيا است ولي توانست در سال هاي ابتدايي پيروزي انقلاب اسلامي، مظلوميت ايران را در دنيا فرياد و نگاه جهانيان را به جمهوري اسلامي تغيير دهد.
محمد مهدي حيدريان، كسب 360 جايزه در جشنواره هاي فيلم خارجي را از جمله افتخارات صنعت سينماي كشور دانست و افزود: اگر چه هر جشنواره داراي مقاصد خاص خود است ولي حوزه مشترك دنيا مسائل انساني است كه كسب افتخار سينماگران ايران در جشنواره هاي مختلف بين المللي موجب افتخار و شناخت جهان از ايران است.
وي ادامه داد: حضور فيلم سازان كشورمان در جشنواره هاي خارجي و كسب عناوين و افتخارات متنوع باعث شده كه ارزيابي كشورهاي خارجي از اين سينما، دانستن ايران به عنوان كشوري آزاد و فرهنگي است.
حيدريان گفت: در چشم انداز 10 ساله وزارت ارشاد ، جشنواره ها به عنوان گذرگاه لازم براي ورودي به بازار جهان جانمايي شده است.
وي تشكيل قطب هاي فرهنگي و سينمايي در كشور را يكي از اولويت هاي چهار سال آينده دانست و گفت: با دسته بندي هاي مختلف، قطب و مركز فرهنگي و سينمايي در استان هاي مستعد و داراي ظرفيت ايجاد مي شود.
وي با تاكيد بر اينكه قم مركز سينماي معناگراي ايران خواهد بود افزود: تا پايان شهريور توافق نامه جامعي بين استانداري قم و سازمان سينمايي و سمعي، بصري امضا مي رسد كه بر اساس آن آنچه كه اين سامان در قم به عنوان قطب فرهنگي كشور سرمايه گذاري مي كند به همان ميزان استانداري قم نيز سرمايه گذاري كند كه اين تفاهم نامه در حوزه فرهنگي و سينمايي قم ايجاد تحول مي كند.

**سهم وزارت ارشاد از بودجه عموم، 30 صدم درصد
معاون توسعه مديريت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين نشست، با اشاره به بودجه فرهنگي كشور گفت: 5.3 درصد بودجه عمومي كشور يعني رقمي بالغ بر 91 هزار ميليارد ريال از بودجه عمومي به بخش فرهنگ اختصاص داده شده كه از اين ميزان، 80 هزار ميليارد ريال در بين موسسه ها و نهادهاي فرهنگي كشور و تنها 11 هزار ميليارد ريال يعني 30 صدم درصد بودجه عمومي به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تعلق گرفته است.
علي اصغر كارانديش با بيان اينكه وزارت ارشاد با اين بودجه توانسته در كشور كارهاي خوبي انجام دهد گفت: توجه به استان ها در سال هاي اخير به عنوان يك اصل تبديل شده به طوري كه اعتبارات تزريق شده به استان ها در سال 95، پنج برابر اعتبارات استان ها در حوزه فرهنگ از طريق وزارت ارشاد در سال 91 بوده است.
وي با اشاره به برخي اظهارنظرها در مورد احتمال واگذاري تالار مركزي شهر قم به شهرداري اين شهر گفت: بر اساس قانون، هر آنچه كه نياز به تصدي گري داشته باشد بايد به بخش غيردولتي داده شود و در قانون تعيين نشده كه نبايد به شهرداري واگذار شود.
كارانديش با اشاره به برآوردهاي اقتصادي از عملكرد تالار مركزي شهر قم گفت: هزينه سالانه نگهداري، تعمير و تجهيز اين سالانه رقمي بالغ بر 12 ميليارد ريال و درآمد سالانه آن 13 ميليارد ريال برآورد شده است يعني سود سالانه اين مجتمع يك ميليارد ريال است كه نشان مي دهد اين واگذاري بر اساس سياست سودآوري و محدوديت فعاليت براي فرهنگ وهنر نيست.
وي ادامه داد: تاكنون 98 مجتمع فرهنگي در سراسر كشور واگذار شده كه در اكثريت اين مجتمع، واگذاري موجب رونق و افزايش كيفيت بوده كه اين اتفاق نيز بايد درقم نيز رقم بخورد.

** وعده رئيس جمهوري به اصحاب رسانه در حال تحقق است
معاون امور مطبوعات و اطلاع رساني وزارت فرهنك و ارشاد اسلامي نيز در اين نشست، قانون مطبوعات و قانون سازمان نظام رسانه اي كشور را 2 قول رئيس جمهور به اصحاب رسانه اعلام كرد و گفت: قانون مطبوعات در كميسيون لوايح مجلس شوراي اسلامي درحال طي كردن آخرين مراحل بررسي و ارائه به صحن علني مجلس است ضمن اينكه لايحه قانون سازمان نظام رسانه اي به منظور رسيدگي به تخلفات صنفي توسط خانه مطبوعات و اهالي رسانه نيز در حال بررسي در كميسيون فرهنگي دولت است.
حسين انتظامي، برگزاري شفاف انتخابات خانه مطبوعات در كشور را از جمله اقدام هاي مهم در حوزه مطبوعات دانست و گفت: خانه هاي مطبوعات داراي ظرفيت هاي زيادي در كشور و فضاي مناسبي براي داوري مطبوعات هستند كه بر اساس آن پيش از شكايت از خبرنگار به دادگاه، بايد اول شكايت در خانه مطبوعات مطرح شود تا موضوع مرتفع و كرامت خبرنگار حفظ شود.
وي ادامه داد: ميثاق نامه اخلاق حرفه اي كه شوراي داوري آن شهريورماه امسال نهايي مي شود به منظور بررسي تخلفات رسانه ها توسط خود مطبوعات به زودي اجرايي مي شود كه اين منشور شامل 88 رسانه مهمي است كه به اين ميثاق نامه پيوسته اند.

**معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز دراين نشست با تاكيد بر واگذاري صدور اكثر مجوزهاي حاكميتي به استان ها گفت: اولويت اصلي فعاليت هنري با انجمن هاي فرهنگي فعال در كشور است و آمادگي لازم براي واگذاري جشنواره ها، بزرگداشت ها و همايش هاي فرهنگي استان ها به انجمن هاي فرهنگي و هنري فعال هستيم.
علي مرادخاني با بيان اينكه اگر الزام ادارات دولتي به خريد آثار هنرمندان تا سقف يك درصد اعتبارات آنها عملي شود موجب رونق حوزه هاي هنري در كشور مي شود افزود: به دنبال الزام دستگاه هاي دولتي براي اين منظور بوديم كه در قانون به جاي الزام، ادارات را مختار براي اين كار كرد كه به دليل اينكه رغبت مناسب در كشور ايجاد نشد.
وي با اشاره به ظرفيت هاي فرهنگي و هنري قم گفت: در حوزه هاي مختلف فرهنگي هنري مي توان با اصحاب فرهنگي قم كارهاي بزرگي در كشور انجام داد كه تئاتر ديني يكي از اين ظرفيت ها است.
7404/ 6133/ خبرنگار: محمد زماني راد ** انتشار- جعفرمسلمي

سرخط اخبار استان‌ها