۴ مرداد ۱۳۹۶، ۲۳:۲۷
کد خبر: 82611421
T T
۰ نفر
معاون وزير: 17 ميليون نمونه در بانك ژن كشاورزي كشور ذخيره شد

اروميه- ايرنا- معاون وزير و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي گفت: بانك ژن ذخاير كشاورزي ايران در رديف 10 بانك برتر دنيا رتبه بندي شده است و افزون بر 17 ميليون و 500 هزار نمونه زنده و غيرزنده در اين بانك نگهداري مي شود.

به گزارش ايرنا اسكندر زند روز چهارشنبه در سومين جلسه شوراي تحقيقات كشاورزي آذربايجان غربي در اروميه افزود: چهار و نيم ميليون نمونه از اين ذخاير كشاورزي، غير زنده و 13 ميليون نمونه زنده است.
وي با اشره به اينكه نظارت بر ذخائر دريايي و مديريت ذخائر ژنتيكي جزو اهم اقدامات سازمان تحقيقات كشاورزي در دولت تدبير و اميد به شمار مي رود، ادامه داد: توليد واكسن مورد نياز كشور به طور عمده در مركز تحقيقات كشاورزي كشور انجام مي شود و با داشتن 85 ايستگاه و 6 شعبه در توليد بذر، نسبت به كنترل ذخاير ژنتيك كشور اقدام شده است.
وي اضافه كرد: ايجاد 122 شركت دانش بنيان، توليد 10 واكسن و سرم جديد، 487 يافته جديد در بخش زراعي، باغي، شيلاتي، گياه پزشكي، دام و طيور، منابع طبيعي و آب و خاك نيز از جمله دستاوردهاي اين سازمان در حوزه پژوهش و فناوري بوده است.
وي با اشاره به دستاوردهاي بخش نظارت بر كود، سموم و آفت كش ها در طي چهار سال فعاليت دولت تدبير و اميد، گفت: در اين مدت از هفت هزار و 500 برند كنترل و ثبت شده، حدود يكهزار و 340 مورد تقلبي بوده است.
زند با اشاره به اينكه به كارگيري سرمايه، تكنولوژي و دانش راهكار نجات بخش كشاورزي كشور و مقابله با بحران هاي اقليمي است، افزود: واگذاري تحقيقات به شركت هاي دانش بنيان مورد تاكيد مقام معظم رهبري و از برنامه هاي دولت تدبير و اميد است.
وي، حمايت از شركت‌هاي دانش بنيان را مورد تاكيد قرار داد و گفت: افزايش درآمد كشاورزان، افزايش توليد، ارتقاي كيفيت توليد و پايداري اكوسيستم، چهار هدف مهم بخش كشاورزي است.
به گزارش ايرنا بانك ژن گياهي ايران در سطح دنيا داراي جايگاه مهمي از نظر تنوع ژنتيكي بوده و تحقيقات بسيار خوبي نيز در اين زمينه در اين بانك در حال انجام است.
7125/3072
** خبرنگار: طاهره نويد آرين ** انتشار دهنده: عليرضا فولادي

سرخط اخبار استان‌ها