۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۲
کد خبر: 82608114
T T
۰ نفر
هشدار يك مسوول دانشگاه پزشكي يزد نسبت به پيامدهاي منفي آلودگي هوا در استان

يزد- ايرنا - مدير گروه سلامت در حوادث و بلاياي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد نسبت به پيامدهاي منفي ريزگردها و آلودگي صنايع و دود خودروها در اين استان هشدار داد و آن را از مخاطرات جدي استان در حال و آينده توصيف كرد كه بر سلامت شهروندن تاثيرات منفي بر جاي مي گذارد.

دكتر حسن جان فدا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: برخي از مناطق مسكوني شهر يزد در نزديكي كارخانجات و واحدهاي صنعتي مانند فلكه پنجم آزاد شهر، اشكذر و دشت يزد - اردكان، بيشتر در معرض اين آلودگي ها قرار دارند.
وي با بيان اينكه اين آلودگي ها منجر به شيوع انواع سرطان ها، حساسيت ها، آسم و برونشيت،سردرد، سرگيجه، تنگي نفس، ناراحتي اعصاب، پرخاشگري و خشونت و يا ناهنجاري و بيماريهاي مادرزادي مي شود تاكيد كرد: بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت، نسبت مرگ ناشي از آلودگي هوا به نسبت ساير علل مرگ در جهان ١ به ٩ است.
وي افزود: آلودگي هوا به طرق گوناگوني مي‌تواند آثار زيان بار درازمدت و كوتاه مدتي بر سلامت انسانها بگذارد، اين آثار بر افراد مختلف متفاوت بوده و آسيب پذيري برخي افراد مانند بيماران قلبي و عروقي، كودكان و سالمندان و بيماران با ايمني پايين در برابر آلودگي هوا بسيار بيشتر از سايرين است.
جان فدا با بيان اينكه موتورسيكلت ها از جمله آلاينده هاي زيست محيطي هستند كه چندين برابر خودرو آلاينده وارد هوا مي كنند اظهار داشت: وجود 240 هزار موتورسيكلت در يزد ، آلودگي هاي زيادي به همراه دارد كه نهادهاي مسئول بايد به كمك حوزه سلامت بيايند و همه بايد در اين زمينه تلاش كنند تا ميزان آلودگي به حداقل برسد.
مدير گروه سلامت در حوادث و بلاياي دانشگاه علوم پزشكي يزد به شرايط اقليمي يزد و وزش توفان هاي شن در اغلب مناطق استان اشاره و يادآور شد: همچنين با توجه به اينكه باد غالب در مسير غرب و شمال غرب به سمت شرق و جنوب شرق قرار داشته و عمده صنايع استان نيز در مسير وزش باد غالب قرار دارد اين امر به يكي از دلايل آلودگي هوا شهر يزد تبديل شده است.
وي ادامه داد: در طول چندين سال صنايعي در استان مستقر شده اند كه آمايش سرزمين در جانمايي آنها توجه جدي نشده و بايد در يك سياست گذاري و همراهي مسوولان از اين وضعيت خارج شويم.
جانفدا گفت: بيش از 70 درصد صنايع استان در مسير باد غالب از عقدا تا مهريز قرار دارد، بيشتر صنايع و كارخانجات استان هم در اين محور قرار دارد و اين امر موجب آلودگي هوا مي شود.
مدير گروه سلامت در حوادث و بلاياي دانشگاه علوم پزشكي يزد افزود: در دنياي امروز براي احداث صنايع ، نظر متخصصين حوزه سلامت در نظر گرفته ميشود تا اشتباهات و خطرات بالقوه به انسان و محيط زيست انسان به حداقل برسد.
وي اضافه كرد: احداث كارخانجات آلوده كننده هوا در مسير باد غالب، تصميمي كاملا اشتباه بوده، بلكه بايد واحدهاي صنعتي در مكانهايي جانمايي و مستقر مي شدند كه امروز استان با آلودگي هوا از اين نوع دسته و پنجه نرم نمي كرد و عجيب تر اينكه اين رويه ادامه دار است.
وي افزود: هواي سالم از نيازهاي اساسي انسان و حقوق شهروندان است، آگاهي از ميزان آلودگي و ذرات معلق درهوايي كه آن را استشمام مي كنند حق افراد است تا در صورت لزوم بتوانند خود را از اين آلودگي دور كنند يا تمهيدات لازم را براي حفظ سلامتي در اين هوا بينديشند.
جان فدا با انتقاد از تابلو هاي نصب شده كيفيت هوا در سطح استان گفت: برخي اوقات تابلوها ،ميزان آلايندگي هوا را به خوبي نشان نمي دهند در صورتيكه شهروندان حق دارند از ميزان آلودگي هوا آگاهي داشته باشند لذا ضروري است تا مسئولان پيگير موضوع باشند.
مدير گروه سلامت در حوادث و بلاياي دانشگاه علوم پزشكي يزد افزود: سازمانهاي مردم نهاد و تشكل زيستي محيطي بايد در اين عرصه ورود پيدا كنند و نطارت و كنترل تابلو ها رابر عهده گيرند.
وي اظهار كرد: اميدواريم اعضاي شوراي اسلامي شهر در اين دوره، محله محوري و تفويض اختيارات به محلات را در دستور كار خود قرار داده تا شاهد توسعه و پيشرفت شهر و كاهش آلايندگي هوا در استان باشيم.
جان فدا خاطر نشان كرد: دانشگاه علوم پزشكي فقط مي تواند 20 درصد سلامت شهروندان را تامين كند و مابقي را بايد مردم و سازمان هاي دولتي و غيردولتي مشاركت كنند.
وي اضافه كرد: اگر سازمان ها و نهادها وظايف خود را به خوبي انجام دهند از بسياري بيماري ها ميتوان جلوگيري كرد.
مدير گروه سلامت در حوادث و بلاياي دانشگاه علوم پزشكي يزد با بيان اينكه همه بايد براي پيشگيري از بيماريها تلاش كنيم افزود: ٧٩ درصد علل مرگها بيماريهاي غيرواگير هستند و اگر عزم همگاني جدي در پيشگيري نباشد در آينده نه چندان دور شاهد بروز موارد بيشتري از بيماريهاي غيرواگير مثل بيماريهاي قلب و عروق،سكته ها،ديابت،انواع سرطان ها،حوادث و غيره در استان خواهيم بود.
2088/ 6197 خبرنگار: كبري دانشي ** انتشار: فلاح

سرخط اخبار استان‌ها