۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۰۳
کد خبر: 82548665
T T
۰ نفر
240 قطعه مرغ مينا از يك دستگاه اتوبوس در شهرستان نهبندان كشف شد

بيرجند -ايرنا- رئيس اداره حفاظت محيط زيست نهبندان گفت: ماموران يگان حفاظت محيط زيست اين شهرستان با همكاري ماموران نيروي انتظامي ايست بازرسي سهل آباد در بازرسي از يك دستگاه اتوبوس كه در مسير زابل – مشهد در حال تردد بود، 240 قطعه مرغ مينا كشف كردند.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان جنوبي، محمد كاظم شكرگزار افزود : در اين رابطه يك نفر متخلف دستگير و بر اساس بند ج ماده 10 قانون شكار و صيد براي رسيدگي قانوني تحويل مراجع قضايي شد.
مرغ مينا پرنده كوچكي است كه قابليت بسيار خوبي براي تقليد صدا دارد و اين توانايي شگفت‌ انگيز باعث شده ‌است كه انسانها از ساليان بسيار دور به پرورش و نگهداري از اين پرنده علاقه مند شود.
تاريخ اهلي شدن آن چندان مشخص نيست اما به نظر مي‌رسد كه لااقل سه هزار سال قبل اين پرنده براي اولين بار در هندوستان اهلي شده باشد.
مينا، پرنده‌اي از خانواده سار «استوماتيده» است كه به دو صورت وحشي و اهلي يافت مي‌شود و داراي نژادهاي مختلفي است كه معروف‌ترين آن ميناي گوشواره‌اي و ميناي معمولي است.
نام «مينا» در حقيقت يك واژه هندي است كه ريشه‌اي سانسكريتي دارد و از زبان هندي به ساير زبان‌ها از جمله فارسي راه يافته‌است.
گونه وحشي اين پرنده در جنگل‌ها و دشت‌ها پراكنده ‌است و گونه اهلي آن را مي‌توان در بسياري از خانه‌ها مشاهده كرد.
مرغ مينا پرنده‌اي كاملا اجتماعي و پر سر وصداست كه تا حدودي مانند سارها حالت تهاجمي دارد.
اگر به هر دليلي مورد آزار و اذيت قرار گيرد يا احساس خطر كند و به درختي نزديك در حوالي لانه اش رفته، صداهاي بسيار بلند و ناهنجاري را به معناي اعتراض از خود در مي‌آورد.
اين پرنده خود را سريعا با محيط و شرايط اطراف تطبيق مي‌دهد و بيشتر اجتماع آن‌ها در زمين‌هاي باير و اطراف باغ‌هاست.
2047*دريافت و انتشار- عباسقلي اشكورجيري

سرخط اخبار استان‌ها