۲۶ فروردین ۱۳۹۶، ۱۹:۳۳
کد خبر: 82493988
T T
۰ نفر

رويدادها و تحولات سوريه در يك نگاه/26 فروردين

۲۶ فروردین ۱۳۹۶، ۱۹:۳۳
کد خبر: 82493988
رويدادها و تحولات سوريه در يك نگاه/26 فروردين

تهران - ايرنا - انفجارهاي تروريستي در شمال لاذقيه و ميان اتوبوس هاي حامل اهالي فوعه و كفريا؛ وزير جنگ پيشين رژيم صهيونيستي خواستار مداخله نظامي اين رژيم در سوريه؛ قطر حامي مذاكرات سوري آستانه؛ روسيه خواستار آغاز فوري تحقيقات در خان شيخون؛ نيروهاي ارتش سوريه در مضايا؛ هلاكت 22 سركرده گروه احرار الشام؛ اعتراف آمريكا به كشته شدن 18نيروي هم پيمانش در سوريه؛ تاكيد البرادعي بر لزوم احترام به حقوق ملت سوريه؛ از خبرهاي مهم روز شنبه اين كشور است.

** منابع امنيتي سوريه عصر امروز از انفجار يك خودروي بمب گذاري شده در پايگاهي نظامي در شمال استان لاذقيه در غرب اين كشور خبر دادند.
هنوز گزارشي درباره تلفات احتمالي اين حادثه و نحوه وقوع انفجار گزارشي منتشر نشده است.

** انفجار يك خودروي بمب گذاري شده ميان اتوبوس هاي اهالي فوعه و كفريا در منطقه راشدين حلب شماري كشته و زخمي برجاي گذاشت.
برخي منابع از كشته شدن دست كم 30 نفر در اين عمليان تروريستي خبر داده اند.
انتقال اهالي دو شهرك در محاصره كفريا و الفوعه سوريه به محله الراشدين حلب در قبال خروج تعداد زيادي از تروريست ها از مناطق المضايا و زبداني در حالي مورد توافق طرفين درگير قرار گرفته كه تروريست ها همچنان در مسير حركت اتوبوس هاي اهالي اين دو شهر كه بيشترشان زن، كودك، افراد مريض و مسن هستند، سنگ اندازي مي كنند و با انجام عمليات انتحاري و تروريستي جان آن ها را به خطر مي اندازند.

** ايهود باراك نخست وزير و وزير جنگ پيشين رژيم صهيونيستي با تاكيد بر نبودن هيچ اختلافي ميان دونالد ترامپ و ولاديمير پوتين روساي جمهور آمريكا و روس، همچنين اشاره به اين موضوع كه پوتين مي‌تواند ترامپ را وادار كند تا جايگاه روسيه در اوكراين، گرجستان و سوريه را به رسميت بشناسد و دو طرف مي‌توانند قراردادهاي مهمي با هم امضا كنند؛ اعلام كرد كه اسراييل بايد در جنگ سوريه دخالت كند.
تل آويو اخيرا نيروهاي خود را در نزديكي مرز سوريه افزايش داده است.

** قطر، يكي از كشورهاي گروه غربي-عربي ضدسوري در شش سال گذشته، از روند مذاكرات صلح سوريه كه به ابتكار روسيه، ايران و تركيه در پايتخت قزاقستان برگزار مي شود، حمايت كرد.
سرگئي لاوروف امروز پس از ديدار با همتاي قطري خود در مسكو، اعلام كرد كه روسيه و قطر بر ضرورت تامين ادامه شرايط آتش بس در سوريه و حل و فصل سياسي مسائل اين كشور اتفاق نظر دارند.

** سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه امروز در كنفرانس مطبوعاتي با محمد رحمان آل ثاني وزير خارجه قطر در مسكو از اصرار روسيه براي اعزام هر چه زودتر كارشناسان سازمان منع تسليحات شيميايي به منطقه خان شيخون براي تحقيق در باره حادثه شيميايي و پايگاه هوايي الشعيرات در استان حمص خبر داد.

** يگان هايي از ارتش سوريه پس از خروج آخرين تروريست از شهرك مضايا در ريف دمشق در اين شهرك مستقر شدند.
توافق خروج اهالي چهار شهرك فوعه و كفريا در حومه ادلب و مضايا و الزبداني در استان ريف دمشق از روز گذشته (جمعه) طبق توافق دولت سوريه با عناصر مسلح اين كشور اجرايي شده است.

** پنج هزار نفر از اهالي شهرهاي فوعه و كفريا با سنگ اندازي چند باره تروريست ها، بيش از 72 ساعت است كه در اتوبوس ها محبوس شده اند.
برغم رسيدن 75 اتوبوس حامل پنج هزار نفر از ساكنان شهرهاي محاصره شده فوعه و كفريا در استان ادلب به منطقه راشدين حلب، كار تبادل اين شهروندان با تروريست هاي ساكن شهرهاي مضايا و زبداني در استان ريف دمشق همچنان ناتمام مانده است.

** به گزارش رسانه هاي خارجي، شليك يك راكت از جنگنده - بمب افكن هاي روسي به سوي منطقه اي كه سركرده هاي ارشد گروه ترورريستي احرار الشام تجمع كرده بودند، موجب هلاكت 22 سركرده اين گروه تروريستي در استان ادلب شد.

** بنا بر گزارش امروز شبكه تلويزيوني آمريكايي سي ان ان، در حمله هوايي هفته گذشته ائتلاف آمريكا در سوريه به دليل اطلاعات نادرست نيروهاي دمكراتيك سوريه، 18تن از نيروهاي هم پيمان واشنگتن كشته شدند و اكنون تحقيقات در مورد پيامدهاي اين حادثه در حال انجام است.
كشته شدن اين تعداد از نيروهاي هم پيمان آمريكا در سوريه اكنون نگراني هايي را درباره شمار كشته شدگان غيرنظامي در حملات هوايي ائتلاف (به سركردگي آمريكا) بخصوص با توجه به حملات موشكي هفته گذشته (جمعه 18 فروردين) به سوريه به وجود آورده است.

** محمد البرادعي دبيركل پيشين آژانس بين المللي انرژي اتمي در توئيتي كوتاه با تاكيد بر لزوم احترام به حقوق ملت سوريه، نوشت: آيا در اين صحنه جنگ و درگيري هاي عذاب آور، كسي هست كه حقيقتا در حمايت از حق حيات مردم سوريه و نيز احترام به انسانيت سخن بگويد.

** منابع نظامي كرد از ورود نيروهاي دمكراتيك كرد و عرب سوريه به شهر راهبردي الطبقه واقع در حومه غربي شهر رقه پايگاه اصلي گروه تروريستي-تكفيري داعش در سوريه خبر دادند.
خاورم**7074**1144مينا غفراني آذر* انتشار دهنده: عليرضا جباري

سرخط اخبار جهان