۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۳۱
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85477880
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اعتراض‌ها در "نیوکالدونیای" فرانسه ۳ کشته داد

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۳۱
کد خبر: 85477880
اعتراض‌ها در "نیوکالدونیای" فرانسه ۳ کشته داد

تهران- ایرنا- در جریان تظاهراتی که پس از تصویب یک قانون جدید انتخاباتی از سوی پاریس برای برگزاری انتخابات در نیوکالدونیا به عنوان یکی از جزایر تحت حاکمیت فرانسه برگزار شد، سه نفر کشته و ۱۳۰ نفر دیگر دستگیر شدند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روزنامه گاردین، این حادثه در گرماگرم ناآرامی‌ها بر سر طرح افزایش تعداد اتباع فرانسوی واجد شرایط رای دادن در نیوکالدونیا (مجموعه جزایر تحت حاکمیت فرانسه در اقیانوس آرام) رخ داده است.

گفته می‌شود در پی تداوم این ناآرامی ها مدارس و مغازه‌ها امروز چهارشنبه همچنان تعطیل هستند و معترضان به تصویب تغییرات در قوانین رای‌گیری در این جزیره، به تظاهرات ادامه می دهند.

لوئیس ماپو یکی از مقامات نیوکالدونیا در این زمینه اعلام کرد: سه کشته این اعتراض‌ها، جوانان بومی بوده اند.

اعتراضات در این جزیره از یک هفته پیش و پس از تصویب قانونی آغاز شد که براساس آن ساکنان فرانسوی نیوکالدونیا که ۱۰ سال در آنجا ساکن بوده اند، می توانند در انتخابات رای دهند؛ اقدامی که برخی رهبران محلی نگران کمرنگ شدن نقش اهالی این جزیره در مقایسه با فرانسوی ها هستند.

اعتراضات علیه این تغییرات از دوشنبه شب به خشونت کشیده شد و تیراندازی به سمت نیروهای امنیتی، آتش زدن وسایل نقلیه و غارت مغازه‌ها به بدترین ناآرامی که این جزیره از سال ۱۹۸۰ به این سو دیده است، تبدیل شد.

در این میان، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه خواستار آرامش از سوی همه طرف‌ها شده است. وی در نامه‌ای به نمایندگان نیوکالدونیا از آنها خواسته است تا آشکارا تمامی این خشونت ها را محکوم کرده و خواهان آرامش شوند تا بحث‌ها درباره آینده این منطقه از سر گرفته شود.

به نوشته این روزنامه، مکرون در پی تاکید بر اهمیت کشورش در این منطقه اقیانوس آرام است که به محلی برای رقابت چین و آمریکا برای نفوذ بدل شده است.

نیوکالدونیا با جمعیتی نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر بین استرالیا و فیجی قرار دارد و یکی از چندین قلمرو فرانسوی است که در سراسر جهان از کارائیب و اقیانوس هند تا اقیانوس آرام را در بر می گیرد و در دوران پس از استعمار همچنان بخشی از فرانسه باقی مانده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha