۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۲۲
کد خبر: 82420113
T T
۰ نفر
مطالعه گذرگاه هاي بهمن خيز در مناطق كوهستاني يك ضرورت است

سنندج- ايرنا- دانشجوي دكتري علوم و مهندسي آبخيزداري گفت: مطالعه گذرگاه هاي بهمن خيز و نصب تابلوي راهنما در ابتداي حوزه هاي كوهستاني مي تواند از خطرات جاني جلوگيري و به كوهنوردان، علاقمندان به ورزش هاي زمستاني و مسافراني كه از جاده هاي كوهستاني عبور مي كنند كمك نمايد.

اقبال محمدي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با تسليت سه ضايعه تاسف‌بار سقوط بهمن در مناطق كردنشين به بررسي عوامل و دلايل وقوع بهمن اشاره كرد و افزود: پايان نامه اينجاب در مقطع كارشناسي ارشد در زمينه بررسي عوامل بهمن و شناسايي گذرگاه ها در حوزه سيروان بود.
وي ادامه داد: در اين پايان نامه با استفاده از بازديدهاي ميداني و تصاوير ماهواره اي، اغلب مناطق برف گير و گذرگاه هاي بهمن خيز در حوزه سيروان به ويژه در جاده اورامان شهرستان سروآباد را شناسايي كرده و براي حل مشكلات و جلوگيري از خطرات آن پيشنهاداتي ارائه داده ام.
دانشجوي دكتري علوم و مهندسي آبخيزداري اضافه كرد: طبق آمار و گزارشات واصله در سال 1371 كه مشغول پايان نامه كارشناسي ارشد بودم، بر اثر سقوط بهمن 6 نفر در جاده اورامان جان باختند و 2 كوهنورد نيز در همان سال در كوه آبيدر سنندج بر اثر سقوط بهمن جان خود را از دست دادند.
وي افزود: خسارات ناشي از سقوط بهمن در مناطق كُردنشين واقعا چشمگير بوده و در سال جاري با اين حداقل برفي كه به عنوان نعمت الهي ريزش كرد ما شاهد چنين خسارات جاني در سه شهر سردشت، بانه و سروآباد بوديم.
او گفت: در قالب فرسايش و ساير خسارت هاي غير جاني چنانچه اقدامات پيشگيري و اقدامات درماني انجام نشود، قطعا در آينده با خسارت هاي زياد جاني و مالي روبرو خواهيم بود.
محمدي به قدمت مطالعه برف و بهمن در جهان اشاره كرد و افزود: قدمت مطالعه بهمن در جهان به 170 سال پيش بر مي گردد كه در اين ميان كشور كانادا 100 سال و نروژ نيز 150 سال آمار مربوط به برف و بهمن را ثبت كرده اند.
او با بيان اينكه كنترل بهمن در هر محل و موقعيتي شيوه و برنامه خاصي را مي طلبد، اظهار كرد: محل و نوع ايستگاه هاي برف سنجي بايد جدا از ايستگاه هاي باران سنجي باشد كه در بعضي از كشورها نيز ايستگاه هاي هشدار دهنده وقوع بهمن و پلاكاردهاي راهنما براي عبور از مناطق بهمن خيز ايجاد شده است.
دانشجوي دكتري علوم و مهندسي آبخيزداري ادامه داد: محققان زيادي در مورد علل و عوامل وقوع بهمن، شرايط پيش بيني و همچنين راههاي كنترل بهمن تحقيق كرده اند، كه در اين ميان در كشورهاي ايسلند، كلرادو آمريكا، كوههاي فرانسه، كوههاي شوروي، كانادا و بسياري از كشورهاي ديگر تحقيقات زيادي بر روي گذرگاه هاي بهمن انجام شده است.
وي اضافه كرد: متاسفانه تاكنون در كشور ما مطالعات و تحقيقات در مورد بهمن محدود و اقدامات اجرايي صورت نگرفته و در اكثر حوزه هاي آبخيز كوهستاني به علت مشكل برف و بهمن هر ساله نه تنها خسارات زيادي به خطوط انتقال نيرو و راههاي ارتباطي وارد مي شود، بلكه جان صدها نفر از هموطنان ما در اثر سقوط بهمن از دست مي رود.
محمدي افزود: باتوجه به اهميت موضوع لازم است، دستگاه هاي مسئول و ذيربط از جمله وزارت نيرو به ثبت آمار و اطلاعات مربوط به اندازه گيري بهمن و ايجاد ايستگاه هاي برف سنجي براساس تراكنش علمي و اصولي اقدام نمايند.
وي با بيان اينكه استفاده از تكنولوژي جديد، علم سنجش از دور و تصاوير ماهواره اي در فصل زمستان ضروري است، تصريح كرد: مراكز تحقيقاتي، پژوهشي و دانشگاهي و همچنين دستگاه هاي اجرايي بايد به موضوع برف و بهمن بيشتر اهميت داده و با بررسي آثار تخريب و خطرات ناشي از وقوع بهمن به خصوص در استان هاي كوهستاني نسبت به اقدامات مكانيكي و بيولوژيك باتوجه به نتايج تحقيقات و تجارب كشورهاي خارج نسبت به كنترل بهمن و اقدامات پيشگيرانه اقدام نمايند.
دانشجوي دكتري علوم و مهندسي آبخيزداري خاطرنشان كرد: هر چند بهمن يكي از انواع فرسايش به شمار مي رود و عده اي از صاحب نظران آن را جزء حركات لغزشي زمين در تقسيم بندي گنجانده اند، اما بررسي رابطه وقوع بهمن، ايجاد فرسايش و رسوب به برنامه ريزان و دستگاه هاي اجرايي كمك شاياني مي كند.
وي ادامه داد: توجه به شرايط اقليمي و ژئومورفولوژي حاكم بر مناطق كوهستاني كشور به ويژه در مناطق كردنشين نيازمند توجه ويژه مسئولين و دستگاه هاي اجرايي به منظور كنترل بهمن و ارائه راهكارهاي پيشگيرانه است.
محمدي با بيان اينكه مطالعات نشان مي دهد به 2 روش بيولوژي و مكانيكي مي توان بهمن را كنترل كرد، افزود: قبل از اجراي هر گونه عمليات آبخيزداري در مناطق كوهستاني از قبيل گالري هاي هدايت بهمن در گذرگاه هاي بهمن خيز بايد مطالعات پايه در قالب فازهاي مختلف مطالعاتي مربوط به برف و بهمن و راههاي كنترل آن انجام شود.
به گفته وي، با تهيه نقشه زون بندي ( تقسيم بندي گذرگاه ها به مناطق آبي، سفيد و قرمز) بر اساس روش علمي و اصولي كنترل بهمن امكان پذير مي باشد.
نماينده مردم مريوان و سروآباد در مجلس هشتم شوراي اسلامي افزود: از مسئولين در سطوح ملي و استاني و همچنين مراكز علمي، دانشگاهي و تحقيقاتي انتظار مي رود به اين مهم توجه ويژه اي كرده و در راستاي مطالعه و شناسايي گذرگاهها، كنترل بهمن، تعيين نوع بهمن گير يا بهمن شكن، اندازه گيري خصوصيات برف و همچنين آمار بارش ناشي از برف اقدامات جدي و عملي اتخاذ نمايند.
وي بهمن را حركت تند و ناگهاني حجم زيادي از برف و مواد مختلف همراه با تخته سنگ و يخ توصيف كرد و گفت: وقوع بهمن موجب تخريب باغات، انبيه ها، جاده ها، اراضي كشاورزي و فرسايش خاك مي شود، بنابراين شناسايي پارامترهاي وقوع بهمن و خطرات ناشي از آن امري ضروري است.
محمدي ادامه داد: مطالعه و شناسايي گذرگاه هاي بهمن و تخصيص اعتبارات براي پيشگيري و كنترل بهمن و حداقل نصب تابلوي راهنما هشدار دهنده يك ضرورت است.
به گفته وي، در سال 1371 جاده اورامان به دليل سقوط بهمن يك ماه مسدود و در يك مقطع كوتاه كمك رساني به وسيله هواپيما انجام شده است.
به گزارش ايرنا روز دوشنبه /11 بهمن/ هفته گذشته سقوط بهمن در گردنه ژالانه در مسير ارتباطي شهر اورامان و 10 روستاي تابعه آن، باعث جان باختن 2 نفر از نيروهاي اداره برق شهرستان سروآباد شد
همچنين سقوط بهمن در بامداد روز شنبه /10 بهمن/ هفته گذشته جان چهار نفر از اعضاي يك گروه كولبري در شهرستان مرزي سردشت آذربايجان غربي را گرفت و 6 نفر ديگر را هم راهي بيمارستان كرد و در
صبح روز جمعه /9 بهمن/ سقوط بهمن در گردنه خان شهرستان بانه استان كردستان باعث گرفتاري چهار كوهنورد زير برف شد و با تلاش هاي صورت گرفته و حضور نيروهاي امداد رسان 2 نفر از كوهنوردان نجات يافتند اما 2 نفر ديگر جان خود را از دست دادند.
**آگاهي از آخرين اخبار استان كردستان در كانال زير:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
7354
**خبرنگار: فرزاد آداك**انتشار دهنده: مسعود احمدي

سرخط اخبار استان‌ها