۳۰ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۲۴
کد خبر: 82393291
T T
۰ نفر
اجرای طرح طبیعت گردی روستایی با همكاری ایران و ژاپن در خمام رشت

رشت - ایرنا - مدیركل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان گفت: با همكاری استانداری، دستگاه های اجرایی استان و آژانس همكاری های بین المللی ژاپن (جایكا) طرح طبیعت گردی روستایی در روستای جیره سر باقرخاله بخش خمام از توابع شهرستان رشت در حال اجراست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید مازیار سیدنژاد روز پنجشنبه در جلسه بررسی روند پیشرفت طرح اكوتوریسم در روستای جیرسر باقرخاله بخش خمام افزود: این روستا با دارابودن ویژگی های طبیعی و منابع گردشگری مناسب، یكی از روستاهای هدف در بخش گردشگری و طبیعت گردی است كه در حاشیه تالاب بین المللی انزلی قرار دارد.
وی اظهار داشت: اجرای زیرساخت های لازم برای پذیرایی از گردشگران ، مكان یابی و احداث برج پرنده نگری، اجرایی كردن تورهای كایاك سواری و قایقرانی در تالاب ، توسعه كارگاه های تولید صنایع دستی ، احداث اقامتگاه های بوم گردی و نیز اجرای طرح مدیریت پسماند از جمله اقدامات آتی در این روستا خواهد بود.
سید نژاد با بیان اینكه این طرح با مشاركت آژانس همكاری های بین المللی ژاپن در راستای یكی از اقدامات اجرایی در زمینه طرح احیای تالاب بین المللی بندرانزلی در حال انجام است، گفت: در سند نهایی تفاهم نامه عملیات اجرایی مرحله دوم طرح مدیریت اكولوژیك تالاب انزلی كه پائیز سال 1392به امضای استاندار گیلان، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده سازمان همكاری های بین المللی ژاپن (جایكا) رسید؛ بر اجرای مدیریت آبخیز ، مدیریت فاضلاب ، مدیریت پسماند ، اكوتوریسم یا طبیعت گردی و آموزش زیست محیطی تاكید شده بود.
وی به هماهنگی و مشاركت دستگاه های اجرایی درخصوص اجرای طرح فوق در این روستا اشاره كرد و ادامه داد: فرمانداری شهرستان رشت، ادارات كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ، حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی ، بخشداری خمام و چند دستگاه دیگر در اجرای این طرح كه از اسفندماه سال گذشته شروع شده، همكاری دارند و بر اساس گزارش جایكا، در اسفندماه سال جاری ساختمان مركز اجتماعات در روستای مذكور افتتاح می شود.
مدیركل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان افزود: ضمن اینكه فعالیت هایی همچون آموزش كایاك رانی و صنایع دستی و ... برای اهالی روستا نیز در دست اجرا می باشد.
وی خاطرنشان كرد: راهبرد فعالیت های مبتنی بر اكوتوریسم در جهت تنوع بخشی به اقتصاد روستاها و توسعه پایدار روستایی و جذب گردشگر در روستاهای حاشیه تالاب بین المللی انزلی از سوی دفتر امور روستایی در دست پیگیری می باشد.
بخش خمام از توابع شهرستان رشت، براساس سرشماری سال 1390 ، دارای 53 هزار و 600 نفر جمعیت است و در شمال شهر رشت در مسیر بندرانزلی واقع شده و عبور جاده ترانزیتی رشت - انزلی از خمام، باعث رونق این بخش شده است.
جمعیت روستای جیرسر باقرخاله دهستان چوكام نیز كه كنار تالاب بین المللی انزلی قرار دارد، بر اساس اطلاعات منتشر شده آخرین سرشماری مركز آمار ایران 740 نفر است و این روستا با مركز بخش خمام، 10 كیلومتر فاصله دارد.
طرح احیای تالاب انزلی و توسعه گردشگری روستاهای اطراف این تالاب بین المللی از چند سال پیش تهیه و با كمك آژانس همكاری های بین المللی ژاپن موسوم به جایكا در حال اجراست.
7294/2007

سرخط اخبار استان‌ها