۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۲۱:۱۸
کد خبر: 82290912
T T
۰ نفر
مشاور وزيرصنعت: شرايط بانكي كشور امكان ايجاد صنايع رقابتي را نمي دهد

يزد ـ مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت و خزانه دار خانه صنعت ايران گفت: شرايط ارائه تهسيلات بانكي در گونه است كه امكان شكل گيري صنايع رقابت پذير را نمي دهد و بانك ها در مواقع بحران از توليدكنندگان حمايت نمي كنند.

به گزارش ايرنا، محمدحسين فنايي عصرسه شنبه در نشستي خبري با محوريت بررسي اقتصاد مقاومتي اظهار كرد: مشاركت بانك ها در ايران با ساير كشورها متفاوت است و مشاركت آنها فقط در سود است اما در زمان ضرر، 6 درصد سود تسهيلات را از صنايع ورشكسته و زيان ديده مي گيرند كه بايد بدهي به تامين اجتماعي و ماليات را نيز به اين هزينه ها براي بخش توليد و صنعت اضافه كرد.
وي درباره مشكلات حوزه صنعت و توليد گفت: در ساختار موجود توليدكنندگان براي دريافت تسهيلات، بعد از گذاشتن از موانعي مانند دريافت مجوزهاي متعدد، به سمت بانك ها هدايت مي شوند كه با شرايط موجود بخش خصوصي نمي تواند با صنايع و توليدكنندگان خارجي رقابت كند.
فنايي تصريح كرد: شرايط توليدات ايران به لحاظ هزينه هاي بيمه، سود و بهره تسهيلات و ساير موارد با همتايان كشورهاي پيشرفته و حتي همسايه بسيار متفاوت بوده و قابل مقايسه نيست است.
خزانه دار خانه صنعت ايران تشكيل ستاد اقتصاد مقاومتي و مصوبات 24گانه آن مطلوب ارزيابي كرد و يادآور شد: اين رويكرد، ريلي براي اقتصاد آينده كشور است و در صورت تدوين برنامه اقتصاد مقاومتي و اجراي آن، تغيير مديريت ها باعث آسيب به صنايع نمي شود و علاوه بر شفافيت بيشتر اقتصاد حتي مي تواند مانع رشد مافياي اقتصادي شود.
فنايي يادآور شد: با وجود همه اين مسائل اجراي بندهاي اقتصاد مقاومتي و فرهنگ سازي آن در جامعه مي تواند الگويي براي اقتصادي پويا و اصولي در كشور باشد.
اقتصاد مقاومتي در 24 بند وبويژه بند 19 صراحتا به دنبال شفاف كردن اقتصاد و حركت به سمت اقتصادي خودكفا، پويا و‌ فعال است.
1968/ 6014/ خبرنگار: محمودرضا رحماني** انتشاردهنده: كاظم شاملو*
@irnayazdd

سرخط اخبار استان‌ها