۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۸:۰۲
کد خبر: 82250499
T T
۰ نفر
صادركنندگان استان مركزی از معضلات حوزه تولید و صادرات می گویند

اراك - ایرنا - صادرات به عنوان بخش مهمی از زنجیره اقتصادی باید در كانون توجه قرار گیرد چرا كه رونق اقتصادی ، تولید ثروت و كیفی شدن روابط كسب و كار در گرو تولید كالای رقابتی و تصرف بازارهای هدف برای عرضه این كالاهاست.

به گزارش ایرنا، اقتصاد مقاومتی به عنوان نقشه راه كلان در كشور دارای شاخص های مهمی است كه یكی از آن ها تولید با كیفیت و ارزان قیمت به منظور تقویت رقابت با كالاهای مشابه خارجی است و تحقق این مهم نیاز به الزامات و ابزار خود را دارد.
بالا رفتن نرخ بهره وری و تولید ناخالص ملی تنها در صورت صادرات كالا، آن هم به شكل انبوه امكان پذیر است و این مهم نیاز دارد تا خلاها و چالش های موجود در زنجیره تولید تا صادرات شناسایی و به سرعت رفع شود.
تولید كنندگان و مسئولان صنعتی استان مركزی معتقدند كه اگر چه در خارج از كشور مشكلات زیادی در حوزه بازاریابی و شناخت و تصاحب بازارهای هدف وجود دارد اما، بخش قابل ملاحظه ای از مشكل در این حوزه مربوط به ساز و كارهای داخلی است كه كندی و خلل ایجاد می كند.
مدیرعامل شركت الیاف پلی استر و الیاف شیشه ساینا دلیجان در گفت و گو با ایرنا گفت: محدودیت در برخورداری از خدمات بانكی در صحنه بین المللی مهمترین مشكل صادركنندگان كشور و استان مركزی است.
بهروز محمدی افزود: بانك های كشورهای خارجی به خصوص اروپایی برای صادركنندگان ایرانی به سختی گشایش اعتباری(lc) می كنند، به همین دلیل تنها می توان به صورت نقدی با مشتریان خارجی داد و ستد كرد كه این مهم چالش ها و مشكلات زیادی را همراه دارد و میزان صادرات را به صورت چشمگیری كاهش می دهد.
وی ادامه داد: بر اساس قوانین بین المللی، باید محدودیت های بانكی پس از برجام حذف می شد و تجار ایرانی با آزادی كامل به داد و ستد با مشتریان خارجی می پرداختند اما، بانك های خارجی همچنان نسبت به ارایه خدمات به بازرگانان و صنعتگران ایرانی بی مهری دارندو با این رویه نمی توان تغییرات چشمگیری را در حوزه صادرات ایجاد كرد.
مدیرعامل شركت الیاف پلی استر ساینا دلیجان خاطرنشان كرد: بالا بودن نرخ بهره های تسهیلات بانكی از دیگر مشكلات پیش روی صادر كننده هاست و بسیاری از شركت های تولیدی در نقاط مختلف كشور و استان مركزی ظرفیت بالایی در تولید دارند اما، بالا بودن نرخ بهره تسهیلات بانكی باعث شده تا قیمت تمام شده كالای تولیدیشان بالا برود و قدرت رقابت با كالاهای مشابه خارجی نداشته باشد.
وی اضافه كرد: دولت تدبیر و امید باید نسبت به نرخ بهره تسهیلات بانكی تدابیر حكیمانه بیندیشد چرا كه در غیر این صورت امكان بالندگی اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری به خودی خود از كشور سلب می شود.
محمدی،شمار نیروی كار شركت الیاف پلی استر دلیجان را 1020نفر عنوان كرد و گفت: این كارخانه یا 100 درصد ظرفیت تولیدی خود در سه شیفت كاری در حال فعالیت است و سال گذشته بیش از 20 هزار تن انواع محصولات خود را به كشورهای تركیه، یونان، آلمان، ساحل عاج، ارمنستان و آذربایجان صادر كرده است.
وی، ارزش صادرات محموله های سال گذشته این شركت را بیش از 17 میلیون دلار عنوان كرد و افزود: بر اساس قانون 9 درصد نرخ ارزش افزوده هر كارخانه ای باید یك ماه بعد از مراحل صادرات به تولید كننده ارایه شود اما ،با گذشت یك سال از صادرات همچنان نرخ ارزش افزوده صادرات به این كارخانه تولیدی ارایه نشده است.
محمدی، در خصوص استفاده محصولات شركت الیاف پلی استر گفت: این الیاف برای پوشاندن لوله های نفت و گاز و در صنعت عایق و رطوبتی استفاده می شود و مصارف عمده آن در صنعت هوا فضا، بدنه موشك، زیر دریایی و تانك است كه در صورت حذف محدودیت های صادراتی، می توان محصولات این شركت را به همه نقاط دنیا صادر كرد.
مدیرعامل شركت نفت پاسارگاد اراك نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: بالا بودن قیمت مواد اولیه مهمترین مشكل شركت نفت پاسارگاد است چرا كه قدرت رقابت پذیری را سلب می كند.
محسن صوفی افزود: مواد اولیه تولید در این شركت از شركت های پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند خریداری می شود و شركت های تولید كننده قیر در كشور كره جنوبی با وجود اینكه مواد اولیه خود را از كشورهای دیگر خریداری می كنند، محصولات خود را با قیمت پایین تر از شركت های ایرانی عرضه می كنند، بنابراین دولت تدبیر و امید و كارگزاران نظام باید نسبت به قیمت محصولات شركت های مادر تخصصی دامنه نظارت خود را بیشتر كنند.
وی ادامه داد: تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری، در نگاه عامیانه نیازمند تولید با كیفیت، ارزان قیمت و صادرات محور است و مسئولان و كارگزاران نظام باید همه برنامه های خود را در این خصوص تدوین كنند و این مهم نیز نیازمند ارایه مواد اولیه ارزان قیمت از سوی شركت های مادر تخصصی داخلی است.
مدیرعامل شركت نفت پاسارگاد اراك بیان كرد: محصولات این شركت تنها به كشورهای هند، پاكستان، چین، كنیا و ساحل عاج صادر می شود و این كشورها به دلیل بعد مسافتی كه با كشور كره جنوبی دارند با شركت پاسارگاد داد و ستد می كنند و می طلبد كه با حمایت های هدفمند شركت های تولیدی به درستی در حوزه صادرات تقویت شوند.
وی اضافه كرد: فعالیت شركت های غیر تخصصی و به اصطلاح عامیانه زیر زمینی نیز یكی دیگر از مشكلات فعالان و تولید كنندگان صنعت قیر است، چرا كه این افراد با رابطه های غیرقانونی مواد اولیه خود را با قیمت پایین تر خریداری می كنند و به دلیل محدودیت تولیدات محصولات به خوبی نیز به فروش می رسند.
صوفی بیان كرد: دولت تدبیر و امید باید نسبت به صادرات نیز استاندارد ویژه ای را تعریف كند چرا كه تولیدات زیر زمینی به دلیل ارایه محصولات بی كیفیت، نام و نشان محصولات ایرانی را تحت الشعاع قرار می دهد.
وی گفت: شركت نفت پاسارگاد اراك زمینه اشتغال 80 نفر را فراهم كرده است و در نیمه نخست سال جاری بیش از 180 هزار تن انواع فرآورده های قیری تولیدی در این شركت تولید شده كه بیش از 80 هزار تن آن به كشورهای هدف صادر شده است.
مدیرعامل شركت تولیدی پوشك بچه زرین سلوز ساوه نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: بالا بودن نرخ بهره های بانكی به خودی خود قیمت تمام شده كالاهای تولیدی را افزایش می دهد و قدرت رقابت تولیدكنندگان داخلی با كالای های مشابه خارجی را حتی در داخل كشور كم می كند.
محمد میزبان افزود: اقتصاد مقاومتی و بالندگی اقتنصادی كشور تنها در سایه تولیدات صادرات محور محقق می شود، اما با توجه به اینكه تولیدكنندگان از سوی دولتمردان و به خصوص بانك های عامل حمایت نمی شوند نمی توان به این مهم خوش بین بود.
مدیرعامل شركت تولیدی پوشك بچه زرین سلوز ساوه، بالا بودن هزینه حمل و نقل را نیز یكی دیگر از مشكلات تولیدكنندگان دانست و گفت: نرخ پایانه های باربری بر اساس ضوابط داخلی پایانه ها تدوین می شود در صورتی كه باید ضوابط تولیدكنندگان غیر نفتی را نیز مورد نظر داشته باشند.
وی، ارایه مشوق های صادراتی از سوی دولت را گامی اساسی در راستای توسعه صادرات عنوان كرد و گفت: كشور چین به صادركنندگان كالاها 17 درصد یارانه ارایه می كند اما در كشور ما هیچ حمایتی از صادركنندگان نمی شود.
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مركزی نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: بسته بندی های غیر استاندارد و ارتباط كمرنگ با تجار خارجی مهمترین مشكلات صادركنندگان این استان است.
جعفر اصغری افزود: همه كشورهای جهان به تولید با كیفیت و صادرات محور روی آورده اند و برای ماندن در میدان رقابت باید همه اصول تولید در كالا از قبیل كیفیت، قیمت مناسب، بسته بندی استاندارد و شكیل و ارتباط با تجاری خارجی مورد نظر تولید كنندگان باشد چرا كه در صورت وجود نقص در یكی از این موارد رقبای خارجی به راحتی كالای مورد نظر را از میدان رقابت بیرون می كنند.
وی ادامه داد: بالا بودن هزینه حمل و نقل و كمبود امكانات تخلیه در پایانه ها، بالا بودن نرخ بهره تسهیلات و محدودیت های بانكی در خارج از كشور از دیگر مشكلات تولیدكنندگان و صادركنندگان استان مركزی است.
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مركزی با اشاره به چالش های صادرات در كشور گفت: باید مشكلات از پایه حل شود و زیرساخت های اصلی صادرات در كشور اصلاح و بازارهای مناسب برای فروش كالا باید شناسایی شود.
وی یادآور شد: باید چالش ها و مشكلات صادرات به طور دقیق و با همكاری فعالان بخش خصوصی، تولیدكنندگان فعال و صادركنندگان بررسی شود و مشكلات زیرساختی در این حوزه به صورت تعاملی شناسایی و رفع شود.
بیش از 2800 واحد تولیدی در نقاط مختلف استان مركزی فعالیت می كنند كه بیش از 400 كارخانه در بخش صادرات فعالیت می كند.
3017/6013/خبرنگار: مصطفی مجللی* انتشار دهنده: مژگان حیدری*

سرخط اخبار استان‌ها