۲۱ خرداد ۱۳۹۵، ۸:۴۳
کد خبر: 82106972
T T
۰ نفر
رئيس مجمع نمايندگان گيلان: تلقي اينكه برجام هيچ دستاوري نداشته، منصفانه نيست

رشت - ايرنا - رئيس مجمع نمايندگان استان گيلان در دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه برجام فهم مشترك و تمريني براي رسيدن به كارهاي بزرگ بود، تلقي اينكه آن مهم هيچ دستاوري نداشته را غيرمنصفانه عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مهرداد بائوج لاهوتي غروب پنجشنبه در نشست خبري مجمع نمايندگان گيلان در دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي با اصحاب رسانه ، با اشاره به برخي دستاوردهاي برجام افزود: قبل از برجام محكوم به صادر كردن يك ميليون بشكه نفت بوديم، اما اكنون اگر مشتري داشته باشيم محدوديتي براي صادرات نداريم.
وي اضافه كرد: قبل از برجام اگر پول صادرات مان را مي خواستيم جابجا كنيم، در جزاير آفريقايي بايد 30 درصد پول باج مي داديم اين درحاليست كه امروز پول مان را به راحتي جابجا مي كنيم.
لاهوتي همچنين به فاينانس اشاره و تصريح كرد: سال گذشته قبل از برجام، فاينانس 30 ميليارد دلار را پيش بيني كرده بوديم اما با وجود تلاش هاي فراوان ، سه تا چهار ميليارد دلار آن بيشتر تحقق نيافت اما امسال بسياري بدنبال آن هستند.
وي درباره چاي استان نيز گفت: محصول چاي كه از هفت هزار تن به يك هزار تن رسيده بود ، طي دو سال گذشته افزايش داشته است.
لاهوتي به توليد برنج استان نيز اشاره و بيان كرد: دو ميليون و 400 هزار تن در كشور توليد برنج و دو ميليون و 800 هزار تن مصرف برنج داريم كه بابد برنجي را كه نياز داريم، در كشور توليد كنيم تا پرونده واردات برنج براي هميشه بسته شود.
وي با بيان اينكه عقب ماندگي هايي در استان وجود دارد، گفت: افتخار داريم امروز بين استان هاي كشور ، گيلان رتبه سوم صنعت را به خود اختصاص داده است.
وي اضافه كرد: همچنين با همه كاستي ها ، يك هزار و 300 طرح گردشگري با حدود 40 هزار شغل در حال اجراست.
لاهوتي تصريح كرد: در حال حاضر بسياري از واحدهاي صنعتي كشور با ظرفيت 30 درصد كار مي كنند كه بايد به آنها كمك كرد.
وي در پاسخ به پرسشي درباره راه آهن اظهار كرد: در بحث حمل و نقل، قدم هاي خوبي در استان برداشته شده و يكي از دغدغه هاي مسئولان و نمايندگان، افتتاح راه آهن است كه مسئولان براي افتتاح آن در سالجاري اهتمام دارند.

** نمايندگان براي معضل قاچاق، چاره انديشي كنند
نماينده رشت در دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست، يكي از معضلات كشور را قاچاق خواند و گفت: قاچاق در حال حاضر كانتينر كانتينر و با كاميون وارد كشور مي شود و به صورت علني قاچاق درحال انجام است.
محمدصادق حسني جوريابي تصريح كرد: اين وظيفه نمايندگان است كه براي اين پديده شوم كه توليد را نابود مي كند، چاره انديشي كنند.

** تصويب قانوني در مجلس در رابطه با مجوز خدمات دستگاه ها شامل آب، برق و گاز
نماينده مردم شهرستان صومعه سرا در دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نيز از وجود بيش از هفت هزار خانه نسقي در حاشيه شهر رشت خبر داد و گفت: به طور عمده اين افراد كساني هستند كه مشكل دارند و در حاشيه شهر زندگي مي كنند.
سيد كاظم دلخوش افزود: در رابطه با مجوز خدمات دستگاه ها از جمله آب ، برق و گاز براي حاشيه شهرها ، قانوني در مجلس شوراي اسلامي در حال تصويب است.

** ضرورت بهره گيري از ظرفيت نخبگان براي نيل به توسعه
نماينده مردم شهرستان رودبار در دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به ظرفيت هاي گردشگري اين شهرستان گفت: از حدود 220 اثر شناسايي شده گردشگري در رودبار، 35 اثر ثبت شده است.
منوجهر جمالي سوسفي افزود: اگر مي خواهيم به سمت توسعه و رشد حركت كنيم، بايد از نخبگان استفاده كنيم.
وي اظهار كرد: براي اشتغال در بخش صنعت بايد كارگروه هاي تخصصي فعال شوند و از واحدهاي صنعتي كه غيرفعال و يا نيمه فعال هستند، بازديد كارشناسي به منظور يافتن راهكاري براي فعاليت آنها انجام شود.

** كسي حق توهين به فرهنگ و ديانت مردم را ندارد
نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي نيز در ارتباط با برخي اظهارات درباره مردم گيلان گفت: كسي حق توهين به فرهنگ و ديانت مردم را ندارد و اين حرف ها نشان مي دهد كه اطلاعات اين افراد، خيلي ضعيف بوده است.
جبار كوچكي نژاد همچنين نقد و بررسي در سطح جامعه را حق خبرنگاران دانست و گفت: خبرنگاران بايد آزادي عمل براي نقدهاي سازنده را داشته باشند و نمايندگان هم كمك مي كنند كه اين فضا شكل بگيرد.

** افزايش 22 درصدي توليد چاي / تاكنون 28 ميليارد تومان مطالبات چايكاران پرداخت شده است
ذبيح نيكفر نماينده مردم شهرستان هاي لاهيجان و سياهكل در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: طي دو سال گذشته، چاي با حمايت هاي دولت تدبير و اميد رونق گرفت و برهمين اساس، امسال هم22 درصد در شهرستان لاهيجان افزايش توليد چاي داشتيم.
وي با اشاره به تغيير سازمان تحقيقات چاي به پژوهشكده چاي اظهار كرد: انتظارداريم حاصل تحقيقات آنها، تحولي در چاي ايجاد كند.
نيكفر تصريح كرد: امسال تاكنون، حدود 28 ميليارد تومان از مطالبات چايكاران پرداخت شده است.

**برداشت شخصي نسبت به مردم گيلان، جفا به گيلانيان است
نماينده مردم شهرستان هاي فومن و شفت در دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نيز در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران در ارتباط با برخي اظهارات درباره مردم گيلان گفت: اگر عزيزي برداشت شخصي اشتباهي را نسبت به مردم داشته باشد، جفا به مردم گيلان است.
حجت الاسلام افتخاري اظهار كرد: گيلاني ها مردم متديني هستند و داراي بزرگاني همچون آيت الله بهجت و سيد رشتي هستند و رفتار برخي افراد را نمي توان به نام عموم مردم نوشت.
استان گيلان با 16 شهرستان، 13 نماينده در مجلس شوراي اسلامي دارد.
7296/2007

سرخط اخبار استان‌ها