۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۴۸
کد خبر: 82072561
T T
۰ نفر
فرماندار خوي: آذربايجان غربي در توسعه تجارت خارجي كشور سهم بسزايي دارد

اروميه- ايرنا- فرماندار شهرستان خوي گفت: آذربايجان غربي با برخورداري از موقعيت جغرافيايي منحصر به فرد و قابليت هاي ساختاري، در توسعه تجارت خارجي ايران سهم بسزايي دارد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، حسين سيواني اصل روز جمعه در جلسه بررسي مسائل و مشكلات مرز رازي خوي كه با حضور مشاور استاندار در امور مرزها و مديركل امنيتي و انتظامي استانداري آذربايجان غربي برگزار شد، افزود: مرز رازي يكي از ظرفيت هاي مهم استان آذربايجان غربي در زمينه توسعه تجارت خارجي ايران است.
وي اظهار كرد: ظرفيتي است كه با استقرار گمرك ريلي و زميني در مرز رازي وجود دارد، آن را به يك پايانه مهم ترانزيتي و تجاري در منطقه تبديل كرده است.
وي با اشاره به نقش بسيار مهم و ارزنده گمرك ريلي و زميني رازي در توسعه اقتصاد كشور بيان كرد: رازي تنها مرزي است كه گمرك ريلي در آن فعاليت مي كند.
سيواني اصل همچنين گفت: بيش از 560 هزار نفر مسافر و گردشگر از مرز رازي خوي در سال 94 تردد كرده اند كه تردد اين تعداد مسافر و گردشگر نيازمند تكميل زيرساخت هاي لازم است.
وي با بيان اينكه مرز رازي به رغم مزيت ها و ظرفيت ها، نواقصي دارد كه بايد برطرف شود، افزود: يكي از مشكلات موجود در مرز رازي نبود زيرساخت هاي لازم است كه براي رفع اين مشكل بايد ساختمان پايانه و زيرساخت هاي لازم احداث شود.
فرماندار خوي اضافه كرد: با توجه به پيگيري هاي مستمر، عمليات ساخت پايانه مرزي رازي در اواخر خرداد ماه آغاز مي شود.
سيواني همچنين وجود برخي ناهماهنگي ها در بين نهادها و ارگان هاي مستقر در مرز رازي را كه ناشي از نبود ساختار و فضاي مناسب است، از ديگر مشكلات مرز رازي دانست و گفت: براي مديريت هرچه بهتر تدوين شيوه نامه واحد كه وظايف هر سازمان را مشخص و تفكيك مي كند، لازم و ضروري است.
فرماندار خوي با اشاره به تاكيد استاندار آذربايجان غربي براي استفاده از ظرفيت مرزها در جهت رشد و توسعه استان اظهار كرد: يكي از منابع رشد و توسعه استان آذربايجان غربي ظرفيت مرزهاي استان است كه براي بهبود شاخص هاي رشد و توسعه استان رونق مرز رازي مي تواند بسيار تاثير گذاري داشته باشد.
وي با بيان اينكه با رفع اين مشكلات، مرز رازي مي تواند در توسعه و رونق تجارت خارجي سهم بسزايي داشته باشد، اضافه كرد: با اجرايي كردن اين خواسته ها، نياز مرزنشينان و وضعيت معيشتي آنها بهبود مي يابد.
عرب نجفي مشاور استاندار در امور مرزها هم در اين جلسه از تاكيد استاندار آذربايجان غربي براي حل مسائل و مشكلات مرز رازي خبر داد و گفت: توسعه زير ساخت ها و فضاهاي لازم در پايانه رازي لازم بوده و مسائل و مشكلات مرز رازي بنا به تاكيد استاندار آذربايجان غربي بايد رفع شود.
مديركل امنيتي و انتظامي استانداري آذربايجان غربي هم در اين جلسه با اشاره به سياست هاي دولت براي برخورداري مرزنشينان از امكانات مناسب اظهار كرد: در قانون ساماندهي مبادلات مرزي، تسهيلاتي براي مرزنشينان پيش بيني شده است كه بايد مرزنشينان بتوانند از اين تسهيلات استفاده كنند.
ربيع مصطفوي با اشاره به ظرفيت هاي موجود در مرزهاي استان آذربايجان غربي اظهار كرد: مرز رازي خوي يكي از اين ظرفيت ها به شمار مي رود و بايد با فراهم شدن زيرساخت هاي لازم از اين مرز نهايت بهره را در جهت رشد استان ببريم.
مشاور استاندار در امور مرزها و مدير كل امنيتي و انتظامي استانداري در سفر به شهرستان خوي از مرز رازي بازديد و با مشكلات موجود در پايانه مرزي رازي آشنا شدند.
مرز رازي خوي سومين مرز رسمي كشورمان در استان آذربايجان غربي با كشور تركيه است.
مرز رازي خوي در 200 كيلومتري شمال اروميه مركز آذربايجان غربي واقع است.
7128/1905

سرخط اخبار استان‌ها