۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۳:۵۰
کد خبر: 82068007
T T
۰ نفر
بلگرادعضويت اتحاديه اروپا را فقط با كوزوو مي پذيرد

بلگراد-ايرنا- رئيس جمهوري صربستان در مراسم روز ارتش و روز پيروزي بر فاشيسم به مصمم بودن حكومت بلگراد در راه رسيدن به اتحاديه اروپا تاكيد كرد و گفت كه اين كشور تنها با كوزوو كه بخشي از صربستان محسوب مي شود خواهان عضويت در اتحاديه اروپا است .

به گزارش ايرنا، توميسلاو نيكوليچ روز دوشنبه در اين مراسم كه در شهر زرنيانين 70 كيلومتري پايتخت صربستان برگزار شد با اشاره به اينكه برخي از نمايندگان اتحاديه اروپا احتمالا عضويت صربستان را مشروط به رسميت شناختن استقلال كوزوو ازسوي بلگراد بدانند، گفت كه اگر چنين شرطي از صربستان خواسته شود اين بدان معنا است كه آنها خواهان عضويت صربستان در اتحاديه اروپا نيستند.
وي با تاكيد بر اينكه صربستان عضو سازمان ملل متحد است و فقط ورود تمامي آن به اروپا امكان پذير است ، افزود : اجداد ما ميهن صربستان را بطور كامل به ما واگذار كردند و به اين شكل بايستي آن را براي بازماندگان خود حفظ كنيم.
رئيس جمهوري صربستان همچنين اشاره كرد كه بلگراد با حقانيت و صداقت و با استفاده از اصول آزادي ، تفاهم و همكاري به اختلافات و حفظ صلح در كشور، منطقه و جهان احترام مي گذارد .
وي با اشاره به اينكه نبايد جنايت هاي اتفاق افتاده را فراموش كرد و هميشه از قربانيان با احترام ياد كرد، گفت كه يوگسلاوي سابق سومين كشور در اروپا از نقطه نظر تعداد تلفات در جنگ جهاني دوم است و صرب ها بيشترين درصد قربانيان در يوگسلاوي بودند.
وي با آرزوي اينكه چنين اتفاقات تلخي هرگز اتفاق نيفتد، گفت كه معتقد است امروزه هيچ تبهكاري وجود ندارد كه باني جنايات بزرگي باشد. رئيس جمهوري صربستان كشورهاي همسايه را به آينده خوب فراخواند و تاكيد كرد كه صربستان خواهان همكاري با تمامي كشورهاي منطقه است.
به مناسبت روز ارتش و همچنين پيروزي بر فاشيست در جنگ جهاني دوم امروز نيز در صربستان رژه نيروهاي نظامي اين كشور در حضور رئيس جمهوري، مقامات بلند پايه ارتش، نمايندگان سياسي، فرهنگي و مذهبي و ديپلمات هاي خارجي مقيم صربستان از جمله نماينده سفير جمهوري اسلامي ايران و بيش از ده هزار شهروند صربستاني در شهر زرنيانين در شمال بلگراد برگزار شد.
دراين مراسم نيروهاي زميني، هوايي و دفاع ضد هوايي ارتش صربستان برنامه هاي نمايشي را اجرا كردند.
شبك**436** 1064

سرخط اخبار جهان