۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۳۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85474029
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

فایننشال تایمز: اتحادیه اروپا با چالش مقابله با نفوذ چین در جهان مواجه است

تهران-ایرنا- کمیسر اتحادیه اروپا در امور توسعه و مشارکت بین‌المللی گفت: در شرایطی که پکن بسرعت در زمینه ارائه سرمایه‌گذاری لازم در بخش زیرساختارهای کشورهای جنوب جهانی فعالیت می‌کند، اتحادیه اروپا با چالش مقابله با نفوذ فزاینده چین در جهان مواجه است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، فایننشال تایمز به نقل از یوتا أورپیلاینن (Jutta Urpilainen) نوشت: بروکراسی و شرایط اجتماعی و محیط زیستی دشوار در نظام سرمایه گذاری اتحادیه اروپا، بکارگیری راهبردهایی برای مقابله با طرح «کمربند و جاده» چین را دشوار کرده است.

او به فایننشال تایمز گفت: ما در دوران رقابت ژئوپلتیکی بسر می بریم و با جنگ روایت ها مواجه ایم اما بیش از همه با جنگ پیشنهادها رو به رو هستیم.

اورپیلاینن به تعهدات چین درباره سرمایه گذاری سریع و تکمیل سریع پروژه ها اشاره و تاکید کرد که اتحادیه متبوعش در سرمایه گذاری ها سریع عمل نکرده است و برعکس چین در کشورهای آفریقایی، همکاری محسوس تری در ساخت استادیوم فوتبال، بنادر، خطوط راه آهن و جاده ها داشته است.

اندیشکده موسسه امریکن اینترپرایز، به تازگی گزارش داد که چین با پروژه کمربند و جاده چین (BRI) از سال ۲۰۱۳ تا اواسط سال گذشته تقریباً ۱ تریلیون یورو در ۱۵۲ کشور سرمایه گذاری کرده است. اما، پس از افزایش تعداد وام گیرندگانی که در سال ۲۰۲۰ از پرداخت بدهی خود خودداری کردند، بودجه سالانه آن به شدت کاهش یافت.

اورپیلاینن اذعان کرد که شرکای اتحادیه اروپا نیز از سرمایه گذاری پکن استقبال کرده اند.

وی با اعلام اینکه شرکت‌های چینی اغلب پروژه‌هایی را می‌سازند که خود آن‌ها نیز آن را تامین مالی می کنند، تاکید کرد که اتحادیه اروپا شریک بلندمدت بهتری است.

به گفته کمیسر امور توسعه اتحادیه اروپا، این همکاری کشورهای اروپایی با چین وابستگی زیادی به پکن در بین آنها ایجاد کرده است.

این مقام اتحادیه اروپا افزود: هدف ما تقویت انعطاف‌پذیری، خوداتکایی و استقلال شرکای [اتحادیه اروپا] است و این به نفع ما است.

اورپیلاینن هچنین گفت که پروژه اروپایی «دروازه جهانی اتحادیه اروپا» یا همان (گلوبال گیت) که برای اجرا بین سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ طراحی شده است، به دنبال بسیج در نهایت ۳۰۰ میلیارد یورو سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی در کشورهای کم درآمد است.

وی مدعی شد که هدف این پروژه ایجاد مشارکت‌های بین‌المللی است که از ایجاد «وابستگی» دریافت‌کنندگان به ما به عنوان اهداکنندگان جلوگیری می‌کند.

این مقام اروپایی افزود: کشورهای فقیرتر «تمایل دارند یک شراکت برابری داشته باشند و صرفا دریافت کننده کمک نباشند».

پروژه گلوبال گیت، بانک های توسعه اتحادیه اروپا، دولت های ملی و کمیسیون اروپا و همچنین بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در زیرساخت ها، معدن و سایر پروژه های صنعتی گرد هم می آورد.

اورپیلاینن خاطرنشان کرد که قوانین زیست محیطی جدید اتحادیه اروپا که صادرات محصولاتی مانند کاکائو و فولاد را به این اتحادیه دشوارتر کرده باعث شده است، شرکای این اتحادیه از آن فاصله بگیرند. اینها شامل قانون توقف جنگل زدایی می شود که صادرکنندگان شش کالا از جمله قهوه، روغن نخل و لاستیک را مجبور می کند تا ثابت کنند در زمین هایی که به تازگی جنگل زدایی شده اند تولیدی نداشته اند.

تعدادی از دولت ها در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین شکایت کرده‌اند که قانون توقف جنگل زدایی اتحادیه اروپا سنگین هستند و خطر نابودی معیشت ده‌ها هزار خرده‌ مالک را در بر دارد که نمی‌توانند با رویه‌های پیچیده صدور گواهینامه که شامل موقعیت جغرافیایی محصولاتشان است، کنار بیایند.

یانوش وویچیچوفسکی کمیسر کشاورزی اتحادیه اروپا و وزرای کشاورزی ۲۰ کشور عضو اتحادیه نیز خواستار تعلیق این قانون شده‌اند که در این بلوک اعمال می‌شود.

اورپیلاینن خاطرنشان کرد با توجه به این که انتظار می رود آفریقا تا سال ۲۰۵۰ جمعیتی ۲.۵ میلیارد نفری داشته باشد در مقایسه با حدود ۴۵۰ نفر از جمعیت ما در اتحادیه اروپا، «بهبود معیشت و ایجاد فرصت برای شهروندان آفریقا به ویژه جوانان به نفع ما است».

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha