۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۹:۴۳
کد خبر: 82059066
T T
۰ نفر

تنازعات سیاسی دو دهه اخیر از رشد و پیشرفت اصفهان كاست

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۹:۴۳
کد خبر: 82059066
تنازعات سیاسی دو دهه اخیر از رشد و پیشرفت اصفهان كاست

اصفهان- ایرنا-استاندار اصفهان گفت: وجود برخی تنازعات سیاسی در دو دهه اخیر باعث شد تا این استان از رشد و پیشرفت خود فاصله بگیرد.

به گزارش ایرنا و به نقل از اداره كل روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور روز دوشنبه در كارگروه تخصصی سلول های بنیادی استان افزود: در دو دهه اخیر مجموع عواملی باعث افول استان از جایگاه تراز اولی خود به جایگاه چهارم و پنجم كشور شد و در این مدت رقابت سیاسی جای خود را به تنازعات سیاسی داد و این تنازعات نیز بستر توسعه و پیشرفت را از استان ما گرفت.
وی خاطرنشان كرد: با این حال در دو سه سال گذشته تلاش شد تا منازعات سیاسی به رقابت سیاسی تبدیل و بستر برای توسعه استان فراهم شود كه نتایج این امر نیز در انتخابات گذشته به منصه ظهور رسید كه شاهد برگزاری یكی از سالمترین و باشكوه ترین انتخابات بودیم.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت ها و مزیت های زیاد این استان، اصفهان برای بازگشت به جایگاه تراز اولی خود نیاز به منابع ندارد بلكه نیازمند مدیریت صحیح است كه شرایط را برای احراز دوباره مقام اولی خود مهیا كند.
زرگرپور همچنین با بیان ظرفیت مراكز رویان و شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار داشت: بسیاری از استان ها در تلاش هستند تا به ظرفیت های بالای اصفهان در این عرصه دست یابند.
وی افزود: برای ایجاد بستر مناسب و پیشرفت و ارتقای این علم در استان در ابتدا باید نقشه راه با ایده تراز اولی طراحی و سپس برنامه ها و الزامات آن مشخص شود تا بتوانیم این كار مهم را به سرانجام برسانیم.
زرگرپور به بیان ظرفیت ها و منابع استان پرداخت و گفت: اصفهان هم اكنون با داشتن شش دانشگاه بزرگ در رنكینگ بین المللی و ۱۵۰ مركز آموزش عالی با۳۳۰ هزار دانشجو و هفت هزار محقق بعد از تهران رتبه دوم علمی كشور را دارد.
وی یادآور شد: استان اصفهان در بسیاری از زمینه های علمی از جمله سلول های بنیادی، نانو، هسته ای و ... حرف های زیادی برای گفتن دارد.
استاندار اصفهان گفت: بدلیل اینكه این استان خواستار رسیدن به هدف بزرگ و بلند مدت خود در تحقق كریدور علم و فناوری و بازیایی جایگاهش در این زمینه هاست از این بخش حمایت خواهد كرد.
زرگرپور افزود: مدیریت استان باید در راستای تجمیع این علوم و رسیدن به این هدف مهم بكوشد و دو دهه عقب ماندگی اش را جبران كند.
وی با تاكید بر ضرورت استقبال و حمایت از رویدادهایی نظیر سلول های بنیادی افزود: مدیریت استان برای حمایت از كارگروه تخصصی سلول های بنیادی در همه زمینه ها اعلام آمادگی می كند.
وی افزود: با توجه به تأكیدات مقام معظم رهبری در راستای اهمیت از دانش سلول های بنیادی، علاوه بر موضع عقل و منطق، حمایت و پرداختن به این دانش یك تكلیف شرعی و ارزشی نیز برای ما ایجاد می كند.
استاندار اصفهان همچنین با اشاره به اینكه در برنامه آمایش سرزمین، توسعه صنعت و كشاورزی در استان اولویت نخواهد داشت، افزود: اولویت اول استان ایجاد كریدور علم و فناوری است و قرار است منطقه شهری اصفهان شامل بخشی از اصفهان، شاهین شهر، خمینی شهر و شهرك علمی و تحقیقاتی در این منطقه قرار گیرد و هر فعالیتی كه در این محدوده صورت می گیرد فعالیت علمی، تحقیقاتی و دانش بنیان باشد.
در این جلسه همچنین رئیس دانشگاه علوم و پزشكی استان اصفهان، ایجاد زیرساخت لازم برای پیشرفت سلول های بنیادی را خواستار شد و افزود: ما باید بتوانیم پیشتازی استان را در این زمینه حفظ و تثبیت كنیم كه در این مسیر نیازمند امكانات مناسبی هستیم كه بتوانیم قدم های اساسی تری برداریم.
دكتر غلامرضا اصغری با تاكید براینكه آمادگی استان برای ارتقای این علم باید به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام شود، افزود: اصفهان نیازمند ایجاد مكانی نیمه صنعتی برای تولیدات سلول های بنیادی است زیرا در سطح آزمایشگاهی توانمندی اصفهان بخوبی مشاهده شده است ولی باید این توانمندی وارد مرحله تولیدی و نیمه صنعتی شود و برای رسیدن به این هدف هم نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت دولتی هستیم.
به گزارش ایرنا، سلول های بنیادی به گروهی از سلول های بدن گفته می شود كه دارای چند ویژگی مهم هستند از جمله اینكه مجددا در بدن از طریق تقسیم سلولی خود را تولید و تكثیر می كنند، عمر طولانی دارند و در شرایط آزمایشگاهی می توان آنها را به سلول هایی متخصص با اعمال و فعالیت مشخص تبدیل كرد.
موسسه رویان اصفهان، نخستین مركز علمی كشور در زمینه سلول های بنیادی است.
ایران در زمره 10 كشور برتر جهان در زمینه كشت و انجماد سلول های بنیادی است كه در زمینه علوم مربوط به این سلول ها در كنار كشورهایی از قبیل سوئد، ژاپن ، آمریكا، استرالیا، انگلیس، هند، كره جنوبی و سنگاپور قرار دارد.
6027/8116

سرخط اخبار استان‌ها