۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۱۸
کد خبر: 81964402
T T
۰ نفر
پارلمان پاكستان از مشاركت این كشور در رزمایش عربستان خبر ندارد

اسلام آباد - ایرنا - درحالی كه عربستان روز گذشته رسما اعلام كرده است كه 20 كشور از جمله پاكستان در برزگترین رزمایش نظامی منطقه در شمال عربستان مشاركت خواهند كرد، مسئولان رده بالای پاكستان از جمله نمایندگان پارلمان این كشور از اینكه قرار است كشورشان در رزمایش عربستان مشاركت داشته باشد، بی خبرند.

خبرگزاری رسمی عربستان (SPA) روز گذشته اعلام كرد 20 كشور عربی-اسلامی هم پیمان ریاض از جمله پاكستان، در بزرگترین و مهم ترین رزمایش نظامی در تاریخ منطقه با عنوان 'رعد شمال' شركت می كنند.
خبرنگار ایرنا برای كسب خبر درخصوص سطح و نوع مشاركت پاكستان در این رزمایش، با تعدادی از اعضای كمیسیون دفاعی مجالس سنا و ملی پاكستان تماس گرفت اما با وجود گذشت 24 ساعت از اعلام خبر رسمی این رزمایش از سوی عربستان، هیچ یك از این نمایندگان مجلس پاكستان از آن مطلع نبودند.
اعضای كمیسیون دفاعی مجالس ملی و سنای پاكستان كه قاعدتا باید از قبل، نسبت به مشاركت كشورشان در رزمایش های منطقه ای و بین المللی مطلع باشند، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفتند كه چنین چیزی به آنها اعلام نشده و اطلاعی از آن ندارند.
'سیدطاهرحسین مشهدی' از اعضای كمیسیون دفاعی مجلس سنای پاكستان گفت كه هیچ اطلاعی در این زمینه ندارد.
'فرحت الله بابر' دیگر عضو كمیسیون دفاعی سنای پاكستان هم در تماس تلفنی به خبرنگار ایرنا گفت كه تا لحظه این تماس، او هیچ اطلاعی در این زمینه ندارد و نمی تواند در این باره اظهار نظر كند.
وی افزود: اگر خبر خبرگزاری عربستان مبنی بر حضور پاكستان در رزمایش یاد شده صحت داشته باشد، ما نمایندگان عضو كمیسیون دفاعی سنا در جلسه كمیسیون خود، آن را بررسی خواهیم كرد.
'شفقت محمود' عضو كمیسیون دفاعی مجلس ملی پاكستان هم به ایرنا گفت كه چنین خبری را دریافت نكرده است و چون چیزی در این باره به نمایندگان پارلمان اطلاع رسانی نشده، نمی تواند درباره آن صحبت كند.
'مولانا عطاالرحمان' دیگر عضو كمیسیون مجلس سنای پاكستان هم با بیان اینكه از مشاركت پاكستان در این رزمایش خبر ندارد، گفت كه این كشور عضوی از ائتلاف 34 كشور تحت رهبری عربستان است بنابراین می تواند در رزمایش های آن مشاركت داشته باشد.
وی درعین حال تاكید كرد: اما دولت پاكستان باید این اطمینان را به مردم و مجلس بدهد كه عربستان را در هیچ یك از اقدامات این كشور كه در مسیر بی ثبات كردن كشورهای دیگر باشد، همراهی نخواهد كرد.
این عضو ارشد كمیسیون دفاعی مجلس سنا گفت كه پاكستان نباید به سایر كشورها نیروی نظامی اعزام كند و نباید در امور كشورهای دیگر مداخله نظامی كند بلكه باید راه میانجی گری سیاسی را برای حل تنش های میان كشورهای مسلمان در پیش بگیرد.
خبرگزاری رسمی عربستان در خبری كه عصر روز گذشته منتشر كرده، نوشته است كه نیروهای كشورهای شركت كننده در این رزمایش 'تا ساعاتی دیگر' وارد منطقه رزمایش خواهند شد.
در گزارش خبرگزاری رسمی عربستان آمده است: این رزمایش در منطقه ای به نام شهرك نظامی شاه خالد در منطقه حرف البتین واقع در شمال عربستان انجام می شود و در نوع خود، بزرگترین و مهم ترین رزمایش منطقه به لحاظ تعداد كشورهای مشاركت كننده و سلاح ها و تجهیزات مورد استفاده در آن خواهد بود.
بر اساس این گزارش، كشورهایی كه قرار است در این رزمایش شركت كنند، عبارتند از: عربستان، امارات متحده عربی، اردن، بحرین، سنگال، سودان، كویت، مالدیو، مغرب، پاكستان، چاد، تونس، مجمع الجزایر قمر، جیبوتی، عمان، قطر، مالزی، مصر، موریتانی.
در گزارش خبرگزاری عربستان به زمان آغاز این رزمایش و اینكه قرار است برای چه مدت برگزار شود اشاره ای نشده است. همچنین دراین خبر به سطح و نوع مشاركت كشورها در این رزمایش اشاره ای نشده است.
اما رسانه های پاكستان نوشتند كه این رزمایش شامل عملیات های زمینی، هوایی و دریایی خواهد بود.
این رزمایش در شرایطی قرار است برگزار شود كه حملات عربستان و برخی متحدانش علیه مردم یمن ادامه دارد و عربستان اعلام كرده كه ممكن است به سوریه نیز نیرو اعزام كند. عربستان همچنین جنگنده های خود را در یك پایگاه هوایی تركیه برای انجام حملات هوایی به سوریه مستقر كرده است.
حدود دوماه پیش، وقتی عربستان خبر تشكیل ائتلاف 34 كشور را اعلام كرد، بسیاری از اعضای آن از جمله پاكستان در نخستین واكنش های خود، از تشكیل این ائتلاف اظهار بی اطلاعی كردند. قائم مقام وزارت خارجه پاكستان در نخستین واكنش این كشور، به صراحت گفت 'از این كه نام پاكستان در این ائتلاف قرار گرفته است، تعجب كردیم'.
این واكنش ها حكایت از اقدام خودسرانه عربستان در ایجاد فهرستی با عنوان ائتلاف 34 كشور است.
اما چند روز بعد، بعد از تماس هایی كه از ریاض با اسلام آباد گرفته شد، پاكستان رسما اعلام كرد كه عضوی از این ائتلاف است اما برای چون هنوز برنامه های این ائتلاف اعلام نشده، هرگونه میزان و سطح مشاركت پاكستان در این ائتلاف، پس از اعلام جزئیات از سوی عربستان اعلام خواهد شد.
اكنون هم كه عربستان خبر مشاركت 20 كشور از جمله پاكستان را رزمایش رعد شمال اعلام كرده است، حتی مسئولان رده بالای پاكستان از آن خبر ندارند و هنوز مشخص نیست هماهنگی ها برای مشاركت پاكستان در این رزمایش، با كدام مرجع و نهاد در اسلام آباد انجام شده است.
به هر روی، پاكستان بارها اعلام كرده است كه اعزام نیرو به خارج از مرزهای این كشور را در دستور كار ندارد.
آساق*272*1723

سرخط اخبار جهان