۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۱۵
کد خبر: 81630711
T T
۰ نفر
زاغ بور، پروفسور امريكايي را به نايين اصفهان كشاند

نايين، اصفهان- ايرنا- پروفسور چارلز فيشر، اكولوژيست (بوم شناس) و پرنده شناس مشهور آمريكايي براي ديدن زاغ بور، پرنده منحصر به فرد ايران به عباس آباد نايين در شرق اصفهان سفر كرد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، زاغ بور پرنده اي از خانواده كلاغها است اما رنگ حنايي مايل به نارنجي اش باعث تفاوت چشمگيرش با ديگر كلاغ سانان شده است.

زاغ بور در مناطق بياباني و نيمه بياباني زندگي مي كند و وابستگي زيادي به گياهيِ كويري به نام قيچ دارد و لانه اش را بر روي اين گياه بوته اي مي سازد.

اين پرنده، يگانه پرنده خالص ايراني است كه معرف شماي محيط زيستي كشور ما در دنيا محسوب مي شود، لذا اين مرغك زيباي كويري مي تواند بعنوان يكي از مهمترين مظاهر طبيعت ايران زمين به جهانيان معرفي شود و گردشگران بسياري را به سوي كوير مركزي ايران بكشاند.

از همين رو، پرفسور چارلز فيشر با سفر به نايين و پناهگاه حيات وحش عباس آباد بدنبال تنها پرنده آندميك ( بومي) ايران آمد تا اين شاهكار خلقت را از نزديك مشاهده كند.

رييس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان نايين با اشاره به سفر اين پروفسور امريكايي به ايرنا گفت:

اين كارشناس براي مشاهده زاغ بور، تنها پرنده آندميك و منحصر بفرد ايران در جهان در سفر خود از برخي از زيستگاههاي نايين و پناهگاه حيات وحش عباس آباد بازديد كرد.

حسين اكبري افزود: پروفسور فيشر در آستانه ورود به پناهگاه حيات وحش عباس آباد از فاصله بسيار نزديك شش قطعه از پرنده كمياب زاغ بور را مشاهده و تصوير برداري كرد.

اكبري اظهار كرد: اين دانشمند پرنده شناس با مشاهده اين صحنه با شور و هيجان اعلام كرد كه مشاهده زاغ بور، پرنده منحصر بفرد ايران در جهان آرزويم بوده و تحقق آن در اين سفر، افتخاري بزرگ و فراموش نشدني در طول زندگي حرفه اي من محسوب مي شود .

رئيس حفاظت محيط زيست نايين گفت: اين بوم شناس امريكايي، زاغ بور را گنجينه سترگ گردشگري و ژنتيكي براي ايران خواند.

پرفسور فيشر در اين سفر با مشاهده گونه هاي حيات وحش اعم از پرندگان، خزندگان و پستانداران، تنوع زيستي پناهگاه حيات وحش عباس آباد نائين را بسيار غني توصيف كرد .

اين دانشمند امريكايي 81 ساله، سابقه 56 سال كار و مطالعه تخصصي روي پرندگان و زيستگاههاي مختلف كشورهاي جهان را دارد و سفر تحقيقاتي طولاني مدت و پنج ساله در دهه 1960 با خودرو شخصي به طبيعت و زيستگاههاي پنج قاره جهان از جمله ايران يكي از كارهاي تخصصي اين پژوهشگر است.

پرفسور چارلز فيشر يكي از مدعوين و سخنرانان اجلاس بين المللي انجمن موسسات آموزش عالي جنوب شرقي آسيا (آسايهل 2015) در اصفهان بود كه دوم و سوم خرداد برگزار شد.

پناهگاه حيات وحش عباس آباد در 190كيلومتري شرق نايين قراردارد و يكي از با ارزش‌ترين زيستگاه هاي يوزپلنگ آسيايي محسوب مي شود.

اين منطقه سال ۱۳۸۴ بعنوان منطقه شكار ممنوع و سال 89 طبق مصوبه شوراي عالي محيط زيست به دليل ظرفيتهاي برجسته و كم نظير زيست محيطي از جمله حضور يوزپلنگ آسيايي و وجود انواع گونه هاي كمياب، نادر يا در خطر انقراض با تصويب هيات دولت به پناهگاه حيات وحش ارتقاء يافت.

عباس آباد نائين زيستگاه 400 گونه گياهي و گونه‌هـاي جانوري متعددي از جمله گربه شني، جبير، آهو، قوچ و ميش، كل و بز، بحري و زاغ بور است.

ت/7136/3011/ 6508

سرخط اخبار استان‌ها