۲۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۲۸
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85389284
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

مشاهده پرنده‌ای نادر برای نخستین بار در جاجرم خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- مدیر اداره حفاظت محیط زیست جاجرم گفت: یک قطعه «اندمیک زاغ بور» برای نخستیم بار در پناهگاه حیات وحش میاندشت این شهرستان مشاهده و تصویر آن ثبت شد.

احمد صفرزاده روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: محیط بانان پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم در پایش و گشت خود این گونه نادر را مشاهده و تصویر آن را ثبت کردند.

وی افزود: زاغ بور که لقب «پرنده ملی ایران» را دارد، تنها پرنده بومی انحصاری کشور است که در مناطق بیابانی و نیمه‌ بیابانی شرق و جنوب شرق ایران یافت می شود.

صفرزاده خاطرنشان کرد: این پرنده‌ زیرک و تا حدودی مخفی کار است و این امر مشاهده آن را در طبیعت با مشکل مواجه می‌سازد؛ از سوی دیگر هماهنگی کامل رنگ پر و بال این پرنده با محیط و پرواز در ارتفاع کم، امکان مشاهده آن را در زیستگاه‌های طبیعی اش کاهش می دهد.

زاغ بور یا زاغ کویری (نام علمی: Podoces pleskei) پرنده ای از خانواده کلاغیان است.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهار گانه کشور به شمار می رود. میاندشت دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است و این پناهگاه با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

شهرستان جاجرم در جنوب غربی استان خراسان شمالی دارای سه شهر جاجرم، سنخواست و شوقان، سه بخش، پنج دهستان و ۵۵ آبادی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha